Pardubice kvůli kolonám aut ruší vyhrazené pruhy, kolaps teď hrozí MHD

  13:29aktualizováno  13:29
Radní Pardubic odsouhlasili dočasné zrušení speciálních jízdních pruhů pro vozy městské hromadné dopravy. Podle šéfa pardubického dopravního podniku Tomáše Pelikána MHD ve městě zkolabuje. Opatření začne platit od úterý.

Ucpané Pardubice. Přispívá k tomu i frekventovaná ulice S. K. Neumana. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Dát přednost řidičům, kteří nadávají na časté zácpy v centru Pardubic, nebo myslet hlavně na desítky tisíc pasažérů, které denně sveze pardubická hromadná doprava?

Pardubičtí radní vyřešili dilema zvláštním způsobem. Zrušili vyhrazené pruhy, které fungují třeba na Sukově třídě nebo na Masarykově náměstí. Právě tam doprava kolabuje prakticky při každé ranní nebo odpolední špičce.

„Zrušit na nějakou dobu jízdní pruhy vyhrazené pro městskou hromadnou dopravu a složky integrovaného záchranného systému jsme se rozhodli kvůli stávající neúnosné dopravní situaci, způsobené několika dopravními omezeními ve městě. Svoji roli hrály rovněž názory mnoha obyvatel Pardubic. Chceme proto vyzkoušet, zda by zpřístupnění všech jízdních pruhů veřejné dopravě pomohlo v dopravních špičkách, nebo to naopak způsobí ještě větší komplikace,“ řekl primátor Pardubic Martin Charvát.

Zda se přijaté opatření projeví na plynulosti provozu pozitivně, se podle vedoucího odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimíra Bakajsy vyhodnotí do dvou týdnů.

„Našim úkolem je najít v této situaci, kterou nemůžeme ovlivnit, to nejlepší řešení. Z monitorování dopravy v polovině října vyplynulo, že v centru došlo ke zvýšení

počtu vozidel zhruba o 1 860. Je potřeba si ale uvědomit, že v současné situaci nebude žádné řešení optimální. Změna režimu může pomoci individuální automobilové dopravě, bude však mít dopad na provoz MHD a IZS,“ připustil Bakajsa.

Šéf dopravního podniku: Zácpy nezmizí, jen zasáhnou autobusy

Nářky řidičů se dají pochopit. Kolem arény a Tyršových sadů totiž popojíždějí pomaličku v koloně, zatímco pravý pruh silnice je prázdný a tu a tam po něm projede vůz městské hromadné dopravy. Jenže šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán upozorňuje na to, že po zrušení pruhů zácpy potrvají dál, ale s tím rozdílem, že v nich budou stát i autobusy a trolejbusy.

„Zrušení pruhů ničemu nepomůže. Ten špunt třeba v případě Sukovy třídy je přechod u Zelené brány a pak silnice k Prokopovu mostu, kam se auta stejně sjedou. Zásadní rozdíl po zrušení pruhů bude v tom, že totálně zkolabuje systém MHD, protože nebudeme schopni dodržovat jízdní řád,“ uvedl Pelikán. Situace v

Rychlodráha se otevře dříve

centru je podle něj nejhorší vždy odpoledne.

„Snad se situace trochu zlepší, až skončí oprava mostu nad ulicí 17. listopadu. Ta má být hotova zhruba za deset dní, což je mnohem dříve, než původně stavbaři slibovali. Tím pádem bude opět lépe průjezdná rychlodráha na Hlaváčově ulici a řidiči se ji nebudou snažit objet centrem. To je o důvod více, proč pruhy nerušit,“ doplnil Pelikán, který nebyl v kritice návrhu osamocený.

Stejný názor totiž mají třeba členové iniciativy Město na kole. Ti mají strach z toho, že pokud MHD zkolabuje, stále více lidí se bude snažit po Pardubicích jezdit autem, což celou situaci ještě zhorší.

„Rychlost a spolehlivost MHD je naprosto zásadní pro to, aby ji obyvatelé a návštěvníci města využívali a nesáhli raději po klíčcích od auta,“ konstatoval jeden ze členů iniciativy a bývalý cyklokoordinátor města Vojtěch Jirsa.

Jeho někdejší kolega Jakub Kutílek, který před odchodem z radnice vyhodnocoval dopravu na odboru hlavního architekta, navíc upozorňuje, že městu by prospělo více pruhů pro MHD.

„Jestli Pardubice potřebují v oblasti dopravní infrastruktury něco ještě víc než cyklopruhy, tak jsou to buspruhy,“ sdělil Kutílek.

Pruhy Pardubice zavedly kvůli rekonstrukci třídy Míru, aby eliminovaly dopravní zácpy a pomohly dodržet časové limity uvedené v jízdních řádech jednotlivých spojů MHD.

Nejčtenější

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Hejtman svolal zaměstnance do jídelny a vyptával se na ředitelku

Michaela Tomanová, primářka a ředitelka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad...

Kvůli stížnostem zaměstnanců Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí na ředitelku Michaelu Tomanovou, manželku...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Čeští basketbalisté zdolali Bosnu, ještě mohou vyhrát skupinu

Vít Krejčí (25) z českého výběru se dere k bosenskému koši kolem Obrada Tomiče...

Čeští basketbalisté se rozloučili s domácím prostředím v úspěšné kvalifikaci o mistrovství světa výhrou nad Bosnou a...

Čelní střet dvou aut v Pardubicích nepřežil třiadvacetiletý spolujezdec

Dopravní nehoda na silnici I/37 u Pardubic skončila tragicky.

Tragicky skončila čtvrteční dopravní nehoda na silnici I/37 v Pardubicích. Čelní střet dvou osobních aut nepřežil...

Další z rubriky

VIDEO: Zásahovka si přišla pro dealera drog, hrozí mu deset let vězení

Pro dealera drog si přišla zásahovka

Zásahová jednotka zadržela na Orlickoústecku jednatřicetiletého muže, který vařil v pronajatém domě pervitin. Za výrobu...

Chvaletická elektrárna chce výjimku na škodliviny, hlasuje se ve čtvrtek

Elektrárna Chvaletice

Firma miliardáře Pavla Tykače Sev.en EC požádala pardubický krajský úřad o výjimky, aby po roce 2020 mohla vypouštět...

Mladík dostal za rvačku v baru čtyři roky, opilý bil lidi opakovaně

Jaroslav Švejda se svou obhájkyní.

Krajský soud v Pardubicích poslal na čtyři roky do věznice s ostrahou jednadvacetiletého Jaroslava Švejdu, který v...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTROMECHANIK V JEDNOSMĚNNÉM PROVOZU

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 25 000 - 29 000 Kč

Najdete na iDNES.cz