Středa 27. ledna 2021, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. ledna 2021 Ingrid

Tři sta milionů na letiště nestačí, politici chystají ořezání projektu

  18:00
Stavba letištního terminálu v Pardubicích narazila na vážný problém. Za 300 milionů jej stavbaři nechtějí vybudovat. Politici odmítají dát víc peněz a plánují okleštění projektu. Terminál by pak byl bez parkoviště.
Limitem pardubického letiště je malá propustnost terminálu. Ilustrační snímek.

Limitem pardubického letiště je malá propustnost terminálu. Ilustrační snímek. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Po letech váhání se politici rozhodli, že v Pardubicích postaví nový letištní terminál. Vedení firmy East Bohemian Airport, která se stará o civilní dopravu a patří magistrátu a kraji, ale vzkázali, že nový vzdušný přístav nesmí stát více než 300 milionů korun.

Pardubické letiště

O výstavbě nového terminálu na pardubickém letišti se uvažuje už dlouho. Zejména proto, že odbavovací hala nestačí počtu pasažérů, nemá ani odpovídající služby. Letiště nejvíc využívá ruská klientela, která však letos létá do Pardubic méně. Ovlivnila to nejspíš nižší hodnota rublu, která souvisí s politickou situací v Rusku a na Ukrajině. Letiště Pardubice, o jehož civilní část se stará firma EBA vlastněná městem a krajem, za první tři čtvrtiny roku odbavilo zhruba o 20 tisíc cestujících méně než loni ve stejném období. Terminálem prošlo na 160 tisíc pasažérů. V loňském roce využilo služeb letiště rekordních 185 tisíc cestujících.

„Nemůžeme investovat částky, které nebudeme schopni ufinancovat,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Jenže nedávno ukončená soutěž na dodavatele stavby ukázala, že kvalitní, vzhledný a hlavně plně funkční terminál za požadovaných 300 milionů nikdo postavit nedokáže. Nyní se tak politici musí rozhodnout, zda budou trvat jen na zeštíhlení projektu, nebo zda na něj pošlou také více peněz.

„Reálná cena stavby byla někde kolem 450 milionů. Za 300 by to nedokázal postavit nikdo. Je to letiště, a to musí splňovat nějaké nároky, tam nemůžete zásadně šetřit,“ říká šéf stavebního konsorcia Enteria Libor Joska, jehož společnost se soutěže také účastnila.

Pravdivost jeho vyjádření dokazuje pohled na zaslané nabídky firem. Nejmenší nabízená cena zněla na 362 milionů korun. Drtivá většina z nich pak mířila vysoko nad 400 milionů. Společnost Syner z Liberce, která už opravuje třídu Míru, pak byla ochotna stavět za celých 497 milionů.

„Mám za to, že investor celé akce podcenil přípravu projektové dokumentace,“ dodal Joska, který je zároveň místopředsedou pardubické hospodářské komory.

Politici se však výsledkem soutěže nedali příliš rozhodit. Podle nich bude stačit, když projektant původní plány „ořeže“ tak, aby cena díla spadla pod požadovaných 300 milionů korun.

„Věřili jsme projektantovi. Přece jen nejsme odborníci na výstavbu terminálů. Nyní se musí projekt změnit tak, aby se dalo stavět nejvíce za 300 milionů. Více peněz totiž na stavbu není,“ uvedl dnes už bývalý náměstek primátorky Michal Koláček.

Na nový terminál si chce vzít letiště úvěr 250 milionů. Dalších 50 milionů prý má ve svých zdrojích. Podle Koláčka existuje několik možností, jak cenu snížit. „Dá se třeba vypustit parkoviště nebo zlevnit podobu střechy. Otázka ale je, jestli to bude stačit. Nebude lehké cenu výrazně stlačit.“

Projekt pro společnost EBA připravuje Petr Čiviš. Podle něj sice půjde cenu o desítky milionů snížit, ale na stavbě to bude prý jasně vidět.

„Nebude to ideální a určitě to bude ke škodě celé věci. Bude potřeba vypustit třeba parkoviště, což samozřejmě komfort cestujících značně poškodí. Stavba sice vznikne, ale to, že nebude úplná, bude přinášet provozní potíže,“ uvedl Čiviš, který se na změnu projektu připravuje. „Změníme ho z gruntu,“ dodal.

Politici se shodují, že na novém terminálu záleží

Existuje teoretická možnost, že město a kraj se spolu dohodnou a na vybudování terminálu dají víc peněz. Ostatně nový pardubický primátor Martin Charvát ve svém prvním projevu na zastupitelstvu dal najevo, jak mu na kvalitním terminálu záleží.

