Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlakem u Chocně 200 km/h? Po kompletní rekonstrukci možná už za pět let

  8:27
Vlaky na hlavním železničním koridoru mezi Chocní a Pardubicemi by už za pět let mohly jezdit dvoustovkou. Vyplývá to z dlouhodobého plánu Správy železnic, která na jednom z nejstarších koridorových úseků chystá komplexní rekonstrukci.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Radek Latislav, MAFRA

Je to jen pár týdnů, co na nejvytíženější trati v Česku u Chocně skončil geotechnický průzkum železničního podloží, který má být předstupněm velké modernizace této tratě. 

Příští rok uplyne přesně čtvrtstoletí od chvíle, co se na téměř šestnáct kilometrů dlouhou modernizovanou trať mezi Chocní a Uherskem vydaly vlaky. Byl to teprve druhý dokončený traťový úsek hlavního koridoru z Prahy na Moravu.

Kde by se mohla zvýšit rychlost na 200 km/h?

Uhersko – Choceň
Kolín – Poříčany
Sudoměřice u Tábora – Votice
Soběslav – Doubí
Plzeň – Domažlice
Brno – Přerov
Nemanice – Ševětín
Břeclav – Vranovice
Dluhonice – Olomouc

Paradoxem je, že do dnešních dnů se například mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí ještě nekoplo a železničáři už hlásí, že rovinatý úsek z 90. let musí projít komplexní rekonstrukcí. Správa železnic (SŽ) s ním má velké plány. Zařadila ho mezi prvních 207 kilometrů tratí, na kterých by vlaky mohly jezdit rychlostí 200 km/h.

„Hlavním cílem stavby je komplexní rekonstrukce úseku, jehož předešlá modernizace proběhla v roce 1996 s uplatněním tehdy dostupných technologií a materiálů. Předmětem stavby je zejména výměna železničního svršku v délce 15,5 km, sanace železničního spodku v nevyhovujících úsecích, zřízení bezbariérového přístupu na nástupiště ve stanici Zámrsk, rekonstrukce zastávek a přejezdů a úprava staničních zabezpečovacích zařízení,“ přiblížil rekonstrukci mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Železničáři, kteří náročnou stavbu rozvrhli mezi roky 2022 až 2025, přípravu na vyšší rychlost již zahájili zadáním studie, jejímž cílem bude ověřit, co bude nutné ke splnění dvousetkilometrové mety provést. Už teď je jasné, že půjde o finančně náročnou akci, se kterou bude spojena celá řada výluk.

Ještě letos se správci železnice dozvědí, jaké stavební zásahy se budou muset vykonat do železničního spodku, jehož technický stav je pro zvýšení rychlosti vlaků rozhodující. 

Geotechnický průzkum zjišťoval stav náspu

„V současné době není podloží ani železniční násep pro toto zatížení únosný. Geotechnické průzkumy v terénu již byly dokončeny, v těchto dnech probíhá jejich laboratorní zpracovávání. Výsledky k připomínkám by měly být odevzdány do konce roku,“ řekl Marek Illiaš k průzkumu, jehož výstupem má být návrh řešení pro šetrnou sanaci železničního náspu tak, aby vlakům umožnil jezdit dvoustovkou.

Je dobré také podotknout, že maximální rychlost se bude vztahovat jen na soupravy s naklápěcí skříní, což je v českých podmínkách zatím jenom elektrická jednotka 680 Pendolino.

Aby vlaky mohly jezdit maximální možnou rychlostí, stavebních úprav se dočkají také nástupiště ve Srubech, Dobříkově u Chocně, v Sedlíšťce a Zámrsku. Zmizet musí i všech šest úrovňových přejezdů včetně toho největšího, pětikolejného v Uhersku. Na ten železničáři už mají zpracovaný projekt.

