Zprávu Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) zveřejnil v pátek v noci. Je v ní podrobný popis incidentu i závěr, kdo za něj mohl.
Podle zprávy byl 12 let starý vrtulník R 44 RAVEN soukromé firmy před pádem v dobrém technickém stavu, způsobilý letu a splňoval všechny zákonem předepsané povinnosti. Tedy měl například pojištění či platné Osvědčení kontroly letové způsobilosti.
„Při ohledání na místě letecké nehody a při následném podrobném technickém ohledání trosek vrtulníku nebylo zjištěno nic, co by svědčilo o tom, že příčinou nehody byla technická závada vrtulníku,“ stojí v závěrečné zprávě ÚZPLN.
Také pilot měl všechna potřebná povolení, a jak například po nehodě zjistili policisté, nebyl pod vlivem alkoholu či drog. Přesto právě jeho chování v kabině zapříčinilo, že vrtulník se zřítil na jeho zahradu kousek od domu.
„Příčinou letecké nehody byl nevhodně zvolený způsob vzletu a následně nezvládnutá pilotáž vrtulníku ve visu. Spolupůsobící příčinou mohl být poryv větru a malé zkušenosti pilota se vzletem vrtulníku na hranici maximální vzletové hmotnosti,“ uvádí závěrečná zpráva ÚZPLN (celou ji najdete zde).
Konkrétního viníka ale neurčuje ústav, nýbrž policie. Zda případ uzavřela, nešlo o víkendu zjistit. Její mluvčí Dita Holečková uvedla, že informace dokáže dohledat až ve všední dny. Není proto jasné, zda pilota čeká trest v podobě přestupkového řízení či jednání soudu.
K pádu vrtulník došlo loni 13. srpna v Žamberku v zámeckém parku (prvotní informace po nehodě čtěte zde). Ze zprávy leteckých vyšetřovatelů lze nyní vyčíst, co přesně se stalo.
Muž si vrtulník půjčil a následně s ním letěl do své firmy. Tam přistál, naložil jednoho ze zaměstnanců a po 30 minutách letu přistál na zahradě u svého domu, kde oba vystoupili.
Podle ústavu pilot přistál pouhých 20 metrů od svého domu, čímž porušil průvodní vyhlášku k zákonu o civilním letectví. Samotné rozměry pozemku ale přistání umožňovaly. Stejně jako bezpečný vzlet. Ten se ale pilotovi nepovedl a vrtulník se dostal ve dvou až třech metrech výšky do rotace. Pilot nad ním ztratil kontrolu a stroj v 8:48 narazil do nedaleko rostoucího dubu a spadl na zem.
„Nastartoval jsem motor a provedl jsem kontrolu přístrojů, které měly parametry v zelených polích a vše bylo v pořádku. Následně jsem vrtulník zvednul a vše bylo v pořádku. Vrtulník jsem zvedl tak cca dva metry nad zem. V této výšce se začal vrtulník otáčet a já jsem zmáčknul levý pedál, ale málo a vrtulník se stále otáčel a následně se začal točit okolo osy. Já jsem to otáčení vyrovnal pravým pedálem. Vrtulník se přestal otáčet, ale již jsem byl blízko stromu a hlavní list rotoru narazil do stromu na zahradě a spadli jsme na zem,“ vypověděl pilot po události.
V době pádu v něm kromě 57letého pilota byl jeho dospělý synovec, který přijel na návštěvu ze zahraničí, a jeho dvě dospívající děti. Děti byly kvůli bolestem krční páteře převezeny do nemocnice, pilotova syna ještě týž den lékaři pustili domů, dcera zůstala v nemocnici na pozorování. Nikdo další se nijak nezranil.
Podle vyšetřovatelů pilot chyboval kromě místa přistání také při odlepování stroje ze země. „Špatná koordinace pohybů mezi vychýlením levého pedálu, páky cyklického a kolektivního řízení způsobila, že se vrtulník začal ve visu ve výšce cca dva až tři metry nad zemí zvolna otáčet doleva kolem svislé osy a nekontrolovaně se vzdalovat od místa vzletu. Pilot na vzniklou situaci včas a správně nereagoval,“ uvádí dokument ÚZPLN.
„Kritická situace nastala v okamžiku, kdy se vrtulník pomalu otočil doleva o cca 90° od původně plánovaného severozápadního směru vzletu a ocasní vrtulka byla ovlivňována bočním větrem, případně poryvem větru. Vrtulník se nekontrolovaně roztočil doleva. Intenzita rotace mohla být umocněna i podvědomým mírným snížením kolektivu. V této fázi letu pilot ztratil kontrolu nad řízením vrtulníku a ten, pravděpodobně po několika otočkách o 360°, narazil koncem ocasního nosníku a listy nosného rotoru do větví vzrostlého stromu,“ dodává závěrečná zpráva.