Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Podchod pro otrlé a řidičský stůl. Opravit nádraží firmu nikdo nedonutí

  17:44
Autobusová nádraží v Pardubicích a v Chrudimi jsou v rukách soukromých firem, které inkasují poplatky za průjezd autobusů, ale peníze do areálů nevracejí. Podle toho i vypadají. Vedení obou měst sice plánuje takzvané dopravní terminály, ale pro cestující se toho zatím mnoho nezmění.

Na posledním ostrůvku hlavního autobusového nádraží v Pardubicích stojí vedle sebe plastový a dřevěný stůl, na něm popelník, kolem pár starých židlí a vyřazená děravá autobusová sedačka.

Byť to vše trochu připomíná útočiště pro bezdomovce, ve skutečnosti je to zázemí pro řidiče linkových autobusů v krajském městě.

Fotogalerie

O místnost, kde mohli odpočívat, takzvanou šoférku, řidiči v minulosti přišli. A tak si natahali stolečky a židle na poslední nástupiště, které už cestující nevyužívají. Opodál je sice mobilní záchod, ale nějak tu nejsou po ruce klíče.

„Jsou tam podmínky jak z devatenáctého století,“ zlobí se odborový předák, hájící zájmy autobusových řidičů, Miroslav Vokál.

Stopy po privatizaci nádraží, která dala soukromým majitelům možnost vybírat za průjezd autobusů poplatky, ale nedonutila je od poloviny devadesátých let také nějaké peníze vrátit zpět, jsou vidět všude.

Pod nádražím vede podchod na nástupiště, do něhož ale nikdo z místních se zdravým rozumem nevkročí. Je posprejovaný, špinavý, doslova odporný. Kdo do něj vleze a vzápětí se z něj zase vynoří, čelí podezíravým pohledům kolemjdoucích, kteří si očividně myslí své.

Záchody jsou na nevhodném místě

Záchod pro cestující za pětikorunu mají v Pardubicích v budově informací, ale ta stojí dál od rozlehlého nástupiště a cestující často jdou do křoví, do restaurace pivovaru nebo na sousední benzinku.

„Řidiči si stěžují, že je všude cítit moč, je tam nepořádek, jsou tam bezdomovci, katastrofa. Je to nedůstojné,“ řekla Jana Břeňová z vedení společnosti Bus Vysočina.

Dodala, že přesto musí společnost za každý průjezd nedotovaného spoje pardubickým nádražím platit 96 korun bez DPH, což je například víc, než je stojí použití nového dopravního terminálu v Hradci Králové, o němž řidiči mluví s nadšením.

Mohou se tam vysprchovat, uvařit si, mají tam připravené postele. „Bohužel, nemáme jinou možnost, než pardubické nádraží využívat,“ uvedla Břeňová.

Nádraží v Pardubicích i v Chrudimi se ocitla v rukách společnosti ČSAD Bus Chrudim během privatizace v devadesátých letech. Ta je provozuje dodnes, byť pozemky patří jiným společnostem. Z dnešního pohledu se jeví privatizace nádraží jako velká chyba, na kterou města, cestující a řidiči i po dvou desítkách let doplácejí.

Modernizace nádraží není v plánu

Ředitel společnosti ČSAD Bus Chrudim Jaromír Paula potvrdil, že modernizace pardubického ani chrudimského nádraží se nechystá. Na výhrady dopravců i politiků, že je neetické, když majitelé nevracejí do nádraží peníze, které tu dvě desítky let inkasují, nechtěl reagovat.

„Nebudu se k tomu vyjadřovat,“ uvedl Paula, který je zároveň jednatelem firmy Centrum Bus Pardubice, které patří pozemky na pardubickém nádraží.

Řešení alespoň pro Pardubice existuje. Město plánuje vybudovat nové autobusové nádraží, které by mělo stát mezi marketem Lidl a vlakovým nádražím (psali jsme o tom zde). Jenže se neví, kdy a zda vůbec se toho cestující dočkají. Zatím se začalo stavět v prostoru před nádražím.

