VIDEO: Opravují obrněnce i tanky, ministr jim slíbil lepší vybavení

  10:38aktualizováno  10:38
Z desítek kasáren, která bývala v Plzeňském kraji před třiceti lety, přetrval do současnosti jen útvar v Klatovech. Sídlí zde 142. prapor oprav, který se stará o armádní pozemní techniku. Ministr obrany zdejším vojákům slíbil lepší vybavení.

V klatovských kasárnách sídlí jedny z největších opraven vojenské pozemní techniky od aut a autobusů až po obrněné transportéry a tanky. V dílnách opravují mnohatunová obrněná monstra i ženy.

„Mužům se vyrovnají bez problémů, jen je někdy musíme trochu brzdit. Například nemohou nosit tak těžké věci,“ říká s úsměvem velitel 142. praporu oprav Pavel Vyorálek.

Právě žena podílející se na opravě tanku T72 zaujala i ministra obrany Martina Stropnického, který nedávno klatovský útvar navštívil

„Potřebujeme další zručné mechaniky, v současné době nabíráme. Ale ti scházejí i v civilu. Snad někdo nový přijde, i když je mi jasné, že armáda pořád není u mechaniků při hledání uplatnění na prvním místě jejich žebříčku,“ připouští Vyorálek.

Z tisícovky vojáků zbyla čtvrtina

První vojenské jezdectvo ve městě bylo od roku 1762. Rozsáhlý areál, v němž vojenští opraváři nyní sídlí, je jen kousek od historického středu města. V letech 1892 až 1894 právě v něm vyrostla jezdecká kasárna pro 1000 mužů a 700 koní. To vysvětluje, proč se nyní jmenují dragounská. V současné době v nich slouží přes 250 profesionálních vojáků.

Přitom před patnácti lety, v souvislosti s profesionalizací armády a opouštěním tehdy už nepotřebných areálů, neměly ani Klatovy jistotu, že tam armádní opraváři zůstanou.

„V té době jsem to tady už znal, protože jsme sem vozili opravovat techniku. Rekonstrukce v areálu pokračují řadu let, je to na něm vidět,“ dodává velitel Pavel Vyorálek, který v Klatovech slouží deset let.

Na střední a velké opravy sváží těžké tahače armádní techniku do Klatov z celé republiky, s menšími opravami si technici poradí i přímo v terénu. „Vybavení máme na poměrně dobré úrovni, ale některou mobilní techniku bychom už potřebovali omladit,“ říká velitel praporu.

V hlavní opravárenské hale v pondělí technici pracovali hned na několika vojenských tatrách, obrněných bojových vozidlech pěchoty a tancích.

Venku před halou stály seřazené tatry různého stáří. Některé natřené maskovacími barvami, další matné hnědozelené. Všechny slouží jako pojízdné dílny klatovským specialistům, s některými byli více než rok ve Vrběticích, kde spolu s hasiči a policisty likvidovali následky výbuchu muničních skladů.

„Tohle vozidlo je upravená zámečnická dílna určená pro opravy tanků T72 a bojových vozidel pěchoty, tohle je i pro opravy samohybných houfnic. Tady je pojízdná dílna uzpůsobená pro veškeré sváření i pálení. Zvládají plechy od tloušťky jedné desetiny milimetru až po pancíř o síle pěti centimetrů,“ vysvětloval u každého ze zaparkovaných speciálů velitel Pavel Vyorálek.

Poslední stála v řadě pořád používaná, ale po téměř padesáti letech služby už historická Praga V3S. Tento konkrétní kus vyrobený koncem 60. let minulého století prošel podle technického průkazu v roce 1982 modernizací.

Fotogalerie

Většinu vybavení potřebného pro opravy v terénu si vozí klatovští dragouni ve speciálních nákladních autech a kontejnerech.

