V Česku méně známá parní lokomotiva 431.032 bude o prázdninách ozdobou...

V Česku méně známá parní lokomotiva 431.032 bude o prázdninách ozdobou výletních vlaků vypravených pod Králický Sněžník. | foto: Ventilovka.cz

Pod Sněžník začnou jezdit historické vlaky pod hlavičkou Leo Expressu

  • 2
Prázdninové parní vlaky, které lákají do okolí Králického Sněžníku tisíce lidí, letos čeká velká změna. Pardubický kraj po změně dopravce nepočítá s nasazením historických souprav Českých drah. Nově budou jezdit vlaky pod hlavičkou Leo Expressu.

V roce 2015 se Pardubický kraj s Českými drahami dohodl na provozování historických vlaků, aby zatraktivnil odlehlou oblast Králického Sněžníku.

Rok co rok pak každou prázdninovou sobotu mezi Českou Třebovou a Hanušovicemi pendlovaly čadící parní lokomotivy s dobovými vagony, společně s historickým motorákem řady 850.

Fotogalerie

Před dvěma roky, kdy začaly námluvy Pardubického kraje s Leo Expressem o převzetí dvou tratí na Orlickoústecku, visela ve vzduchu otázka budoucnosti nostalgických jízd historických vlaků.

Už tehdy hejtman Martin Netolický při jednání s majitelem společnosti Leošem Novotným naznačil, že by provoz mohl zajistit právě Leo Express. 

„Nabídka zároveň obsahuje i možnost zajištění navazující autobusové dopravy v turisticky exponované oblasti nebo také provoz nostalgických jízd v letním období až do Hanušovic,“ uvedl tehdy hejtman.

Pardubický kraj se na České dráhy letos už skutečně neobrátil. Potvrdila to mluvčí národního dopravce Vanda Rajnochová.

„Nostalgické vlaky v Pardubickém kraji České dráhy provozovaly na základě objednávky Pardubického kraje. V letošním roce jsme objednávku ze strany kraje neobdrželi,“ sdělila.

Tomu, že se historické vlaky ČD Nostalgie tažené párou po nástupu Leo Expressu z podorlických tratí patrně stáhnou, nahrává i několik dalších skutečností.

Provozování takových souprav by po logistické stránce bylo pro České dráhy poměrně dost náročné. Nejenže byly na trati uzavřeny všechny pokladny ČD, z oblasti byl odsunut i veškerý personál.

Nehledě na to, že by cestující byli zmatení, protože by ve vlacích najednou platil tarif národního dopravce.

Kromě toho se na parní lokomotivě „Velký bejček“ 423.009 z roku 1922, o kterou se dlouhodobě stará Letohradský železniční klub, nahromadily závady a v současnosti prochází opravou v Lužné u Rakovníka. Přesto kraj provoz nostalgických vlaků ČD nezavrhl. Nadále mají zajišťovat například každoroční Mikulášské jízdy.

Muzeem starých strojů a technologií vypraví unikátní Ventilovku

Do východního cípu kraje v létě nově vyjede historická souprava, kterou vypraví Muzeum starých strojů a technologií v Žamberku.

„Nyní probíhají jednání, v rámci kterých si konkretizujeme spolupráci mezi žambereckým Muzeem starých strojů a technologií, které by vypravovalo historické vlaky, a Pardubickým krajem. V tuto chvíli upřesňujeme rozsah jízd, jízdní řád a celou trasu,“ uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Cestující se mohou s největší pravděpodobností těšit na trasu, na kterou byli o prázdninových víkendech rok co rok zvyklí. Parní vlak by tedy měl opět jezdit mezi Českou Třebovou a Hanušovicemi.

Jaký tarif a ceny dopravce zvolí, není zatím jasné. „Příští týden máme naplánovanou další společnou schůzku, na které budeme konkrétní body řešit,“ potvrdil mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.

Parní lokomotiva 431.032 Ventilovka

  • Byla vyrobena na přelomu let 1926 a 1927 v Rakousku. Na přelomu 70. a 80. let jezdila ve Švýcarsku na muzejní železnici, později v Německu.
  • Železničním fanouškům v Česku se představila v roce 2018 v Benešově.
  • Muzeum starých strojů a technologií v Žamberku o lokomotivu pečuje od roku 2016.

Stoprocentní však je, že Muzeum starých strojů a technologií nasadí pro historické vlaky lokomotivu 431.032 přezdívanou Ventilovka.

„Mašinku vlastníme čtyři roky. Přišla k nám z Německa, ale původem je to rakouská lokomotiva. Je to typ, který běžně používaly ČSD. Hodně jich bylo na Slovensku, ale mihly se i v Čechách,“ láká na léto Michal Bednář z Muzea starých strojů a technologií v Žamberku.

Lokomotiva se od ostatních parních mašin liší hlavně technicky. „Říkalo se jí Ventilovka kvůli speciálnímu konstrukčnímu řešení rozvodu páry do parního stroje,“ dodává Michal Bednář k lokomotivě, která celé loňské léto strávila na Slovensku.

Žamberecký stroj také pravidelně zajíždí do muzea v Zubrnicích u Ústí nad Labem nebo na výstavy v Polsku.

Zatímco v předešlých letech se na Orlickoústecku střídaly dvě parní lokomotivy a jeden motorák, muzeum starých strojů chce Ventilovku nasazovat do provozu pravidelně.

„Pokud to vyjde, budeme jezdit každý týden s historickou soupravou složenou z vozů ze 30. let. Pro všechny případy bude v záloze motorová lokomotiva Hektor, kdyby třeba došlo k poruše nebo bylo takové sucho, že by parní lokomotiva nesměla vyjet,“ řekl Michal Bednář. 

Naznačil také, že v souvislosti s nasazením historického vlaku železniční nadšenci chystají i další novinky, které ještě chvíli chtějí udržet pod pokličkou.

V roce 2015 Pardubický kraj spolu s Českými dráhami vypravily mimořádný vlak do Moravan, kde představily nostalgické vlaky