„Bude zde umístěno několik výstupních stanovišť pro ‚modré autobusy‘. Finální podoba celého území zahrnuje ale kompletní přemístění stávajícího ‚modrého‘ nádraží,“ uvedl náměstek primátora Pardubic Jan Řehounek. Přesný časový harmonogram podle něj ale není.

Tyto plány jsou podle Jaromíra Pauly důvodem, proč se služby pro cestující a řidiče v Pardubicích zlepšovat nebudou. „Pardubický magistrát mluví už deset let o tom, že chce postavit nádraží pro meziměstskou dopravu jinde. Jestliže je nejistý vývoj, je rozumné do toho neinvestovat,“ uvedl Jaromír Paula.

V Chrudimi z rekonstrukce nakonec sešlo

Chrudimské nádraží z šedesátých let není tak zanedbané, ale zabírá zbytečně velkou plochu, není pěkné, ani praktické. Město plánovalo prosadit s pomocí evropské dotace jeho obnovu, ale společnost Epique, které pozemky pod autobusovým nádražím patří, neměla zájem.

„Chtěli jsme řešit celý nástupní terminál, jak prostor před vlakovým nádražím, tak parkování i autobusové nádraží. Jednali jsme s firmou Epique, ale odmítli se toho jakýmkoliv způsobem zúčastnit,“ uvedl Petr Řezníček. Chrudim přitom opravila sousední čtvrť, vylepší prostor před vlakovým nádražím, které má už mimochodem rekonstrukci také za sebou.

Ještě před čtyřmi roky to přitom vypadalo nadějně. ČSAD Bus Chrudim tehdy chystala rekonstrukci nádraží s pomocí evropských dotací, nechala si udělat studii, ale nakonec o peníze nepožádala.

Řezníček nevidí způsob, jak majitele nádraží přimět k nějaké akci. „Nic je nenutí k tomu, aby přístup k této věci změnili,“ uvedl.

  • Nejčtenější

Muži nařízli značku, aby vytáhli tisícovku. Uspěla až hlídka s vysavačem

Sloupek dopravního značení poničila dvojice mužů, která se v Pardubicích snažila dostat k tisícikoruně. Bankovku...

Byla to totální zhovadilost, vzpomínají v Živanicích na duel s Vyšehradem

V českém fotbale se rodí možná největší kauza v jeho novodobé historii. Nyní již bývalý místopředseda svazu Roman Berbr...

Výtečník znovu řezal značku kvůli tisícikoruně. Zapomněl, že už tam není

Pardubičtí strážníci měli ve středu dojem déjà vu, když jim operační důstojník nahlásil výjezd, jaký už zažili:...

Pěšky až do nebe. Resort chystá visutou lávku, jednu z nejdelších na světě

Premium Před deseti lety byla Dolní Morava zapomenutou vískou na kraji světa uprostřed nedotčené přírody. Teď je z ní jedno z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podivín už potřetí řezal dopravní značku, tentokrát skončil na psychiatrii

Třikrát a dost. Na psychiatrii skončil muž z Pardubic, který se opět vydal poškodit značku do Kunětické ulice. O léčení...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Rakovinu slinivky bude možné zjistit z krve, pardubický vědec získal patent

Tým chemika Michala Holčapka z pardubické univerzity získal patent na novou metodu zjišťování rakoviny slinivky z...

Darovaná silnice změnila číslo, značky nepustí kamiony z D11 do vesnic

Roky trval boj pěti obcí na Pardubicku za to, aby se zbavily projíždějících kamionů od dálnice D11 na Prahu. Snaha...

Netolický je potřetí hejtmanem Pardubického kraje, omluvil se za výrok o ANO

Martin Netolický byl podle dohody potřetí zvolen hejtmanem Pardubického kraje. Tentokrát kandidoval za koalici 3PK...

Policisté tři dny hledali seniora, našel ho vrtulník pod Sněžníkem

Policie odvolala pátrání po šestasedmdesátiletém muži z Králík, který v úterý večer odjel svým autem a domů už se...

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ PROJEKTŮ (50 - 60 000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...