Trolejbusy v Pardubicích získají nové tratě, klíčovou do depa ale ne

  7:53aktualizováno  7:53
Dopravní podnik v Pardubicích bude mít v nejbližší době dvě nové trolejbusové tratě. Jedna povede k firmě Foxconn a druhá do Ohrazenic. Hromadná doprava se ale stále nemůže dostat k náhradnímu příjezdu do depa kolem Parama. Přitom jej bude brzy potřebovat, protože se plánuje zavření podjezdu na ulici 17. listopadu.

V Pardubicích se v dohledné době rozšíří trolejbusová síť. | foto: Dopravní podnik města Pardubic

Ke zkušebnímu provozu na prodlouženém úseku trolejbusové trati od stanice záchranné služby k Zámečku a firmě Foxconn vyjedou trolejbusy za dva měsíce.

„Necelý kilometr trolejového vedení podnik stavěl od léta. První cestující se tudy svezou od 4. března,“ řekla mluvčí dopravního podniku Jitka Malinská.

O prodloužení úseku se uvažovalo desítky let, nejstarší projekt pochází už z listopadu 1966. V oblasti je průmyslová zóna, kde pracují tisíce lidí. Dopravní podnik plánuje posílení linek 2 a 27, které budou jezdit častěji.

Druhá nová trať měří přes dva kilometry a budou po ní jezdit vozy v trase autobusu číslo 6. Konkrétně se trolejbusy projedou po ulicích Jiřího Potůčka a Bohdanečskou na křižovatku s ulicí Poděbradskou, kde překříží trolejbusovou trať do Lázní Bohdaneč a pojedou dále ulicí Trnovskou a Semtínskou až na točnu v Ohrazenicích.

„Trolejbusová trať do Ohrazenic bude dokončena začátkem příštího roku. V současné době jsou již osazeny stožáry, na které jsou postupně upevňovány výložníky a další nosné prvky trolejového vedení,“ uvedla Malinská s tím, že i na této trati začne provoz 4. března.

Za trolejové trati podnik zaplatí kolem 40 milionů korun. Podal už žádost na ministerstvo dopravy, očekává, že z evropských fondů by mohl uhradit až 85 procent nákladů. Součástí projektu je i úprava měnírny v Polabinách. Mění se v ní střídavý proud na stejnosměrný.

„Končí tím více než 50 let dlouhé období, kdy byly Ohrazenice bez trolejbusové dopravy. Trolejbusy zde jezdily v letech 1964 až 1967,“ dodala Malinská.

Problém zůstává u Lidlu

Ovšem projekt na stavbu náhradní trasy do depa kolem rafinerie Paramo se připravuje od března 2006 stále bez výsledku. Při nedávném rozšíření tamní silnice I/37 se u cesty sice objevily stožáry pro trolejbusové vedení, ale tolejbusy tudy ještě nepojedou.

„U Parama i u nádraží jsme na stavbu nové tratě připraveni. Problém je však sjezd z hlavní silnice k Lidlu a pak dále kolem hypermarketu Albert. Tento úsek totiž bude ještě Ředitelství silnic a dálnic opravovat, a tak se zatím nemůžeme hnout dále,“ uvedl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán s tím, že by ŘSD mělo začít stavět v roce 2019.

A tak si řidiči městské hromadné dopravy musí zatím vystačit s jediným vjezdem do dukelského depa, a to přes ulici Teplého. „Je to pro nás strategický problém. Pokud se na jediné cestě něco stane, tak máme velké potíže. Už jsme si zkusili táboření u nádraží, když se Teplého opravovala, ale ideální to určitě nebylo,“ uvedl Pelikán.

Pro spěch se stavbou nové tratě má minimálně jeden dobrý důvod navíc. Správa železniční dopravní cesty totiž už plánuje opravu železničního uzlu Pardubice, která bude znamenat i zásadní zásah do podjezdu na ulici 17. listopadu.

„Plánuje se tam přístavba jedné koleje, takže buď se železniční most bude muset rozšířit, nebo se bude stavět úplně nový. Ať tak, nebo tak, jasné je, že v době stavby tam těžko budeme moci podjíždět trolejbusy. Náhradní trasu tedy potřebujeme skutečně co nejdříve,“ řekl Tomáš Pelikán.

