„Psali jsme také ombudsmanovi a hejtmanovi, dopisy odešly tento týden. Reakce ještě nemáme. Bylo několik variant odbočky na Pardubice, už se to zúžilo do jedné. Ve Volči to mají asi 200 metrů od nejbližšího domu, u nás v Bělé by trať měla vést necelých 300 metrů od obydlené části,“ řekl starosta starosta Rohovládovy Bělé Václav Fišer (SNK - Běláci).
Obce v okolí Pardubic proti tomu letos sepsaly petici. Výrazněji se má podle plánů vysokorychlostní trať dotknout kromě Rohovládovy Bělé také Chýště, Volče, Kasalic, Vyšehněvic, Vlčí Habřiny a Přelovic.
„Oni nám tvrdí, že to slyšet nebude, že to bude splňovat hlukové limity. My tomu moc nevěříme. Ovlivní to rozvoj obce směrem k trati, tam bude stavební uzávěra. Znehodnotí to pozemky, obecní les, o jeho část přijdeme. Bude to obrovský zásah do krajiny a života lidí,“ řekl starosta Fišer.
Obce letos neuspěly s tím, aby trasa vedla přes stávající koridory a přes Hradec Králové. „Řekli nám, jak to nevyhovuje, jak se to tam nevejde. Když jsme se naposledy bavili v listopadu na veřejném projednání, tak nám odprezentovali, že odbočka do Pardubic zůstane,“ uvedl Fišer.
O vysokorychlostních tratích v pořadu Rozstřel promluvil náměstek Martin Švehlík ze Správy železnic:
Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tvObce také čekají na verdikt centrální komise ministerstva dopravy. Pokud odbočku na Pardubice schválí, Správa železnic na trase bude dále pracovat. „Musí získat posudky EIA, SEIA a musí se to promítnout do zásad územního rozvoje. To je prostor, kde se můžeme ohradit a bránit,“ řekl starosta Rohovládovy Bělé.
Až 320 kilometrů v hodině
Naproti tomu Pardubice nedávno na jednání zastupitelů stavbu vysokorychlostní trati, která by měla vést do krajského města, podpořily. „Tento krok přinese nejen větší kapacitu pro běžné vlakové spoje a nákladní dopravu, ale také umožní zkrátit dobu cesty z Pardubic do centra Prahy přibližně na 35 minut,“ řekl náměstek primátora Jan Hrabal (ANO) v tiskové zprávě.
Správa železnic plánuje vysokorychlostní trati s rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Kromě těch projekt zahrnuje také tratě upravené pro rychlost 200 kilometrů v hodině, například úsek z Pardubic směrem na Českou Třebovou, i další modernizované konvenční tratě s rychlostmi do 160 kilometrů v hodině.
Jedna z plánovaných vysokorychlostních tratí z Prahy povede podél dálnice D11 na Chlumec nad Cidlinou a jedno rameno má odbočit na Pardubice. „Spolupráce s Pardubicemi přispívá k optimalizaci projektu a k tomu, aby co nejlépe reflektoval místní potřeby,“ řekl zástupce Správy železnic Marek Pinkava.