V Základní a mateřské škole Krouna se posunuli na další úroveň výuky již před třemi lety vybavením tříd počítačovými tablety. Od začátku tohoto školního roku si školáci užívají další novinky. Škola se digitálně propojila s domovem žáků, tedy s jejich počítači, notebooky, tablety či chytrými mobily.
„Ne abyste napsal, že v Krouně už nemusí žáci chodit do školy,“ říká ředitel Základní a mateřské školy Krouna Josef Kyncl k nové netradiční formě výuky, kterou v Pardubickém kraji používá zatím jen tato škola.
Má samozřejmě pravdu, žáci v Krouně dál do školy chodí, ale díky novému softwarovému systému s názvem „HomeWork“ se mohou vzdělávat i doma.
Zatím aspoň v angličtině, s pomocí interaktivních materiálů vytvořených vyučujícím. Vítají to třeba stydlivější děti, kterým dělá problém čtení nahlas před spolužáky, protože nevědí, zdali anglicky vyslovují dobře, či špatně.
„Žák si například může doma se sluchátky na uších nejprve poslechnout zadaný anglický text od učitelky, pak ho namluvit a tu podle něj nejlepší verzi uložit na školní server. A učitelka si ho může kdykoli poslechnout a pozná, jak na tom které dítě je,“ řekl Josef Kyncl.
Učitel má nahrávky kdykoli k dispozici
Nebo učitelka článek přečte a namluví jako diktát. Děti se přihlásí do systému po škole v počítačové učebně nebo doma, poslechnou si ho a přeloží. Či hlasem reagují na zadané namluvené úkoly. A vyučující si zase mohou nahrávky kdykoli poslechnout. Dalším typem domácích elektronických úkolů je doplňovačka, při níž žáci uvádějí vynechaná slova.
Jednotlivé úkoly mohou být pro větší názornost doplněny o videoukázku, obrázky, audionahrávku. Ve třídách vybavených tablety pracují učitelky zhruba třetinu času s papírovou učebnicí či sešitem, třetinu u tabule a zhruba třetinu s digitální technikou. Vyučující může posílat dětem různé materiály, průběžně sledovat obrazovky jednotlivých dětí. Na nich vidí, kterým z nich a jak se daří či nedaří.
Může přebrat řízení tabletu a dítěti ukázat, co má špatně přímo na obrazovce. V praxi raději reaguje osobně. U zkoušení je důležité, že zpětná vazba přijde hned. „Zvláště mladší žáci s touto technikou pracují rádi, já ji využívám od páté třídy, řekla angličtinářka Helena Boušková.
Důležitá je okamžitá zpětná vazba
Používání tabletů pouze k vyhledávání informací na internetu je už dávno minulostí, interaktivní a digitální praxe umožňuje okamžité řešení problémů, zvláště když více dětí najednou udělá specifickou chybu. Software řadu věcí zkontroluje za učitelku.
„Nejdůležitější je, že děti mají okamžitou zpětnou vazbu. Jestliže jim učitel zadá cvičení dopoledne, opravuje ho až odpoledne a děti zjistí chyby až druhý den, kdy už je to tak nezajímá, pak je lepší třeba okamžitá párová práce, kdy si to hned opravujeme. A technologie jejich práci hned vyhodnotí a nepustí děti dál, pokud dělají něco špatně,“ řekla zástupkyně ředitele Lenka Beniačová.
Podle ní je právě dnešní ředitel tím, kdo svým dlouhodobým vztahem k novým informačním médiím strhl ostatní kantory k tomu, aby se v této oblasti dále vzdělávali a profesně se dál posouvali.
„V technologiích je to tak, že kdybyste zůstal stát na jednom místě, tak jste za chvíli pozadu, dodala zástupkyně.
Podle ředitele Kyncla drtivá většina rodičů je ráda, že se jejich děti setkávají s technologiemi na úrovni, na které většina škol není. A zdůrazňuje, že se nemusí bát toho, že se děti setkají na školních pomůckách se závadným obsahem.
Tato škola podle něj jako první v Pardubickém kraji mezi základními školami začala již před lety používat webový filtr mezi školní sítí a internetem. Děti se tedy nedostanou například na webové stránky plné násilí a sexu.
„Škola je povinná chránit děti před nebezpečným obsahem. V tomto případě k tomu slouží webový filtr, bombastická věc, díky níž jsou školáci před nevhodnými stránkami během pobytu ve škole chráněni,“ dodal ředitel.