Při pohledu z okna vlaku na hlavním železničním koridoru mohou již řadu týdnů vidět cestující na polích stroje. Nejde však o traktory, ale vrtací soupravy, které dostávají na povrch půdu pod budoucími základy nové čtyřproudové komunikace.
„Dokončuje se doplňující geotechnický průzkum, který je nutný pro dokončení projektové dokumentace pro provedení stavby,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.
Zatímco v předcházejícím období se vrtalo uprostřed polí poblíž koryta řeky Loučné, tak už týden zkoumá firma terén přímo v sousedství kolejí ve stanici Uhersko. Právě zde překlene velká mostní estakáda železniční koridor. Půjde o jediné místo na celé trase, kde D35 povede přes hlavní trať. Na prvních dvou úsecích o celkové délce více než 27 kilometrů dálnice překoná ještě regionální trať spojující Moravany a Holice.
Před dvěma lety geologové zkoumali terén také na navazující části plánované dálnice v okolí Vysokého Mýta (psali jsme o tom zde).
Silničáři jinak pokračují ve výkupech pozemků na obou částech. Tento týden získali do vlastnictví další desítky tisíc metrů čtverečných pozemků od jedné z firem (více čtěte ZDE). V převodu jsou rovněž další parcely od jiné společnosti zabývající se zemědělskou výrobou. Ty by měly přejít do majetku ŘSD koncem měsíce. Parcely jsou nutné mimo jiné k vybudování provizorního sjezdu u Ostrova.
Vrty probíhaly i v obci Časy, kde se však stroje k nelibosti starosty obce „nezakously“ do půdy, nýbrž do silnice.
„Poslali nám oznámení, že budou chtít vrtat i tady. Někde jsme s tím souhlasili, jinde ne. Na konci března se objevilo na naší místní asfaltové komunikaci auto a vrtalo nám do ní díru,“ prohlásil starosta Zdeněk Seidl.
Časy přitom vedly se silničáři dlouhou dobu spory o svých požadavcích na úpravu některých věcí v projektu dálnice. Nakonec však obě strany dospěly ke kompromisu a obec na prodej už v prosinci loňského roku kývla. Zatím jí však její pozemky v trase stále patří. Vrty přitom na pozemcích již dříve probíhaly.
„Už to bylo před lety, ale nyní zase potřebují nové. Toho pána, který je prováděl, poslalo ŘSD. Nemáme nic proti tomu, když budou vrtat v trase silnice, ale tohle bylo úplně jinde,“ dodal starosta Seidl.
Silničáři prý sondu museli provést kvůli stanovení rozpočtu.
„Aby se mohl správně udělat rozpočet na provedení stavby, je nutné mít specifikované práce. Například i pro úpravy nebo odstranění stávajících vozovek v místě, kde k tomu bude docházet podle projektu, je potřeba vědět, jaké vrstvy a v jakých tloušťkách se v daných místech nacházejí. K tomu se standardně provádějí vývrty,“ vysvětlil postup mluvčí ŘSD Studecký.
Dálnice D35 se má stát alternativou pro přetíženou „dé jedničku“ z Čech na Moravu.