Pondělí 26. července 2021, svátek má Anna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. července 2021 Anna

Z levého na pravý břeh? Přístav může vyrůst na pozemcích Babišovy firmy

  13:38
Až bude splavněno Labe do Pardubic, má na levém břehu u Svítkova vzniknout nový obchodní přístav. Vedení města si ale myslí, že na druhé straně řeky v areálu Synthesie z koncernu Agrofert je lepší místo. Kraj to odmítá a podezírá politiky z hnutí ANO, že nadbíhají Andreji Babišovi.

Politici i úřady nově řeší, na kterém břehu Labe postavit přístav. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Na levém břehu Labe u Svítkova jsou připraveny desítky hektarů pozemků, které vykoupila společnost Přístav Pardubice, založená v devadesátých letech městy a firmami z okolí. S přístavem počítá územní plán, politici slibovali skvělou návaznost na železnici, letiště i silnici.

Jenže nakonec může přístav vzniknout na pravém břehu u Rosic nad Labem. Zastupitelé Pardubic v březnu totiž schválili strategický plán města s jedním nenápadným, ale podstatným doplněním. Přístav na Labi totiž chtějí „umístit variantně na pravém břehu“.

Náměstkyně primátora Pardubic Helena Dvořáčková z hnutí ANO řekla, že by pravobřežní přístav ležel na nové silnici spojující přes areál Synthesie silnici I/2 a I/37, díky čemuž by se těžká doprava z průmyslové zóny i z přístavu zcela vyhnula městu.́

„Tato myšlenka je vynikající, ale bohužel není naše. Napadla projektanta, který zpracovával studii severozápadní tangenty,“ řekla Helena Dvořáčková.

Kraj i město Přelouč, akcionáři firmy Přístav Pardubice, jsou zaskočeny.

„Vůbec to s námi nekonzultovali, o výhodách vědí asi jen oni, nikdo jiný. Zavání mi to absolutní nehospodárností s penězi daňových poplatníků,“ uvedl například náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek (SPO).

„Samozřejmě, že s námi o tom nikdo nemluvil. Strašně mne to překvapuje. Zásadně nesouhlasím,“ uvedla také starostka Přelouče Irena Burešová (ODS).

Dvořáčková řekla, že na debatu s partnery nebyla vhodná příležitost.

Je jasné, že dokud nebude dokončeno splavnění Labe u Přelouče, je debata o umístění přístavu v Pardubicích poněkud akademická. Pokud se však cesta pro lodě do Pardubic jednou otevře, strategická hodnota pozemků pro přístav prudce vzroste.

Ředitelství vodních cest váhá

V uplynulých dvou dekádách stát jednoznačně počítal s přístavem na levém břehu. Generální ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů před dvěma roky dokonce pro MF DNES mluvil o tom, jak bude délka přístavné hrany přístavu u Svítkova dlouhá, že náklady dosáhnou čtvrt miliardy a ocenil, že plocha k výstavbě přístavu je už půl století vyčleněná v územním plánu.

Dnes Ředitelství vodních cest hovoří jinak. Tiskový mluvčí Jan Bukovský uvedl, že v tuto chvíli není lokalita finálně stabilizovaná.

„O lokalitě není rozhodnuto, může se tak stát, že bude přístav na pravém břehu. Záleží, kam bude dostupné silniční napojení,“ uvedl Bukovský.

Jeho stanovisko zaskočilo ředitele společnosti Přístav Pardubice Michaela Skalického. „Šokuje mne to. Bavil jsem se na toto téma před dvěma měsíci s odborníky Ředitelství vodních cest. Říkali mi, že pravobřežní varianta je nesmysl, že se tím vůbec zabývat nebudou. Jestliže ale přišlo politické zadání, pak se najednou věci mohou přehodnocovat,“ řekl Skalický.

Podle Duška se chce Babiš zbavit ekologické zátěže

Dušek tvrdí, že politici ANO se snaží vyjít předsedovi hnutí a majiteli koncernu Agrofert Andreji Babišovi. „Je vidět, že pan Babiš má dlouhé prsty. Potřebuje své pozemky udat státu a odstranit velmi obtížnou ekologickou zátěž v Synthesii. Proto se teď hledají důvody, proč přístav musí být na pravém břehu,“ uvedl Dušek. K likvidaci ekologických zátěží se ovšem už na začátku 90. let zavázal stát.

Dvořáčková připouští, že pro Babišův Agrofert by pravobřežní přístav byl výhodný. „Samozřejmě, že na tom vydělá, vždy na tom někdo vydělá. Tento nápad v dané chvíli společnost Synthesia ale spíše brzdí. Rozhodně nečekají na to, zda stát koupí, nebo nekoupí pozemky pro přístav. Bojím se spíše toho, abychom o příležitost stavět přístav na pravé straně nepřišli,“ uvedla Dvořáčková.

Generální ředitel Synthesie Josef Liška o nové variantě přístavu ví, ale nemá dost informací, aby ji mohl komentovat. „Jsme připraveni diskutovat otázky týkající se případné výstavby s ostatními zainteresovanými stranami,“ uvedl Liška.

Někteří zastupitelé nevědí, co si mají o nápadu myslet. „Nejsem si jist, zda je to tlačené kvůli odborným a racionálním důvodům, anebo touhou zalíbit se panu Babišovi,“ uvedl pardubický opoziční zastupitel František Brendl (Pardubáci).

Finální verze přístavu na levém břehu není

I když idea přístavu na levém břehu v Pardubicích je stará, plán do detailu dopracován není. Dvořáčková dokonce tvrdí, že není připraven vůbec. Je přesvědčena, že napojení přístavu na levém břehu na silnici I/37 by přineslo velké problémy.

S tím ředitel Přístavu Pardubice Michael Skalický nesouhlasí. „Z odborného hlediska je levobřežní varianta zcela vyhovující, připravená a ani silniční napojení není problém. Snaha postavit přístav na pravé straně nemá žádné opodstatnění, znamenalo by to komplikace, nesmírně velké zdržení a vysoké náklady, mimo jiné na sanaci území na pravém břehu,“ uvedl Skalický.

Oběma variantami přístavu se zabývala studie, řešící budoucnost dopravního uzlu Pardubice, kterou si nechala zpracovat Správa a údržba silnic Pardubického kraje.

„Obě varianty jsou přípustné. Ze studie na druhou stranu nevzešel argument, který by říkal, že ta či ona je nejlepší,“ uvedl ředitel krajské Správy a údržby silnic Miroslav Němec. „Ta výhoda, kterou by přinesl přístav na pravé straně, by musela být strašně velká, aby převážila to, že je to tu připravené,“ uvedl Brendl.

Dvořáčková tvrdí, že nyní ve věci radnice nic nepodniká a že území na pravém břehu ani neleží v Pardubicích. „Ale chtěla bych vymezit prostor pro vznik přístavu na opačné straně, aby se tam nepostavilo něco jiného,“ uvedla.

Němec si myslí, že plány dlouho chystaných staveb je lepší neměnit. „Hledání nových variant může z projektu udělat věc, která se už nebude týkat našich životů,“ řekl.

Labe u Svítkova

Labe u Svítkova

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Šéfka ústavu na odchodu odvezla i umělecká díla. Kradla a zaplatí, řekl soud

Bývalá dlouholetá ředitelka a primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová musí podle...

Policista si šel ve volnu zaběhat, podle tetování poznal uprchlého vězně

Celostátně hledaného muže, který utekl z nestřeženého vězeňského pracoviště, zadržel v úterý v Pardubicích policista v...

Muž zkracoval zapalovačem zamotanou tkaničku na valníku se senem

Tři jednotky hasičů likvidovaly požár valníku se senem v Podůlšanech na Pardubicku. Muž, který na voze pracoval, se...

Jágr dál touží hrát ve Špindlu. Přizval Pardubice, Vsetín i Šmicera

Zmiňoval, že je to akce, kvůli které prodlužuje báječnou kariéru až k padesátce. Ve středu Jaromír Jágr s pořadateli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidičku přitisklo k zídce vlastní auto, sedla si před ně kvůli nevolnosti

Náhlá zdravotní indispozice stála za dopravní nehodou, při které řidičku přimáčklo k zídce její vlastní auto....

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Tajemství letu z Prahy do Tokia: kryli sportovce před přísnou izolací?

Premium Ten let už zaujal japonská média, napsali o něm třeba i v Indii a podrobnosti v pátek zjišťoval také americký Wall...

Česko stavělo Afgháncům školy, farmy i základny. Co z nich zbylo?

Premium Více než čtvrt miliardy korun investovala Česká republika do rekonstrukce Afghánistánu. V době, kdy naše vojenské...

  • Další z rubriky

Nejdříve ne, nakonec ano. U nové D35 vyrostou další protihlukové stěny

Prosadit vznik protihlukových stěn podél velkých silnic obvykle nebývá lehké, ale při stavbě dálnice D35 se to...

Výtvarník padělal Fillu i Picassa, dostal podmínku a stát obrazy zlikvidoval

Ke dvouleté podmínce a náhradě kupní ceny podvedeným lidem odsoudil Okresní soud ve Svitavách výtvarníka z Poličky,...

V Přelouči rozdají ceny za dabing, v nominacích uspěl Trojan nebo Balzerová

Po sedmadvacáté budou 18. září v rodišti slavného dabéra Františka Filipovského uděleny ceny nejlepším dabingovým...

Šéfka ústavu na odchodu odvezla i umělecká díla. Kradla a zaplatí, řekl soud

Bývalá dlouholetá ředitelka a primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová musí podle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Pornoherečka se zastřelila kvůli rakovině. Její kolega se zabil na motorce

Americká pornoherečka Dahlia Sky spáchala sebevraždu. Měla rakovinu prsu a podle lékařů poslední fáze nemoci provázely...

Opravdová vesmírná turistika začala. Bezos s hosty strávili minuty v kosmu

O něco málo více než deset minut trvala celá cesta od startu do přistání pro čtyři vesmírné turisty, kteří se v úterý...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...