Přeplněnému koridoru u Ústí nad Orlicí má ulevit stavba nových kolejí

  9:35aktualizováno  9:35
Železniční koridor mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, který stále čeká na modernizaci, by se v budoucnu měl rozdvojit. Nová trať by sloužila rychlíkům, ta stávající by zajistila obsluhu zastávek a navíc by ulehčila hlavní trati.

Ilustrační foto. | foto: Metrostav

O rozdvojení koridoru informoval během třetí mezinárodní Železniční konference Pardubice na tamějším zámku ředitel odboru strategie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radek Čech.

„Musíme znovu zadat studii proveditelnosti, do hodnocení vstupuje kvůli kapacitě dopravy nová varianta s možností ponechat stávající trať včetně obsluhy zastávek, tunely pro rychlíky pak povedou mimo Brandýs nad Orlicí,“ řekl Čech.

Podle něj variantu provozu na dvou tratích, staré i zcela nové, podporuje schválení studie proveditelnosti modernizace trati Velký Osek - Choceň.

„Takže do Chocně přijdou další dvě koleje pro nákladní a osobní dopravu. Tím pádem chceme vyřešit tento úsek na Ústí nad Orlicí tak, aby nebyl kapacitním hrdlem,“ dodal ředitel odboru strategie SŽDC, který si netroufá odhadovat, jak dlouho bude trvat proces přípravy dokončení koridoru, protože bude záležet na legislativním prostředí.

Právě téma zákonů bylo na konferenci jedním z nejfrekventovanějších, zvláště v souvislosti s budoucí výstavbou ještě rychlejší železnice. V pátečním programu se k němu vyjádřil i příznivec vysokorychlostní železnice vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš.

„Jsem velký fanda vysokorychlostních vlaků. My jsme měli už dávno jako visegrádská čtyřka přijít před vstupem do Bruselu s tím, že propojíme rychlými vlaky Berlín, Drážďany, Prahu, Brno, Ostravu, Varšavu, Bratislavu, Vídeň a Budapešť. To by zásadně prospělo ekonomice a našim lidem. K tomu potřebujeme hlavně novou legislativu, s dosavadní máme problémy podobně jako u dálnic,“ řekl Andrej Babiš.

Zájem státu nesmí překrýt zájmy spekulantů

Stát musí podle něj zákonem definovat národní zájem a ten by měl převážit nad zájmy různých spekulantů, kteří nakoupí pozemky proto, aby na nich extrémně vydělali a stát se tomu neumí bránit.

„Přitom když se řekne, kudy vlaky pojedou, peníze potom nebudou problém,“ řekl ministr financí.

Nejvýše postavený český železničář v celoevropském měřítku Libor Lochman, výkonný ředitel evropské železniční unie, na konferenci zdůraznil, že vysokorychlostní železnice zajistí i plnění požadavků osobních i nákladních dopravců. „Vysokorychlostní vlaky mají také velmi pozitivní dopady na životní prostředí, protože omezují počty vozidel na silnicích a snižují se požadavky na leteckou dopravu,“ dodal Libor Lochman.

Mezinárodní odborné diskuzní setkání uspořádal již potřetí pardubický poslanec Martin Kolovratník, místopředseda podvýboru pro dopravu. Podle něj na konferenci nešlo o „akademické tlachání“, ale „řešily se konkrétní věci“.

V současnosti se koridor klikatí kolem řeky Tiché Orlice. Vlaky kvůli tomu musí jezdit výrazně pomaleji, než na dalších částech spojení Pardubic a České Třebové..

V současnosti se koridor klikatí kolem řeky Tiché Orlice. Vlaky kvůli tomu musí jezdit výrazně pomaleji, než na dalších částech spojení Pardubic a České Třebové..

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Vrah šestiletého syna byl nepříčetný, soud uložil psychiatrickou léčbu

Čtyřicetiletý Vladimír J. půjde za květnovou vraždu šestiletého syna v Pardubicích na dlouhodobé léčení do...

Na Chrudimsku našli neporušené hroby muže a ženy z doby stěhování národů

Dva neporušené hroby z doby stěhování národů objevili archeologové při výzkumu v místě budoucího obchvatu Slatiňan na...

Žebrající opilou ženu a dítě si vyzvedl jeho děda, partner byl také pod vlivem

Opilá napůl svlečená matka žebrající o peníze a vedle ní malé dítě předškolního věku. Takový pohled se naskytl ženě,...

O opravě stadionu v Pardubicích za půl miliardy rozhodne divoké hlasování

Pardubičtí politici z ANO a ODS se dohodli, že se na opravě Letního stadionu neshodnou. Ovšem zároveň nechtějí, aby...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mostů v Pardubicích je málo a jsou v bídném stavu, chystají se opravy

Pardubice do konce roku zabezpečí lávku vedle mostu kapitána Bartoše, která je v havarijním stavu. Ostatně i ten čeká...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Mladíci prošacovali spícího opilce, chtěli mu ukrást mobil i peněženku

Cizí mobilní telefon a peněženku si chtěli přisvojit dva mladíci, kteří v pátek v Pardubicích prošacovali kapsy opilého...

Prvňačka zabloudila cestou do školy, trolejbusem ji doprovodili strážníci

Šestileté dívence v nesnázích ráno pomáhali pardubičtí strážníci, kteří v dopravní špičce řídí provoz u některých...

Žena hrubě nadávala řidiči MHD, spletla si ho s bývalým přítelem

Po nástupu do MHD v Pardubicích začala v úterý jednašedesátiletá žena hrubě nadávat řidiči v domnění, že jde o bývalého...

Úředníků stále přibývá, svitavská radnice si musí pronajímat kanceláře

Prostory budov Městského úřadu ve Svitavách už nestačí. Rostoucí počty úředníků, kteří v přenesené působnosti vykonávat...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz