Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Pod Sněžník začnou jezdit historické vlaky pod hlavičkou Leo Expressu

  11:19aktualizováno  13:03
Prázdninové parní vlaky, které lákají do okolí Králického Sněžníku tisíce lidí, letos čeká velká změna. Pardubický kraj po změně dopravce nepočítá s nasazením historických souprav Českých drah. Nově budou jezdit vlaky pod hlavičkou Leo Expressu.

V Česku méně známá parní lokomotiva 431.032 bude o prázdninách ozdobou výletních vlaků vypravených pod Králický Sněžník. | foto: Ventilovka.cz

V roce 2015 se Pardubický kraj s Českými drahami dohodl na provozování historických vlaků, aby zatraktivnil odlehlou oblast Králického Sněžníku.

Rok co rok pak každou prázdninovou sobotu mezi Českou Třebovou a Hanušovicemi pendlovaly čadící parní lokomotivy s dobovými vagony, společně s historickým motorákem řady 850.

Fotogalerie

Před dvěma roky, kdy začaly námluvy Pardubického kraje s Leo Expressem o převzetí dvou tratí na Orlickoústecku, visela ve vzduchu otázka budoucnosti nostalgických jízd historických vlaků.

Už tehdy hejtman Martin Netolický při jednání s majitelem společnosti Leošem Novotným naznačil, že by provoz mohl zajistit právě Leo Express. 

„Nabídka zároveň obsahuje i možnost zajištění navazující autobusové dopravy v turisticky exponované oblasti nebo také provoz nostalgických jízd v letním období až do Hanušovic,“ uvedl tehdy hejtman.

Pardubický kraj se na České dráhy letos už skutečně neobrátil. Potvrdila to mluvčí národního dopravce Vanda Rajnochová.

„Nostalgické vlaky v Pardubickém kraji České dráhy provozovaly na základě objednávky Pardubického kraje. V letošním roce jsme objednávku ze strany kraje neobdrželi,“ sdělila.

Tomu, že se historické vlaky ČD Nostalgie tažené párou po nástupu Leo Expressu z podorlických tratí patrně stáhnou, nahrává i několik dalších skutečností.

Provozování takových souprav by po logistické stránce bylo pro České dráhy poměrně dost náročné. Nejenže byly na trati uzavřeny všechny pokladny ČD, z oblasti byl odsunut i veškerý personál.

Nehledě na to, že by cestující byli zmatení, protože by ve vlacích najednou platil tarif národního dopravce.

Kromě toho se na parní lokomotivě „Velký bejček“ 423.009 z roku 1922, o kterou se dlouhodobě stará Letohradský železniční klub, nahromadily závady a v současnosti prochází opravou v Lužné u Rakovníka. Přesto kraj provoz nostalgických vlaků ČD nezavrhl. Nadále mají zajišťovat například každoroční Mikulášské jízdy.

Muzeem starých strojů a technologií vypraví unikátní Ventilovku

Do východního cípu kraje v létě nově vyjede historická souprava, kterou vypraví Muzeum starých strojů a technologií v Žamberku.

„Nyní probíhají jednání, v rámci kterých si konkretizujeme spolupráci mezi žambereckým Muzeem starých strojů a technologií, které by vypravovalo historické vlaky, a Pardubickým krajem. V tuto chvíli upřesňujeme rozsah jízd, jízdní řád a celou trasu,“ uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Cestující se mohou s největší pravděpodobností těšit na trasu, na kterou byli o prázdninových víkendech rok co rok zvyklí. Parní vlak by tedy měl opět jezdit mezi Českou Třebovou a Hanušovicemi.

Jaký tarif a ceny dopravce zvolí, není zatím jasné. „Příští týden máme naplánovanou další společnou schůzku, na které budeme konkrétní body řešit,“ potvrdil mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.

Parní lokomotiva 431.032 Ventilovka

  • Byla vyrobena na přelomu let 1926 a 1927 v Rakousku. Na přelomu 70. a 80. let jezdila ve Švýcarsku na muzejní železnici, později v Německu.
  • Železničním fanouškům v Česku se představila v roce 2018 v Benešově.
  • Muzeum starých strojů a technologií v Žamberku o lokomotivu pečuje od roku 2016.