Celkové investiční náklady jsou vyčísleny na 2,7 miliardy korun s tím, že vyšší rychlostí by se mohlo v traťovém úseku jezdit od poloviny roku 2025. Ovšem výhodu v podobě dvou uspořených minut cestující podle Marka Illiaše pocítí až mnohem později. 

„Dnes dopravci vlastní vlakové soupravy, které umožňují dosáhnout dvousetkilometrové rychlosti, v řádu jednotek kusů. Takže reálný přínos pro cestující očekáváme na rok 2030,“ dodal mluvčí SŽ. 

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Povodně

Do neděle 15. září platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Povodním má zabránit největší poldr ve střední Evropě, zatím jím řeka protéká

Obce v povodí Moravy, které v roce 1997 zažily ničivou povodeň, v těchto hodinách upínají svou pozornost na východ Pardubického kraje. U obce Žichlínek se totiž nachází svého druhu největší suchý...

13. září 2024  18:39

Na Pardubicku se srazil vlak s autem, provoz na koridoru hodinu stál

Kvůli srážce vlaku s autem mezi Uherskem a Zámrskem na Pardubicku byl asi hodinu zcela přerušen provoz na železničním koridoru mezi Prahou a Olomoucí. Nehoda se stala na přejezdu se závorami....

11. září 2024  11:34,  aktualizováno  18:20

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hokejová Sparta propadla v Sheffieldu. Pardubice neuspěly v nájezdech

Pardubičtí hokejisté prohráli v Lize mistrů na ledě Eisbären Berlín 2:3 po samostatných nájezdech a ve svém třetím zápase ztratili první body. Dynamo dvakrát s domácími srovnalo krok a nastavení...

13. září 2024  19:20,  aktualizováno  23:32

Řeka v Dolní Moravě odnesla dva mosty, zbývá poslední úniková cesta

Rozvodněná řeka Morava v horském resortu na Dolní Moravě se v neděli odpoledne začala vracet do svého koryta. Přesto škody na obecním i krajském majetku budou značné. Na východě Pardubického kraje v...

15. září 2024  10:54,  aktualizováno  18:54

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chrudimka je na druhém povodňovém stupni. Vypouštějí se přehrady, padla i bobří hráz

Varování meteorologů ohledně vytrvalých dešťů berou samosprávy v Pardubickém kraji vážně. Povodí Labe začalo ve středu ve velkém vypouštět vodu z přehrad. První povodňový stupeň byl již vyhlášen na...

12. září 2024  9:53,  aktualizováno  15:38

Řeka v Dolní Moravě odnesla dva mosty, zbývá poslední úniková cesta

Rozvodněná řeka Morava v horském resortu na Dolní Moravě se v neděli odpoledne začala vracet do svého koryta. Přesto škody na obecním i krajském majetku budou značné. Na východě Pardubického kraje v...

15. září 2024  10:54,  aktualizováno  18:54

Je lepší zůstat v opozici, než být zbabělec, říká lídr Pirátů Lebduška

Kdo sledoval televizní debaty lídrů pro volby v Pardubickém kraji, musel si ho všimnout. Mladý politik s dredy na hlavě byl totiž jediným ze stávajícího krajského zastupitelstva, kdo se nebál na své...

15. září 2024  10:14

Všechno jde podle plánu, akorát, že vůbec. Jak fanoušci Pardubic jeli do Berlína

Berlín (Od našeho zpravodaje) Výjezd pardubických hokejových fanoušků do německého Berlína na utkání jejich Dynama s místním Eisbärenem v Lize mistrů se ani zdaleka neblížil původním představám. Náladu to ale zkazilo jen na...

14. září 2024  13:42

S ANO do koalice určitě ne. To raději půjdu do opozice, říká lídryně STAN Matoušková

Málokterý z lídrů stran v Pardubickém kraji jasně řekl, s kým ze stávajícího zastupitelstva by určitě nešel do koalice. Jednou z mála, kdo se nebál odhalit karty, je Michaela Matoušková. Jednička...

14. září 2024  9:52

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...