Obnovené vlaky nepřežily. Pardubický kraj jim nedal moc šanci

  15:20aktualizováno  15:20
V tichosti končí drahý experiment politiků Pardubického kraje, kteří v roce 2011 zrušili provoz na malých tratích, o tři roky později se je pokusili oživit a teď je zase pohřbívají. Resuscitaci tratí prosadil bývalý železničářský odborář a někdejší radní kraje Jaromír Dušek.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Už týden nejezdí ve všední den vlaky z malé obce Dzbel do Moravské Třebové a zpět. Provoz skončil úplně mezi Borohrádkem a Holicemi, z Králík se už lidé nedostanou do Štítů v Olomouckém kraji.

Podle tiskových zpráv z krajského úřadu by se mohlo zdát, že si za to cestující mohou sami. Neměli o tuto službu zájem, vlaky jezdily prázdné. Ve skutečnosti se kraj několik let choval tak, jako kdyby nebylo podstatné, zda dotované vlaky bude někdo používat, nýbrž to, že vůbec budou jezdit. Jízdní řády mnohdy ignorovaly potřeby lidí.

Třeba z Králík do Štítů cestují lidé do továrny Klein automotive, kteří by tamní lokálku asi naplnili. Jenže spoje jezdily v jiných časech, a tak zůstaly prázdné.

„Nebyly tam přípoje, nebylo to uzpůsobené lidem. Pokud by se zvolil jiný přístup, šanci by to mělo,“ uvedl předseda Klubu přátel lokálek Marek Tomek.

Když chtěl někdo z obce Dzbel jet ve všední den v patnáct hodin do 54 kilometrů vzdálené České Třebové, zabralo mu to kvůli půlhodinovému čekání v Moravské Třebové dvě hodiny.

„Nechali jsme udělat průzkum vytíženosti některých vlakových a autobusových spojů, z něhož jsme zjistili, že některé z nich převáží pouze jednoho nebo dva cestující denně,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš. Uznal ale, že přípoje nenavazovaly.

„Vlakové spoje byly sice znovu nasazeny, ale moc se neřešilo, zda jedou ve správný čas, zda to lidem vyhovuje a dostanou se třeba včas do práce,“ připustil Kortyš.

Potíž podle starostů byla i v tom, že se lidé po první vlně rušení lokálek naučili jezdit do práce auty, a zpátky do vlaků se jim už nechtělo.

V roce 2011 Pardubický kraj provedl revoluci v jízdních řádech, přestal si objednávat provoz na malých tratích, a naopak podpořil autobusy. Změnu ale lidé nepřijali. Do nové krajské vlády přišel radní pro dopravu Jaromír Dušek a provoz na šesti tratích zase v roce 2014 obnovil. V roce 2016 jeho SPO ve volbách neuspěla a on ve funkci skončil.

Z toho, co prosadil, zůstávají v červnu 2018 vlaky na trati Borová u Poličky - Žďárec u Skutče a jen víkendový provoz mezi Lichkovem -Hanušovicemi a Moravskou Třebovou a obcí Dzbel. Zbyl také jeden víkendový pár vlaků mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi.

Sám Dušek to kritizuje. „Zaručit dopravu pro lidi je služba, kterou je kraj povinen zajistit, a ne tratě pozavírat,“ řekl k tomu před časem.

Změny samozřejmě vadí i lidem v obcích na trati. „Dozvěděli jsme se to z novin, nikdo s námi nejednal, řekla starostka obce Dzbel Jana Konečná, která si nedělá velké iluze, že víkendový provoz na trati vydrží.

„Myslím, že to moc dlouhé trvání mít nebude,“ řekla. Lidé podle ní už na hlavní koridor nepojedou do České Třebové, ale do Olomouce.

