Podle proklamací developera projekt Pilsen Digital Park počítá s provozy s vysokou úrovní automatizace a robotizace a má nabízet místa pro uplatnění vysokoškoláků. Proti tomu by na magistrátu zřejmě nikdo nic neměl.
Jenomže s plánem souvisel i negativní dopad na dopravní poměry v okolí. Zásadním důvodem odmítavého postoje magistrátu byly obavy ze značného nárůstu provozu v průmyslové zóně Borská pole, kde už je dnes v některých místech dopravní situace krajně problematická.
Projektu nepomohlo ani to, že generální ředitel české pobočky společnosti Panattoni Pavel Sovička napsal představitelům Plzně dopis s výzvou, aby město v souvislosti s očekávanou ekonomickou recesí připravovalo půdu pro investice do průmyslu a podporovalo výstavby industriálních parků.
Zástupci města se už loni k plánu společnosti vyjadřovali zdrženlivě a upozorňovali, že právě ohlášený nárůst dopravy v místě může představovat zásadní problém.
Pavel Sovička v otevřeném dopise představitelům města varoval před odlivem výroby zpět do západních zemí. Tvrdil, že nebude kde zaměstnat v rámci průmyslu občany propuštěné v jiných odvětvích ekonomiky.
„Prosím, začněte připravovat půdu pro investice do průmyslu podporou výstavby industriálních parků,“ vyzval. Zároveň zdůraznil, že jeho firma potřebuje pro plánovaný projekt v Plzni pozitivní vyjádření odboru rozvoje a plánování.
Na podobné projekty platí nyní stop stav
Na lidi z vedení města apel příliš nezabral. „Přeci kvůli tomu, že hrozí úpadek firem, nebudeme stavět další a další haly. Mně se zdá, že to je utilitární zájem té společnosti. Halit jej za slova o podpoře ekonomiky v rámci krize mi přijde jako licoměrné,“ prohlásil náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Michal Vozobule.
Prohlásil, že v současné době není možné záměr Panattoni na takzvaných Borských terasách uskutečnit. „Okolní prostředí to neunese zejména kvůli dopravě,“ řekl. Náměstek tvrdí, že v oblasti nyní platí na podobné vetší projekty v oblasti stop stav. Vozobule a další náměstek primátora Pavel Šindelář už zástupci developera zásadní výhrady k záměru sdělili.
Kardinální problém v místě, kde má Pilsen Digital Park vyrůst, spočívá v tom, že doprava by zde byla vázaná na kruhovou křižovatku u Makra, která je přetížená. Navíc budou do křižovatky směřovat auta ze západního okruhu Plzně, až bude v roce 2023 dostavěný. Bude nutné křižovatku upravit, aby tam provoz nekolaboval. Na tom pracuje Ředitelství silnic a dálnic, protože se jedná o státní komunikaci. Plánovaná úprava ale zatím neřeší možné napojení areálu Panattoni.
Nárůst o více než 600 kamionů a 2000 osobních aut
Developer sice svůj záměr prezentuje jako digitální park, ale zároveň počítá s velkým objemem dopravy. Vozobule zdůrazňuje, že město stojí o provozy s vyspělými technologiemi, ale že je také nutné brát v úvahu negativní dopady možné investice. Podle předpokladů by mělo do areálu jezdit denně přes šest stovek kamionů a k tomu zhruba více než dva tisíce osobních aut.
Náměstek primátora Pavel Šindelář je přesvědčený, že dokud se v oblasti podstatným způsobem nezmění k lepšímu dopravní poměry, je plánovaný projekt pro město v podstatě nepřijatelný. Navíc tvrdí, že pro město bude důležité, jak bude v místě vypadat provoz po dokončení západního okruhu, kdy se očekává další příliv automobilů. „Do té doby o záměru s požadovanou intenzitou provozu nemůžeme dál jednat,“ konstatoval.
Zástupci Panattoni před časem přišli s nápadem upravit křižovatku tak, aby vyhovovala i v případě napojení plánovaného areálu. Tvrdí, že mají studii, která zohlednila rozvoj v oblasti Borských teras. „Jsme připraveni usednout k jednacímu stolu a poskytnout své kapacity k realizaci zkapacitnění křižovatky,“ uvedl mluvčí společnosti Karel Taschner.
Zástupci Panattoni upozorňují, že počty aut, které jsou v souvislosti s projektem uváděné, se týkají maximální nepřekročitelné kapacity dopravy spojené s provozem v plánovaném areálu. Tvrdí, že provoz na křižovatce by v důsledku toho vzrostl jen o několik procent.
Zdůrazňují, že doprava v oblasti kruhové křižovatky bude kolabovat po dokončení západního okruhu bez ohledu na to, jestli na Borských terasách společnost něco postaví nebo ne.