K úspěchu bude potřeba, aby obě stavby koordinovaly mezi sebou ŘSD a SŽDC. Pokud by se tak nestalo, pardubická MHD by zažila kolaps.

„Modernizace železničního uzlu Pardubice se nachází ve stupni dokončované přípravné dokumentace s předpokládaným začátkem výstavby v roce 2019 do roku 2021,“ uvedl před časem mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš, který tak naznačil, že by se silniční a železniční stavba mohla odehrávat ve stejnou dobu.

„Musíme mít nejprve druhou trolejbusovou trať kolem Parama, a pak se může rozšiřovat kolejiště na ulici 17. listopadu. Opačně to nejde,“ potvrzuje Pelikán, který navíc upozorňuje i na značný ekonomický přínos náhradní cesty.

„Kolem rafinerie to je k nádraží zhruba o kilometr blíže než přes město. Možná se to zdá málo, ale při našich počtech najetých kilometrů to znamená ušetření desítek tisíc kilometrů za rok a tím pádem i nemalých finančních částek,“ dodal Pelikán.

Nejčtenější

Otec se doznal k vraždě dítěte v Pardubicích. Nebyla jiná cesta, řekl

Obviněný otec čeká u soudu na rozhodnutí o vazbě.

Čtyřicetiletý otec se doznal k vraždě svého syna, která se stala v noci na pondělí v Pardubicích. Příčinou úmrtí bylo...

Dítě v Pardubicích zemřelo násilnou smrtí, podezřelého zadržela policie

Ulice v pardubické čtvrti Studánka, kde zemřelo dítě násilnou smrtí. (13....

Kriminalisté vyšetřují smrt násilnou smrt dítěte v pardubické čtvrti Studánka. Podle neoficiálních informací bylo oběti...

Desítky lidí se v pardubickém krematoriu loučily s Adamem Svobodou

Pohřeb hokejového brankáře Adama Svobody v pardubickém krematoriu (20. května...

Desítky lidí čekaly před půl dvanáctou na schodech a prostranství před pardubickým krematoriem, aby se rozloučily s...

Slušný člověk a milující otec, nechápou lidé vraždu dítěte v Pardubicích

Ulice v pardubické čtvrti Studánka, kde zemřelo dítě násilnou smrtí. (13....

Po fasádě vícegenerační oranžové vilky se pne víno. Před garáží stojí osobní auto. Je to ale jen zdání poklidného...

Voják, jenž se přidal ke gardě na Ukrajině, dostal podmínku. V armádě končí

Desátník Erik Eštu před začátkem jednání pardubického krajského soudu. (26....

Vojáka z povolání Erika Eštu potrestal pardubický krajský soud tříletou podmínkou. Odsoudil jej za to, že se před...

Další z rubriky

Sedmiletý řidič vzal kamaráda na projížďku autem, ujeli tři kilometry

Kluci mladší deseti let sebrali rodičům ve Svitavách auto, další nabourali.

Sedmiletý chlapec sebral rodičům klíčky od auta, se kterým boural hned při výjezdu z parkoviště ve Svitavách. S ještě...

Pardubickou Cihelnu obsadí kapely, platby budou na majálesu bezkontaktní

Sošku za první místo v kategorii Skupina roku převzal Matěj Ruppert z Monkey...

Pardubický majáles startuje. Kromě dvoudenního hudebního maratonu čeká návštěvníky v areálu na rozlehlé louce u...

Pardubický kraj klame. Opravu přivaděče vydává za stavbu nového

V samotné Litomyšli vede silnice II/358 po kostkách hned vedle zámeckých budov.

K plánované dálnici D35 budou řidiči od České Třebové a Litomyšle pořád jezdit stejnou trasou, jako jsou zvyklí nyní....

Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče
Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče

Je mi 20, jemu bude 30. Tvrdí ze ja mám sex na prvním místě, ale on už ne.. je pravda ze změnil práci. Je ridic. Predtim ale dělal náročnější práci a sex ještě byl několikrát týdne. Teď stěží jendou a to ještě on si nevzpomene ani měsíc…

Najdete na iDNES.cz