Z Pardubic do Sezemic měla lidi vozit tramvaj rychlostí běžce

  8:30aktualizováno  8:30
Na počátku hromadné dopravy mezi Pardubicemi a Sezemicemi i mezi Pardubicemi a Bohdančí byla pošta. Ředitelství pošt a telegrafů chtělo ušetřit za dopravu vlastními koňskými povozy a v květnu 1908 zřídilo dvě autobusové linky pro přepravu osob a pošty.

Projekt elektrické dráhy mezi Pardubicemi a Sezemicemi vypracoval Elektrotechnický závod František Křižík v pražském Karlíně v roce 1905. | foto: Koláž: Michal Klíma, MAFRA

Tehdy to byly první veřejné autobusové tratě řízené státem v Čechách. A pravděpodobně v celém Rakousku-Uhersku.

Současná výstava "Nerealizovaná budoucnost" ve Státním okresním archivu Pardubice připomíná však to, co se v dopravě mezi těmito městy nepovedlo. Například dotáhnout do konce plán tramvajové trati spojující Pardubice a Sezemice.

"Ještě dnes se to určitě nedá považovat za špatný nápad, náklady na takové spojení by patřily k nejnižším a trvalé spojení tramvajovou dopravou v určitých intervalech by bylo pro obě města výborné," říká sezemický starosta Martin Staněk.

A dodává, že kdysi měla vést přes Sezemice i železnice, což také nevyšlo.

Nakonec neuskutečněný projekt lokální železnice Pardubice - Sezemice - Holice - Týniště nad Orlicí se připravoval od roku 1892. Většina obcí holického okresu se však tehdy přiklonila ke konkurenčnímu projektu místní dráhy Týniště - Holice - Chrudim - Heřmanův Městec.

Proto se sezemičtí měšťané rozhodli přivést do města úzkorozchodnou dráhu s elektrickým pohonem. Projekt vypracoval Elektrotechnický závod František Křižík v Praze Karlíně roku 1905. Jednokolejná trať o rozchodu jeden metr s celkovou délkou 8,9 kilometru měla spojit Pardubice a Sezemice a zároveň měla v obvodu Pardubic plnit funkci městské tramvaje.

Dopravu měly zajišťovat tři motorové vozy s kapacitou 16 sedících a 12 stojících cestujících. Připraveny byly také tři nákladní přívěsné vozy s nosností 5 tun. K pohonu tramvaje měly sloužit dva elektromotory, každý o výkonu 20 koňských sil při rychlosti 13 kilometrů za hodinu.

V červnu roku 1906 proběhla politická pochůzka s revizí trati. Ta měla vést středem ulic města od pardubického nádraží Alžbětinou třídou (dnes 17. listopadu) k hotelu Veselka, kde zatáčela na Královskou třídu (třídu Míru).

Na jejím konci překonávala železný most přes takzvanou Městskou řeku a průjezdem skrze domy vstupovala na Pernštýnské náměstí, odkud pokračovala Pernštýnskou a Arnoštskou ulicí (sv. Anežky České) na Bělobranské náměstí a do dnešní Husovy ulice, kde tehdy již začínala okresní silnice do Sezemic.

Odtud měly koleje vést po pravém okraji komunikace, aby nepřekážely ostatní dopravě a zároveň aby ostatní dopravou nebyla zdržována ani tramvaj. Konečná stanice byla u sezemických jatek.

Nápad s tramvají ukončily městské autobusy

Od roku 1908 však začaly na trase Pardubice - Sezemice jezdit již zmíněné autobusy pošty a idea tramvají se začala hroutit. Přesto podal roku 1911 říšský poslanec Jan Vladimír Hráský žádost o koncesi na stavbu úzkokolejné místní elektrické dráhy. Jednání zastavila první světová válka.

"Myšlenka tramvajového spojení s Pardubicemi byla ze strany sezemického městského úřadu oživena roku 1920. Přestože Sezemice byly ochotny zvýšit svůj podíl na financování akce z 250 tisíc na 750 tisíc korun, k uskutečnění plánovaného záměru již nedošlo a úlohu zajištění vyhovující dopravní obslužnosti definitivně převzaly autobusy," uvádějí autoři výstavy v sále okresního archivu na Bělobranském náměstí.

Zamýšlenou stavbu tramvajové dráhy dlouho připomínala jen nedodlážděná sezemická silnice, kde se uvažovalo o pokládce kolejí. Tramvaj do pardubických ulic nakonec vyjela pouze z nostalgie jako její maketa postavená na podvozku automobilu.

Nejčtenější

Strom spadl na lanovku, hasiči z ní za dvě hodiny sundali desítky lyžařů

V Bukové hoře spadl strom na lanovku.

Na lanovou dráhu ve skicentru Buková hora na Orlickoústecku spadl strom. Na lanovce po poledni uvázlo 71 lyžařů, které...

ZVOLNĚNÍ: Když se bortí hokejová tradice. A kde sídlí „umělé kluby“?

Pardubický brankář Ondřej Kacetl likviduje šanci Pavola Skalického z Mladé...

Alkoholové a kokainové jízdy členů trenérského týmu utnuté policií, hlavní kouč s notně pošramocenou minulostí,...

Části Pardubic hrozí evakuace kvůli bombě z války, týká se tří tisíc lidí

Policie prohledává budovy Vysoké školy ekonomické na Žižkově a Jižním Městě...

Části pardubické čtvrti Svítkov hrozí na začátku víkendu evakuace. Podle pyrotechniků totiž existuje možnost, že je...

Sestup neznamená konec hokeje, řekl fanouškům manažer Dynama Salfický

Dynamo uspořádalo další diskuzi s fanoušky.

Několik zajímavých okamžiků přinesl úterní diskuzní kotel mezi fanoušky a šéfy HC Dynamo Pardubice. Předně generální...

Neoprávněný vyhazov primáře přijde nemocnici na 11 milionů

Bývalý primář gynekologicko-porodnického oddělení Chrudimské nemocnice...

František Liška byl sedm let primářem chrudimské porodnice jen na papíře. Pracoval v Kolíně a soudil se s nemocnicí, že...

Další z rubriky

Sestup neznamená konec hokeje, řekl fanouškům manažer Dynama Salfický

Dynamo uspořádalo další diskuzi s fanoušky.

Několik zajímavých okamžiků přinesl úterní diskuzní kotel mezi fanoušky a šéfy HC Dynamo Pardubice. Předně generální...

VIDEO: Hrozba evakuace v Pardubicích pominula, železo v zemi nebyla puma

Pod zemí pyrotechnici našli náboj a střelu z dvacetimilimetrového...

Lidé z pardubické čtvrti Svítkov se na víkend nebudou muset stěhovat. Pyrotechnici prozkoumali železný předmět objevený...

Okresní nemocnice si dají s investicemi pauzu. Menší špitál má přednost

Výběrové řízení vypíše krajská firma, Nemocnice Pardubického kraje, ještě...

Rozhodnutí krajských politiků postavit novou nemocnici následné péče v Moravské Třebové s sebou nese i jednu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz