Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Staré posudky už nebudou překážkou pro D35. Ale obchvaty musí počkat

  • 1
Vládě se podařilo získat souhlas Unie s tím, že dálnice D35 a dalších devět staveb se bude moci stavět bez nových posudků vlivu na životní prostředí. Budování dopravní tepny kraje by tak podle největších optimistů mohlo začít příští rok, pravděpodobnější je ale rok 2018.

Málokde vyhlížejí novou dálnici tak nedočkavě jako v Ostřetíně na Pardubicku, jehož středem se po silnici I/35 valí kamiony, které se chtějí vyhnout přetížené dálnici D1. Nejdříve vláda slibovala, že stavba dálnice D35 začne v roce 2017, pak se zdálo, že kvůli potížím s ekologickými audity to bude o dva roky později, a nyní přišla zpráva, že Unie přimhouří oči a posudky stavbu nezpozdí.

„Nejsem tak velký optimista, abych věřil, že se začne stavět už příští rok, ale je to dobrá zpráva. Tady nás to tíží obrovsky, denně tu projede 25 tisíc aut, není měsíc, aby tady nebyla havárka, a nesmírně nepříjemné jsou i objížďky, které vedou po silnicích druhé a třetí třídy,“ uvedl starosta Ostřetína Miloš Vlasák.

Když se poprvé začalo nahlas hovořit o možném zdržení výstavby dálnice D35 kvůli propadlým posudkům vlivu stavby na životní prostředí (tzv. EIA), nastalo mezi řidiči i politiky zděšení. Klíčové komunikaci ještě před pár týdny hrozilo, že se zahájení jejího pokračování z Opatovic nad Labem do Ostrova protáhne minimálně o další rok a půl. Evropská komise ale nakonec přistoupila na navržený seznam prioritních staveb, mezi nimiž figuruje i více než 27 kilometrů dlouhá dálnice, protínající kraj.

Dříve vzniklé posudky nebudou pro start výstavby překážkou. Příslušnou novelu zákona ve středu schválila Poslanecká sněmovna. Automaticky to ale neznamená, že se za pár měsíců objeví na trase budoucí dálnice bagry a tatrovky. Stát musí nejdříve kompletně dokončit výkup pozemků.

„S některými vlastníky pozemků to není jednoduché,“ uvedla vedoucí úseku výstavby z pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová. Silničářům podle ní potrvá ještě přibližně rok, než se vypořádá se všemi vlastníky polností v trase D35. Dohoda zatím stále není například s majiteli pozemků na katastru obcí Rokytno, Dašice, Uhersko, Turov či Ostrov. Všude na těchto místech pokračuje podle informací z katastrálního úřadu s vlastníky vyvlastňování jejich větších či menších parcel či jejich podílů.

Tendr pro archeology je už vypsán

Za obří třípatrovou opatovickou estakádou, kde „pětatřicítka“ momentálně končí, se dají věci do pohybu nejspíše počátkem příštího roku. Alespoň s tím počítá ŘSD, které vypsalo minulý týden tendr na záchranný archeologický výzkum. Uchazeči se do výběrového řízení mohou hlásit do začátku září, kdy vyprší lhůta pro podání nabídek.

Průzkum má podle odhadu stát přes půl miliardy. Vysokou cenu za výzkum sice nejprve kritizoval i sám ministr Dan Ťok, ale nakonec vláda na návrh zadání kývla. „Výběrovým řízením se cena nejspíš sníží. Jedná se celkem o dvanáct smluv, samostatná výběrová řízení jsme sloučili do jedné soutěže,“ řekla Jarolímová.

Ačkoliv vláda považuje dohodu s Unií za vítězství, není tomu tak zcela. Kromě desítky staveb jich totiž drtivá většina bude muset čekat na nové potvrzení úřadů. Například ve Svitavách, kde léta čekají na přeložku silnice I/43. V Chrudimi se pozdrží stavba druhé části obchvatu ve směru na Slatiňany. Zde silničáři rozjeli výkupy a podle tempa se zdá, že lidé na nabídky slyší. Za první tři měsíce už získali silničáři téměř čtyři desítky pozemků ležících na katastrech obcí, přes které více než 4,5 kilometru dlouhá stavba povede. Nový posudek bude muset vzniknout i pro stavbu severovýchodního obchvatu Pardubic z Trnové na Dubinu, kde však výkupy ještě nezačaly.

, ,