Po vystoupení z autobusu na novém terminálu u Šumavské ulice lidé vejdou do jednoho z dvojice podchodů a do čtyř minut budou stát na vlakovém nástupišti.
Přestup mezi vlaky a meziměstskými autobusy bude od 9. prosince nejméně čtyřikrát rychlejší než při nynějším přejíždění 3,5kilometrové vzdálenosti tramvajemi mezi centrálním autobusovým a hlavním vlakovým nádražím.
„Z jižního Plzeňska budou na nový terminál pokračovat spoje projíždějící Losinou nebo Starým Plzencem. Protože po Plzni najedou méně kilometrů, ušetřené peníze kraj využije na posílení některých linek. Ve směru z Plzně do Chválenic bude ve špičce interval 30 minut. Stejný interval se nám podařilo ve špičce zajistit i pro spoje do Zruče-Sence, kam pojedou o víkendu autobusy každé dvě hodiny,“ řekl Martin Fencl, dopravní specialista ze společnosti Poved, která organizuje regionální dopravu v Plzeňském kraji.
Kromě posilování některých linek organizátoři veřejné dopravy použijí ušetřené kilometry i na speciální linku. „V létě bude novinkou přímý spoj, který bude denně jezdit z Plzně přes Sušici a Horskou Kvildu až na Kvildu,“ přiblížil Fencl.
Stavbaři v těchto dnech finišují s dodělávkami autobusového terminálu mezi Šumavskou ulicí a vlakovým nádražím. Pro veřejnou dopravu se okolí vlakového nádraží stane asi nejdůležitějším přestupním uzlem mezi městskou a meziměstskou dopravou.
„Nový autobusový terminál bude dokončen 8. prosince, o den později začne sloužit cestujícím,“ uvedla mluvčí plzeňské radnice Eva Barborková.
Na novém terminálu je devět odjezdových stanovišť pro autobusy a jedno stání pro výstup ze spojů, které tu budou končit. V prvním roce provozu budou cestující nastupovat jen na šesti stanovištích, všechna jsou směrem k vlakovým kolejím.
Na terminál budou zajíždět dvě autobusové linky z Rokycan, další z Radnicka a z části severního a jižního Plzeňska. Budou to autobusy, které přijíždějí zejména od Bílé Hory, Doubravky a Slovan.
Nástupiště terminálu
Nově se počítá i s tím, že budou v terminálu končit linky MHD 35 a 57. |
„Od roku 2020 budou na terminál zajíždět všechny páteřní linky kromě linek ze severního Plzeňska. Ty začnou na terminál jezdit až po dostavbě přeložky silnice kolem Boleveckého rybníka Plaská – Na Roudné,“ uvedli zástupci společnosti Poved na svých stránkách.
Vysvětlují to tím, že nyní by autobusy nabíraly v kolonách na Jateční třídě v době dopravních špiček velká zpoždění.
Doslova dopravní revoluce čeká od 9. prosince Rokycansko. Protože v té době už bude u Plzně bez omezení průjezdný nejdelší železniční tunel v České republice, hlavní zátěž mezi Plzní a Rokycany převezmou vlaky.
V Rokycanech budou lidé přestupovat mezi vlaky a autobusy, z nichž většina bude začínat nebo končit na tamním autobusovém nádraží.
Po otevření tunelu pojedou rychlíky mezi Plzní a Rokycany 11 minut, osobní vlaky zhruba 16 minut. Mezi oběma městy přibudou další osobní vlaky.
Plánovači dopravy spočítali, že autobus potřebuje na zdolání trasy mezi oběma městy minimálně dvakrát tolik času než vlak. Výjimkou budou jen vybrané autobusy ze Strašic a spoje z Radnicka, které dojedou až do Plzně.
Nový terminál budou pro své dvě linky používat i plzeňské dopravní podniky. Konečnou na něm budou mít linky 35 a 57 z Křimic, Malesic nebo Města Touškova, které dosud končí ve stanici U Ježíška.
„Konečná zastávka U Ježíška je od Hlavního nádraží poměrně vzdálena, není u ní k dispozici zázemí pro řidiče, chybí také toalety. Proto byla navržena změna konečné obou linek. Ze zastávky Mrakodrap pojedou autobusy MHD Americkou třídou a skončí na novém autobusovém terminálu,“ popsal schválenou změnuPetr Náhlík, náměstek primátora pro oblast dopravy.
Součástí terminálu je i trolejbusová točna. Kromě odstavování vozidel by od druhé poloviny příštího roku mohla sloužit jako místo, ze kterého budou jezdit v dopravních špičkách posilové trolejbusy zejména směrem na Borská pole.
Nový autobusový terminál v Plzni začne fungovat v prosinci (28. srpna 2018)
28. srpna 2018 |