Pátek 29. září 2023, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 29. září 2023 Michal

Vlakem u Chocně 200 km/h? Po kompletní rekonstrukci možná už za pět let

  8:27
Vlaky na hlavním železničním koridoru mezi Chocní a Pardubicemi by už za pět let mohly jezdit dvoustovkou. Vyplývá to z dlouhodobého plánu Správy železnic, která na jednom z nejstarších koridorových úseků chystá komplexní rekonstrukci.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Radek Latislav, MAFRA

Je to jen pár týdnů, co na nejvytíženější trati v Česku u Chocně skončil geotechnický průzkum železničního podloží, který má být předstupněm velké modernizace této tratě. 

Příští rok uplyne přesně čtvrtstoletí od chvíle, co se na téměř šestnáct kilometrů dlouhou modernizovanou trať mezi Chocní a Uherskem vydaly vlaky. Byl to teprve druhý dokončený traťový úsek hlavního koridoru z Prahy na Moravu.

Kde by se mohla zvýšit rychlost na 200 km/h?

Uhersko – Choceň
Kolín – Poříčany
Sudoměřice u Tábora – Votice
Soběslav – Doubí
Plzeň – Domažlice
Brno – Přerov
Nemanice – Ševětín
Břeclav – Vranovice
Dluhonice – Olomouc

Paradoxem je, že do dnešních dnů se například mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí ještě nekoplo a železničáři už hlásí, že rovinatý úsek z 90. let musí projít komplexní rekonstrukcí. Správa železnic (SŽ) s ním má velké plány. Zařadila ho mezi prvních 207 kilometrů tratí, na kterých by vlaky mohly jezdit rychlostí 200 km/h.

„Hlavním cílem stavby je komplexní rekonstrukce úseku, jehož předešlá modernizace proběhla v roce 1996 s uplatněním tehdy dostupných technologií a materiálů. Předmětem stavby je zejména výměna železničního svršku v délce 15,5 km, sanace železničního spodku v nevyhovujících úsecích, zřízení bezbariérového přístupu na nástupiště ve stanici Zámrsk, rekonstrukce zastávek a přejezdů a úprava staničních zabezpečovacích zařízení,“ přiblížil rekonstrukci mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Železničáři, kteří náročnou stavbu rozvrhli mezi roky 2022 až 2025, přípravu na vyšší rychlost již zahájili zadáním studie, jejímž cílem bude ověřit, co bude nutné ke splnění dvousetkilometrové mety provést. Už teď je jasné, že půjde o finančně náročnou akci, se kterou bude spojena celá řada výluk.

Ještě letos se správci železnice dozvědí, jaké stavební zásahy se budou muset vykonat do železničního spodku, jehož technický stav je pro zvýšení rychlosti vlaků rozhodující. 

Geotechnický průzkum zjišťoval stav náspu

„V současné době není podloží ani železniční násep pro toto zatížení únosný. Geotechnické průzkumy v terénu již byly dokončeny, v těchto dnech probíhá jejich laboratorní zpracovávání. Výsledky k připomínkám by měly být odevzdány do konce roku,“ řekl Marek Illiaš k průzkumu, jehož výstupem má být návrh řešení pro šetrnou sanaci železničního náspu tak, aby vlakům umožnil jezdit dvoustovkou.

Je dobré také podotknout, že maximální rychlost se bude vztahovat jen na soupravy s naklápěcí skříní, což je v českých podmínkách zatím jenom elektrická jednotka 680 Pendolino.

Aby vlaky mohly jezdit maximální možnou rychlostí, stavebních úprav se dočkají také nástupiště ve Srubech, Dobříkově u Chocně, v Sedlíšťce a Zámrsku. Zmizet musí i všech šest úrovňových přejezdů včetně toho největšího, pětikolejného v Uhersku. Na ten železničáři už mají zpracovaný projekt.

Celkové investiční náklady jsou vyčísleny na 2,7 miliardy korun s tím, že vyšší rychlostí by se mohlo v traťovém úseku jezdit od poloviny roku 2025. Ovšem výhodu v podobě dvou uspořených minut cestující podle Marka Illiaše pocítí až mnohem později. 

„Dnes dopravci vlastní vlakové soupravy, které umožňují dosáhnout dvousetkilometrové rychlosti, v řádu jednotek kusů. Takže reálný přínos pro cestující očekáváme na rok 2030,“ dodal mluvčí SŽ. 

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

  • Nejčtenější

Kometa má první body, Pardubice sedmi góly vládly šlágru. Spartě pomohla výzva

V úplně opačných rolích vstupovaly do pátého kola hokejové extraligy Sparta s Kometou. Zatímco Pražané ještě v novém...

Turistů je příliš. Rozhledna na Králickém Sněžníku škodí přírodě, míní ekologové

Stav vrcholu Králického Sněžníku je dle ekologů horší kvůli v loňském roce otevřené rozhledně na polské straně....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plzeň - Pardubice 6:2, dvanáctá výhra v řadě a třetí místo, hosté vedli jen chvíli

Pardubičtí fotbalisté žili na hřišti favorizované Plzně v naději jen pár minut. Rozjetí domácí odpověděli v duelu...

Řidič vyjel ze silnice, s autem skončil u bazénu na zahradě rodinného domu

Na zahradě rodinného domu skončil ráno řidič, který havaroval u Stříhanova na Orlickoústecku. Dvaaosmdesátiletý muž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dálkový autobus měl brzdy na odpis, cestující si museli sehnat vlastní odvoz

Tři cestující v dálkovém autobusu si museli minulý týden shánět vlastní odvoz z Jaroslavi na Orlickoústecku. Právě tam...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Řidič vyjel ze silnice, s autem skončil u bazénu na zahradě rodinného domu

Na zahradě rodinného domu skončil ráno řidič, který havaroval u Stříhanova na Orlickoústecku. Dvaaosmdesátiletý muž...

Nový příjem nemocnice měl mít lepší sjezd i parkování. Není z toho nic

Pardubická nemocnice příští rok na jaře otevře nový pavilon centrálního urgentního příjmu, který bude připraven pro...

Muž měl v těle osmnáct bodných ran. Za útok v opilosti dostala žena 9 let

Devíti lety vězení potrestala pardubická pobočka Krajského soudu v Hradci Králové čtyřicetiletou Ivetu Rosenberg. Podle...

Sféra není zábavní park, říká šéf unikátního vzdělávacího centra

Manažer David Koppitz v těchto dnech rozjíždí unikátní projekt. Dostal na starost centrum Sféra, které sídlí v...

Vyzkoušejte zdarma účinky mořského kolagenu na vlastní kůži!
Vyzkoušejte zdarma účinky mořského kolagenu na vlastní kůži!

Pleť bez vrásek, pevné nehty a vlasy plné života – to je snad sen všech žen. Mořský kolagen collalloc slibuje tyto výhody a mnoho dalších. Ale je...

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...