Pomyslná mapa uvádění Maryši, klasiky bratří Mrštíků, teď ještě více zhoustne. Před necelým rokem měla premiéru v nedalekém Klicperově divadle v Hradci Králové, v letošní divadelní sezoně se objeví také v Pardubicích.
„Původně jsme s režisérkou Kashou Jandáčkovou měly v úmyslu převést na jeviště Fuksův román Myši Natálie Mooshabrové, který přímo vybízí k dramatizaci. Jenže jak se záhy ukázalo, nebyly jsme jediní, kdo měl podobný nápad – Myši se zalíbily zahraniční filmové produkci, a pro naši inscenaci se nám tudíž nepodařilo získat autorská práva,“ vysvětluje náhlou změnu dramaturgyně Anna Hlaváčková.
Věří, že česká klasika v podání mladé režisérky s moderními režijními postupy a v originální scénografii bude naprosto plnohodnotnou náhradou.
To bude pro pardubické divadlo poněkud výzva, neboť v hradeckém divadle je Maryša velmi moderní, ostře řezaná do westernu. A podle kritiků i povedená. Těmi největšími kritiky z lidu bývá mládež a té se líbí.
Kmenový režisér Východočeského divadla Petr Novotný připravuje dvě novinky. Tou první je muzikálová adaptace známého dramatu Karla Čapka Věc Makropulos, kterou tvůrci pojmenovali Makropulos Musical o marnivé a marné touze po věčném mládí a nesmrtelnosti. Připravil ji s hudebním skladatelem Ondřejem Soukupem a textařkou Gabrielou Osvaldovou. V hlavní roli se diváci mohou těšit na Petru Janečkovou, premiéra se odehraje 22. října.
Dále Petra Novotného v sezoně 2022/23 čeká zkoušení hry úspěšného izraelského autora Gura Korena Postižení. „Černá komedie, v níž se propojí svět jedné mafiánské rodiny a členů divadelního souboru ‚lidí se zvláštními potřebami‘, balancuje na hraně korektnosti a originálním způsobem boří stereotypy a mýty o lidech s handicapem,“ prozrazuje dramaturgyně Jana Uherová.
Kde také hrají Maryšu Aloise a Viléma Mrštíků● Klicperovo divadlo, Hradec ● HaDivadlo, Brno ● Národní divadlo, Praha ● Těšínské divadlo, Český ● Divadlo Petra Bezruče, Ostrava |
Českou premiéru bude mít na pardubických divadelních prknech komedie Alana Ayckbourna o mezilidských vztazích Intimní rizika na veřejných místech, kterou bude režírovat Petr Štindl, jenž se ve Východočeském divadle už představil úspěšnou komedií Společenstvo vlastníků.
Kdo se bojí Beatles je zase jímavá groteska o frustracích středního věku. Napsal ji jeden z nejvýraznějších slovenských dramatiků Viliam Klimáček pro Slovenské národní divadlo. Na české scéně se doposud neobjevila, a to právě ve VČD napraví režisér Filip Nuckolls, který tu režíroval vynikající inscenace Lovecké scény z Dolního Bavorska a Až ustane déšť.
Kabaret Arnošta Goldflama U Hitlerů v kuchyni měli diváci zhlédnout už v roce 2020, pandemie covidu ho však posunula až do nastávající sezony. Groteskní výjevy ze života vůdce, plné černého humoru a nekorektních vtipů doprovázené písněmi skupiny Tiger Lillies, bude režírovat Miroslav Hanuš.
Režisér Michal Przebinda si pro svou práci na Malé scéně ve dvoře vybral text Stephena Sachse Kalifornská mlha a herce Martinu Sikorovou a Alexandra Postlera.
„Diváky čeká vyhrocený dialog krajně odlišných osobností, který pohne žebříčkem hodnot na obou stranách. Svedou ho spolu bývalá barmanka žijící v kempu na periferii a bývalý ředitel Metropolitního muzea umění. Bouřlivý duel mezi škrobeným intelektuálem a svéráznou ženou z okraje společnosti odhalí nečekaná tajemství a počáteční konverzační žánr se rozpoutá do napínavého thrilleru,“ slibuje dramaturgyně Jana Pithartová. Premiéra se uskuteční už 8. října.