„Dokážeme si postavit kompletní zázemí v terénu a tam pracovat. Veřejnost nás asi nejčastěji vidí při hojně navštěvovaném Dni pozemního vojska, který se odehrává každý rok na Bahnech,“ vysvětluje Vyorálek. Zdejší vojáci disponují i vyprošťovací technikou a pravidelně se účastní i mezinárodních armádních cvičení.

Ministr obrany Martin Stropnický vojáky v Klatovech ubezpečil, že jejich služby bude armáda potřebovat i nadále.

„Jsme na nejzápadnější výspě, co se týká Armády České republiky. Je to opravárenské centrum celé armády a jasně perspektivní útvar, který bude fungovat dál. Spíše se bude rozšiřovat. Posádce musíme pomoci v tom, aby měla pořádná menší auta, když technici jedou pracovat 300 kilometrů od Klatov. U menších oprav je levnější, když technik jede na místo. U větších, které trvají i několik týdnů, se technika vozí do Klatov. Je potřeba, aby vojáci měli za ty dosluhující kvalitní a novější tahače. Určitě k obměně dojde, ale datum říct neumím,“ prohlásil ministr Stropnický.

Podle velitele 142. praporu oprav Pavla Vyorálka byl za posledních deset let Martin Stropnický prvním ministrem obrany, který přijel k opravářům do Dragounských kasáren.

Autor:

Nejčtenější

To byla předem připravená poprava, říká otec dívky zavražděné spolužákem

Tereza, kterou zavraždil její bývalý spolužák, se nechala těsně před...

Před necelými dvěma měsíci zavraždil bývalý spolužák osmnáctiletou Terezu z Plzeňska. Policistům nezapíral. Udělal to...

Dům pro rodinu si navrhli sami. Slouží jim dokonale po všech stránkách

Rodinný dům s dispozicí 5+kk má užitnou plochu 195 metrů čtverečních.

Ondra a Iva nikdy o domě nesnili. Záměr stavět svůj vlastní přinesla až rodinná situace, která si řekla o větší prostor...

Spolujezdec umíral, opilý řidič ale sháněl doktora pro psa, říká obžaloba

Alexandru Černému hrozí za usmrcení z nedbalosti, neposkytnutí první pomoci,...

Krajský soud v Plzni začal projednávat případ šestatřicetiletého Alexandra Černého, který podle obžaloby loni na...

S vlakem se srazilo páté auto za šest dnů. Klid byl jen ve středu

Při srážce vlaku s osobním autem u Nýřan na Plzeňsku se vážně zranili dva muži....

Drážní inspekce eviduje od soboty už pět střetů aut s vlaky na přejezdu. Nehoda tohoto druhu se stala každý den,...

Liberec - Plzeň 1:2, góly až po půli, výhru zařídili Pernica s Kopicem

Taras Kačaraba (nahoře) z Liberce brání Michaela Krmenčíka z Plzně.

Plzeňští fotbalisté vyhráli i druhý zápas v novém ligovém ročníku. V páteční předehrávce 2. kola Fortuna ligy si tři...

Další z rubriky

Do vrchu závodily frézy i traktory, nejvíc bavila vozítka domácí výroby

Traktoriáda se v Žebnici na Plzeňsku uskutečnila letos již po sedmnácté. Jak 66...

Šestašedesát řidičů netradičních speciálů pokořilo 400 metrů dlouhou trať v Žebnici na Plzeňsku. Poradit si museli...

VIDEO: Kompostem z luk národního parku zarovnávají sjezdovku na Špičáku

Pracovníci zarovnávají ve Ski&Bike areálu Špičák na Šumavě jeden z úseků...

Jednu ze sjezdovek na šumavském Špičáku zavážejí speciálním kompostem z luk národního parku. Humus vyplní největší...

Podlesníky, pivovarský guláš a jelení steak. Ochutnejte krajové speciality

Pivovarský guláš se dříve připravoval z koňského masa, dnes vítězí hovězí.

Chcete-li hodovat jako kdysi šlechta, dejte si kvalitní kus jeleního masa. Vyrazit pro něj můžete i ke středočeským...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz