Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Z nádraží zachráněného tisíci aktivistů bude archiv správců železnice

  11:15aktualizováno  11:15
V Ústí nad Orlicí stojí od roku 1874. V minulých letech mělo být zbouráno, nehodilo se do plánu modernizace železničního koridoru. Nakonec nádraží zachránil hlasitý protest aktivistů a 17 tisíc podpisů petice proti demolici. A teď se našlo využití. Z nádraží udělají správci železnice svůj archiv.

Vizualizace nových nástupišť na nádraží v Ústí nad Orlicí | foto: Správa železniční dopravní cesty

Historická nádražní budova v Ústí nad Orlicí by se snad už konečně měla dočkat rekonstrukce. Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Suchý to přislíbil při své návštěvě na stavbě modernizace železničního uzlu v Ústí. Dosavadní majitel - České dráhy - nemá pro objekt, který je kulturní památkou, žádné využití.

"Byl dán příslib nebo garance toho, že historická budova musí být minimálně v rámci realizace této stavby a udržovacích prací opravena, alespoň pokud jde o vnější plášť. Bylo také řečeno, že v dalších letech by měla následovat celková rekonstrukce budovy," uvedl ústecký starosta Petr Hájek.

V budově by mohl být umístěn celý archiv Správy železniční dopravní cesty. Petr Hájek by také rád v objektu viděl čekárnu a restauraci, aby bylo zajištěno zázemí pro cestující. S vlastním návrhem přišli také železniční modeláři, prostory by jim mohly sloužit pro klubovou činnosti i stálou expozici modelů a kolejišť.

Nádraží stojí uprostřed kolejí a není k němu přístup autem, pouze podchodem, proto není vhodné pro komerční účely. Pro odbavení cestujících bude sloužit nová výpravní budova na kerhartické straně.

Hodlají převod nádraží urychlit

"České dráhy připravují prodej všech nádražních budov včetně pozemků Správě železniční dopravní cesty. Měl by se uskutečnit do konce roku," řekl Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah. Podle starosty Petra Hájka hledají dráhy i správci železnice způsob, jak převod nádraží v Ústí vyjmout z celkového balíku nemovitostí a převod urychlit.

České dráhy původně chtěly nádraží zbourat. Proti tomu se postavila část veřejnosti a dosáhla toho, že objekt byl v roce 2010 prohlášen kulturní památkou. Od té doby vlastník do budovy neinvestoval, i když není v havarijním stavu.

Nádraží v Ústí nad Orlicí z roku 1874 patří k nejstarším staničním budovám v Česku. Vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Je zajímavá mimo jiné tím, že je průchozí, aby mohli výpravčí i cestující procházet na obě strany kolejiště.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Na Svitavsku utonulo malé dítě, spadlo do jímky s vodou u domu

Policie vyšetřuje od pondělního odpoledne smrt malého dítěte v obci Ostrý Kámen na Svitavsku. Spadlo do jímky s vodou u...

Dvoukolejka může vzniknout, ale stěně u trati se nesmí říkat protihluková

Vybudování druhé koleje na trati mezi Pardubicemi a obcí Stéblová by už nemělo stát nic v cestě. Vesnice dosáhla svého...

Část D35 z Opatovic do Časů otevřeme již příští rok, slibuje šéf ŘSD

Nový úsek dálnice D35 z Opatovic do Časů by měl sloužit řidičům už příští rok. Na svém Twitteru to uvedl generální...

VIDEO: Riskující řidič předjížděl i na přechodu rozděleném ostrůvkem

Nebezpečné předjíždění předvedl spěchající třiadvacetiletý řidič v Ústí nad Orlicí. Při předjíždění kolony jel...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hejtman kritizoval stříhání pásek na mostě. Děláte to taky, napsali oponenti

Značnou diskusi rozvířil na svém facebookovém profilu hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, když necelý půl rok...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

VIDEO: „Až uvidíš poldy, uteč!“ Řidiči torza dodávky se to nepovedlo

Policejní hlídka se minulý týden nestačila divit, co kolem ní projelo u Turkovic na Chrudimsku. Červená dodávka, na níž...

ODS na pardubickou radnici vrátila arogantní styl, říká opoziční politik

Lídr Pardubáků František Brendl patří k nejhlasitějším kritikům vedení Pardubic. Každý, kdo viděl alespoň jedno...

Lidé v Pardubicích mohou odborníkům poradit, kde stojí doprava

Pardubická radnice pracuje na novém plánu rozvoje dopravy. Strategický dokument nastaví pravidla v ulicích Pardubic v...

Pardubická Zelená brána s omítkou, nebo bez? Verdikt padne v listopadu

Dominantu Pardubic čeká oprava. Zelená brána potřebuje renovaci, Ovšem nebude to jen tak. Než se do ní dělníci pustí,...

Běžný dudlík může způsobit křivé zoubky. Na co dávat při výběru pozor?
Běžný dudlík může způsobit křivé zoubky. Na co dávat při výběru pozor?

Kolem dudlíků se točí spousta otázek. Kdy ho začít používat? Kdy naopak odebrat? Ale často zapomínáme na tu nejdůležitější: jaký dudlík máme pořídit?

Najdete na iDNES.cz