Kraje se nedomluví

Marek Tomek upozorňuje na důležitý aspekt neúspěšného pokusu o obnovu provozu lokálek. Pardubický kraj se totiž nedokázal s Olomouckým i Jihomoravským krajem dohodnout na dotování a provozování spojů na tratích, které překračují hranice. Každý region má svoji vlastní dopravní politiku.

„Regionální železniční doprava by měla spadat do celostátní působnosti, kraje se nedokážou domluvit. Byly geograficky vytvořeny bez ohledu na přirozené přepravní proudy,“ řekl předseda Klubu přátel lokálek.

Sám Kortyš uznává, že největší problémy jsou právě se spoji na tratích, které končí v jiném kraji. Slibuje, že lidem v regionu zrušené spoje kraj nahradí.

„Kilometry ušetřené na těchto neefektivních spojích budou při nejbližší změně jízdního řádu využity k posílení zrychlených spojů na efektivních tratích,“ uvedl Kortyš. Bude se podle svých slov také pokoušet domlouvat se sousedními kraji, aby lidé na periferii netrpěli tím, že žijí u krajských hranic.

„Starostové z této oblasti si stěžují nejvíc na to, že nemají spojení ve směru na Olomouc a na Brno. Jednáme s oběma kraji, snažíme se do této oblasti dostat autobusy,“ uvedl Kortyš.

Nejčtenější

Matka zemřela po pádu z koně, dcera žádá milion po národním hřebčínu

Tradiční Hubertovu jízdu letos v kladrubském hřebčíně zakončili honem „na...

Okresní soud v Pardubicích otevřel případ smrti jednačtyřicetileté ženy, která v říjnu 2016 při tradiční Hubertově...

Kvůli chlapci v kómatu přestane pardubická ORL seřezávat krční mandle

Adámek čtyři dny po operaci mandlí začal silně krvácet, minuty čekal na pomoc...

Klinika ORL pardubické nemocnice nebude na doporučení krajského úřadu nadále provádět seřezávaní krčních mandlí. Při...

Nemocnice nabídla šestimilionovou zálohu na odškodné za operaci mandlí

Adam Vyčítal

Pardubická nemocnice nabídla rodině chlapce, který je po operaci mandlí a pozdějších komplikacích v kómatu, šest...

Svitavy skryly chytrý záchod v lese, odemkne ho esemeska i karta

Chytrý záchod montovala dodavatelská firma v lese poprvé.

Svitavy dlouho řešily, jak se v příměstském lese protkaném naučnou stezkou vypořádat s nářky zejména žen, kterým v...

Tisíce zubů z pryskyřice nahrazovaly štěrk pod zahradní dlažbou

Majitelé nasbírali podle svého vyjádření deset kbelíků umělých zubů.

Překvapení zažili noví majitelé domu ve vsi na Svitavsku, když se pustili do oprav zahradní dlažby. Jako podkladový...

Další z rubriky

Trolejbusy v Pardubicích dostanou nové tratě, včetně té přes most u Parama

První šest trolejbusů z 18 nově dodaných už nyní ukrajuje první kilometry, ty...

V Pardubicích budou do roku 2022 nové trolejbusové tratě. Povedou přes most u Parama, Studentskou ulicí u univerzity na...

Dvojice chtěla vycpat vzácnou vydru a jestřába, dva roky je měla v mrazáku

Vydra říční.

Dva roky schovávali muž a žena ze Svitavska doma v mrazáku uhynulou vydru a také mrtvého jestřába. Když se pak...

To neděláš dobře, varovali ho. Při pálení trávy shořel i stoh za milion

Sedm jednotek hasičů likvidovalo požár stohu v Rohovládově Bělé.

Požár s milionovou škodou zavinil svou lehkovážností muž v obci Rohovládova Bělá na Pardubicku. V sobotu totiž zapálil...

TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat
TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat

Maminky z eMimina otestovaly nové plenky Pampers z řady Premium care. Nejmenší miminka i větší batolata je podrobila důkladnému zkoumání. Prošly Pampersky zátěžovým testem?

Najdete na iDNES.cz