Stoprocentní však je, že Muzeum starých strojů a technologií nasadí pro historické vlaky lokomotivu 431.032 přezdívanou Ventilovka.

„Mašinku vlastníme čtyři roky. Přišla k nám z Německa, ale původem je to rakouská lokomotiva. Je to typ, který běžně používaly ČSD. Hodně jich bylo na Slovensku, ale mihly se i v Čechách,“ láká na léto Michal Bednář z Muzea starých strojů a technologií v Žamberku.

Lokomotiva se od ostatních parních mašin liší hlavně technicky. „Říkalo se jí Ventilovka kvůli speciálnímu konstrukčnímu řešení rozvodu páry do parního stroje,“ dodává Michal Bednář k lokomotivě, která celé loňské léto strávila na Slovensku.

Žamberecký stroj také pravidelně zajíždí do muzea v Zubrnicích u Ústí nad Labem nebo na výstavy v Polsku.

Zatímco v předešlých letech se na Orlickoústecku střídaly dvě parní lokomotivy a jeden motorák, muzeum starých strojů chce Ventilovku nasazovat do provozu pravidelně.

„Pokud to vyjde, budeme jezdit každý týden s historickou soupravou složenou z vozů ze 30. let. Pro všechny případy bude v záloze motorová lokomotiva Hektor, kdyby třeba došlo k poruše nebo bylo takové sucho, že by parní lokomotiva nesměla vyjet,“ řekl Michal Bednář. 

Naznačil také, že v souvislosti s nasazením historického vlaku železniční nadšenci chystají i další novinky, které ještě chvíli chtějí udržet pod pokličkou.

V roce 2015 Pardubický kraj spolu s Českými dráhami vypravily mimořádný vlak do Moravan, kde představily nostalgické vlaky

  • Nejčtenější

Na Svitavsku utonulo malé dítě, spadlo do jímky s vodou u domu

Policie vyšetřuje od pondělního odpoledne smrt malého dítěte v obci Ostrý Kámen na Svitavsku. Spadlo do jímky s vodou u...

Dvoukolejka může vzniknout, ale stěně u trati se nesmí říkat protihluková

Vybudování druhé koleje na trati mezi Pardubicemi a obcí Stéblová by už nemělo stát nic v cestě. Vesnice dosáhla svého...

Část D35 z Opatovic do Časů otevřeme již příští rok, slibuje šéf ŘSD

Nový úsek dálnice D35 z Opatovic do Časů by měl sloužit řidičům už příští rok. Na svém Twitteru to uvedl generální...

VIDEO: Riskující řidič předjížděl i na přechodu rozděleném ostrůvkem

Nebezpečné předjíždění předvedl spěchající třiadvacetiletý řidič v Ústí nad Orlicí. Při předjíždění kolony jel...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hejtman kritizoval stříhání pásek na mostě. Děláte to taky, napsali oponenti

Značnou diskusi rozvířil na svém facebookovém profilu hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, když necelý půl rok...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

VIDEO: „Až uvidíš poldy, uteč!“ Řidiči torza dodávky se to nepovedlo

Policejní hlídka se minulý týden nestačila divit, co kolem ní projelo u Turkovic na Chrudimsku. Červená dodávka, na níž...

Na Svitavsku utonulo malé dítě, spadlo do jímky s vodou u domu

Policie vyšetřuje od pondělního odpoledne smrt malého dítěte v obci Ostrý Kámen na Svitavsku. Spadlo do jímky s vodou u...

Pardubická Zelená brána s omítkou, nebo bez? Verdikt padne v listopadu

Dominantu Pardubic čeká oprava. Zelená brána potřebuje renovaci, Ovšem nebude to jen tak. Než se do ní dělníci pustí,...

Pardubice napumpují do přeměny mlýnů 350 milionů korun

Vedení Pardubic vybuduje místo skladu mouky v bývalých Automatických mlýnech centrální polytechnické dílny a galerii. A...

Advantage Consulting, s.r.o.
DESIGN ENGINEER HMI

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 40 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz