Nesmíme to vzdát, burcují zastánci pardubických mlýnů ve při s primátorem

  12:51aktualizováno  12:51
Fanoušci architektury kritizují vedení Pardubic za to, že vzdalo svůj původní plán koupit Automatické mlýny a přebudovat je v kulturní centrum. Dostali se do sporu i s primátorem, který argumentuje, že magistrát těžko sežene dostatek peněz na opravu památky.

Automatické mlýny, jedna z prvních realizací slavného architekta Josefa Gočára. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Mnoho měsíců práce, vymýšlení, shánění nápadů i vynaložené peníze zřejmě přijdou vniveč. Pardubičtí politici se nedomluvili s majitelem opuštěného průmyslového areálu na odkoupení a zdá se, že z Automatických mlýnů na břehu Chrudimky vznikne další klasický brownfield.

Tomu se snaží zabránit lidé z iniciativy Mlýny městu. Například na posledním zasedání zastupitelstva tlačili na politiky, aby přehodnotili svá stanoviska a nakonec památku od firmy GoodMills koupili. Jako argument používali především to, že přestavba budov od architekta Josefa Gočára nebude tak drahá, jak tvrdí radní.

Rekonstrukce by nestála půl miliardy, tvrdí příznivci mlýnů

„Mám obavu, že lidé z vedení radnice účelově nadsazují částky, za které by se dal areál opravit. Myslím, že to určitě nebude 600 milionů korun. Máme za to, že nabízená dotace od Unie ve výši 135 milionů korun by musela stačit,“ uvedl člen skupiny František R. Václavík, který se podílel třeba na opravě zámeckého návrší v Litomyšli.

„Celkem stálo 412 milionů, a to se přitom jedná o mnohem větší plochu, než kterou mají mlýny. Navíc projekt hodně prodražily archeologické práce,“ sdělil.

Členové skupiny se na jednání dostali do sporu s primátorem Martinem Charvátem. Vytýkali mu, že pro nákup neudělal dost a že vlastně porušil předvolební sliby jeho hnutí ANO. Ten to ale odmítl.

„Celé je to o tom, aby se toto zastupitelstvo shodlo, že mlýny koupí a vezme na sebe odpovědnost. To ovšem musí někdo takové usnesení navrhnout. Já, který nejsem o nákupu přesvědčen, něco takového udělat nemohu,“ řekl primátor Charvát s tím, že jeho lidé měli zpracovaný návrh, podle kterého by se mlýny měly změnit.

„To jsme měli připravené. Uvažovalo se o polytechnických dílnách nebo novém sále pro filharmonii. Náklady jsme odhadovali na 350 až 400 milionů korun. Bohužel Unie změnila pravidla pro dotace, a my tak nedokážeme sehnat dostatek peněz,“ dodal primátor.

Město zaskočil prodej památky přes realitní kancelář

Celou situaci zkomplikovali i majitelé rakouské společnosti GoodMills, kterým došla po neplodných debatách s politiky trpělivost a začali se snažit prodat unikátní areál přes realitní společnost. „Tím nás dost zaskočili. Nepočítali jsme s tím,“ sdělil Charvát.

Příznivci přestavby mlýnů teď doufají, že když neuspěli se svými plány u radních, může jejich vize využít soukromý investor - pokud se objeví. „S dalším procesem přeměny si už poradíme společně,“ uvedly za pracovní skupinu Mlýny městu Tereza Dvořáková a Šárka Zahálková.

Není překvapením, že jejich iniciativu se snaží podpořit zástupci opozice. A to třeba i kvůli tomu, že areál je na tom podle stavebně-technického průzkumu podstatně lépe, než se předpokládalo. „Myslím, že město se musí zasadit o to, aby neztratilo možnost ovlivnit to, co se v mlýnech objeví,“ uvedl zastupitel za Pardubáky Milan Košař.

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Další z rubriky

Chvaletická elektrárna chce výjimku na škodliviny, hlasuje se ve čtvrtek

Elektrárna Chvaletice

Firma miliardáře Pavla Tykače Sev.en EC požádala pardubický krajský úřad o výjimky, aby po roce 2020 mohla vypouštět...

Chci naše rozdělené město spojit, říká starosta Žamberka

Městský úřad Žamberk.

Přestože Nezávislí s podporou ODS vyhráli komunální volby v Žamberku, bývalý dlouholetý starosta Jiří Dytrt už o své...

Velká pardubická je stále bez sponzora, o partnera přišlo i závodiště

Jezdci překonávají Irskou lavici během 128. ročníku Velké pardubické.

Konec ledna. To byl pro ředitele Dostihového spolku poslední termín, dokdy chtěl mít jasno, kdo se stane novým...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz