Pardubice chtějí za 20 let o třetinu víc obyvatel. Nesmysl, říká opozice

  18:05aktualizováno  18:05
Vedení Pardubic chce, aby město mělo do dvaceti let 120 tisíc obyvatel. Podle opozice je zvýšení počtu obyvatel o třicet tisíc lidí nereálné a jde jen o trik, jak uměle nafouknout územní plán a umožnit zastavět pozemky mimo město.
Počet obyvatel v kraji má klesat. Pardubice se však podle vedení magistrátu mají připravovat na jejich podstatný nárůst.

Počet obyvatel v kraji má klesat. Pardubice se však podle vedení magistrátu mají připravovat na jejich podstatný nárůst. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Z Pardubic by se podle plánu radnice mělo do roku 2036 stát páté největší město v Česku. Bylo by menší než Plzeň, ale se 120 tisíci obyvateli větší než Liberec či Olomouc.

Zatím jde jen o vizi, kterou vedení Pardubic prosadilo do Strategického plánu města. V budoucnu by ale mohla vést k takovým změnám územního plánu, které by umožnily větší zástavbu na místech, kde se s tím zatím nepočítá.

„Přivést do města více trvale žijících obyvatel bylo jedním z bodů naší radniční koalice již na jejím počátku. Vzhledem k aktuálnímu velmi pozitivnímu rozvoji průmyslu, ohlášenému nárůstu pracovních míst v Pardubicích a taky faktu, že mnoho lidí sem do zaměstnání denně dojíždí, se budeme snažit udělat vše pro to, aby chtěli nejen tito pracovníci s rodinami, ale například i absolventi škol v našem městě také bydlet,“ řekl pardubický primátor Martin Charvát z hnutí ANO.

S přibývajícími obyvateli by do města mohlo proudit víc peněz z rozpočtového určení daní. Podle Charváta by se ročně mohlo jednat až o sto milionů korun, které by bylo možné použít na investice.

Obyvatel má postupně ubývat, upozorňují statistici

Z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) ale vyplývá, že v desetiletém období od 31. prosince 2005 do 31. prosince 2014 přibylo v Pardubicích pouhých 1 433 obyvatel. Počet obyvatel celého kraje má navíc postupně klesat.

„Podle výsledků projekce obyvatelstva lze předpokládat, že počet obyvatel Pardubického kraje bude klesat a v roce 2050 dosáhne 487 tisíc osob, což je o 29 tisíc lidí méně než v současné době,“ uvedl ředitel krajské správy ČSÚ Petr Matoušek.

Se záměrem vedení města navíc ostře nesouhlasí opozice. „ Je to naprosto nesmyslné a bezprecedentní rozhodnutí. Strategický plán vznikal více než rok, tvořilo ho více než 13 skupin složených z odborníků, nominovaných napříč pardubickou politickou scénou bez ohledu na to, kdo vládne a kdo je v opozici. Vycházel z dat statistického úřadu, demografické křivky, komunitního plánu a dalších klíčových dokumentů. Nakonec přijdou lidé z hnutí ANO a rozhodnou, že nás bude žít v našem městě 120 tisíc lidí,“ uvedl František Brendl (Pardubáci).

Ten upozorňuje, že za každého trvale žijícího občana ve městě dostávají Pardubice do společné pokladny asi 10 tisíc korun.

„Hledět na věc pouze touto optikou je ale velice nebezpečné, jelikož větší a početnější město s sebou nese také větší náklady na dopravní obslužnost, na občanskou vybavenost a především na bezpečnost,“ uvedl.

Svým způsobem to připomíná situaci ohledně územního plánu. Na něm odborníci pracují už zhruba šest let a právě nyní od něj politici z úzkého vedení magistrátu zvolení za ANO dávají ruce pryč. Do Strategického plánu města hodlají radní doplnit deset základních požadavků.

„Kromě samotného rozvoje města a postupné rovnoměrné zástavby ve vytipovaných lokalitách je naším cílem k tomu ekonomicky přijatelně budovat i potřebnou infrastrukturu v území. Nechceme, aby s přibývajícími obyvateli vznikaly například komplikace s dopravou,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Podle ní je rovněž nutné dopravně vyřešit obě průmyslové zóny, tedy Staré Čívice a Semtín, a to s využitím severozápadní tangenty. Ta se má napojit na dálnici D11.

Podle opozice jde o o nezodpovědnost a neznalost

„Smysl to má pouze pro ty, kteří chtějí na základě tohoto čísla přiohnout územní plán města a prosadit neúměrné rozrůstání města na úkor zemědělské půdy, lesů a zeleně. V době, kdy klesá populace českého národa a všechna větší města bojují s poklesem obyvatel, vyhlásit soutěž o 120 tisíc obyvatel je nezodpovědnost a neznalost reálných možností našeho města,“ řekl Brendl.

A proč zrovna 120 tisíc? To nechápe ani zastupitel za ODS Petr Klimpl.

„Je zajímavé, jak se k tomuto číslu došlo. Seděli spolu předsedové klubů a dohadovali se. A vzniklo číslo 120 tisíc,“ uvedl Klimpl. I podle něj je nereálné, aby Pardubice tohoto čísla do 20 let dosáhly.

Vedení města už před patnácti lety vyhlásilo plán, podle něhož se Pardubice měly stát v roce 2015 stotisícovým městem. Nepřiblížily se k tomu ani náznakem.

„Nějaký cíl je vždy nutné stanovit, aby bylo podle čeho navrhovat plochy. V současné době je platný územní plán navržen na 120 tisíc lidí - chceme to zachovat a nezmenšovat,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

25 bytů pro mladé a dost

Radnice chce nové obyvatele Pardubic nalákat na dostupnost pozemků a na bytovou výstavbu. „V Pardubicích je nízká nezaměstnanost, na práci můžeme lákat už teď, ale lidé nemají kde bydlet. V současnosti hlavně dojíždějí, a zatěžují město nadměrnou dopravou. Pořád ještě jsou nějaké volné byty k pronájmu, ale vzhledem k velké poptávce jsou moc drahé a je jich málo,“ uvedla Dvořáčková.

Logické by bylo uvolnit další byty do projektu Startovací bydlení pro mladé, o který byl v únoru poměrně velký zájem. Žádost o pronájem bytu za zvýhodněných podmínek podalo 184 žadatelů, v nabídce však bylo pouze 25 bytů. Jenže město další byty nabízet nebude, přestože to původně proklamovalo.

„Politika dostupného bydlení je při rozvoji města důležitá, nicméně uvolnit 25 bytů a hovořit o tom, jako o projektu Startovacího bydlení, je úsměvné,“ řekl Brendl.

Podle Dvořáčkové však město žádné volné opravené byty nemá. „Je potřeba, aby investovali i soukromí investoři,“ řekla náměstkyně.

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Hokejové derby vyhrotilo rivalitu, Hradec chce tunel pro hosty a víc kamer

Trenér pardubických hokejistů Ladislav Lubina při derby s Hradcem.

Kvůli útoku na pardubického trenéra Ladislava Lubinu při hokejovém derby se hradecký klub pokusí vybudovat na svém...

Další z rubriky

Lidé už víc třídit nebudou. Hejtman navrhl pálit víc odpadu v cementárně

Stará spalovna nebezpečného odpadu u Pardubic

Za pět let by v Česku mělo skončit masivní ukládání komunálního odpadu na skládky. A jelikož je podle odborníků třídění...

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Najdete na iDNES.cz