„Slova nového primátora mě naplnila optimismem, určitě najdeme cestu, jak terminál postavit co nejkvalitněji,“ uvedl ředitel společnosti East Bohemian Airport (EBA) Michal Červinka s tím, že by celou věc nyní raději více nekomentoval. „Počkáme na další jednání,“ doplnil.

Důležitou schůzku, na které chce celou kauzu vyřešit, hodlá co nejdříve svolat hejtman Martin Netolický. „Chci se co nejdříve setkat s primátorem Charvátem a celou věc projednat. Podle mě je terminál teď to nejdůležitější, na čem se musíme dohodnout,“ uvedl Martin Netolický.

Toho celá situace kolem letiště značně naštvala. Zlobí se hlavně na lidi z bývalého vedení představenstva firmy EBA. Ti mu prý několikrát tvrdili, že zmíněných 300 milionů na stavbu musí stačit.

„Když se teď podívám na výsledky soutěže, tak musím říct, že se cítím podveden. Přesně si vzpomínám, jak nám členové představenstva společnosti říkali, že terminál bude stát 200 milionů korun a příjezdová cesta sto. Realita je jinde,“ uvedl.

Bývalý člen vedení společnosti Jiří Skalický, který za stavbu terminálu hodně bojoval, říká, že za dramatickou změnu ceny může jiná situace na stavebním trhu. Politici počítali s tím, že cena díla spadne v rámci tvrdého konkurenčního boje stavbařů.

„Přece jen jsme stavbu terminálu připravovali zhruba rok a za tu dobu se ve stavebnictví dost zdražovalo,“ uvedl Skalický.

Práce na novém letištním terminálu přitom měly původně začít na podzim. Nyní je start stavby v nedohlednu, celá soutěž se bude muset opakovat. „Musíme respektovat zákon o veřejných zakázkách, proto mít nějaká jasná očekávání je věštění z křišťálové koule,“ řekl k novému termínu stavby Červinka s tím, že alespoň doufá v jarní termíny.

Otázkou ale je, za kolik bude jeho společnost stavět. Podle hejtmana by sama EBA měla najít položky, na kterých lze ušetřit.

„Předně si musíme říct, že nestavíme žádnou Ruzyni. Jde o malé regionální letiště. Toho se je třeba u konečné ceny držet,“ uvedl Martin Netolický a hned přidává konkrétní náměty na úspory.

„Například si myslím, že není nutné, aby v novém terminálu mělo kanceláře vedení firmy. Myslím, že klidně mohou zůstat v těch starých budovách, přece je nebudeme bourat,“ dodal hejtman.

Jarní prázdniny

Týdenní jsou na základních a středních školách rozloženy v termínech od 1. února do 14. března. Přinášíme úplný přehled prázdninových termínů podle okresů. Jednodenní pololetní prázdniny jsou v pátek 29. ledna.

  • Nejčtenější

Hledači nalezli v lese přes tři sta min, hasiči prořezávali i kořeny stromů

Hledačům historických věcí signalizoval v neděli u Týnišťka na Orlickoústecku detektor kovů velký úlovek. Místo mincí...

Nadměrný náklad se zasekl na D35 u Opatovic, technici přestavují svodidla

Tři německé kamiony s nadměrným nákladem komplikují od ranních hodin dopravu na dálnici D35 u Opatovic nad Labem ve...

Podnikatel Dědek se pře s městem, chce nahradit výpadek příjmů kvůli covidu

Lídři pardubické radnice vedou už několik týdnů složitá a vypjatá jednání s majitelem Dynama Petrem Dědkem. Jde o to,...

Plzeň - Pardubice 2:0, nováček dlouho v deseti, domácí udeřili v závěru

Plzeňští fotbalisté v souboji sousedů z tabulky udolali Pardubice, které hrály hodinu bez vyloučeného kapitána Šejvla,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Penalty, fauly, karty, ofsajdy. Verdikty sudích, které vyvolaly spory

Neadekvátně potrestané ostré fauly, diskutabilní zákroky v pokutových územích. Gól z možného ofsajdu, přestože na zápas...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Otužilec se místo vody noří do sněhu, svléknout se neváhá ani ve městě

Šestasedmdesátiletý František Karbula se čtyřicet pět let věnuje otužileckému plavání. A svůj koníček neopustil ani...

Oprava stadionu i nadjezdu a terminál. Pardubice proinvestují přes miliardu

Pokud většina plánů vyjde, tak Pardubice čeká výjimečný rok. A to i přesto, že radnici vzhledem ke covidovému brzdění...

Příteli bylo divné, že žena nebere telefon. Ochromená kolapsem ležela na zemi

Starostlivý muž pomohl zachránit zdraví a možná i život své sedmasedmdesátileté přítelkyně. Protože mu nezvedala...

Peníze mají pomoci dětem cizinců v Pardubicích s učením češtiny

Dohromady navštěvuje pardubické školky a školy téměř 500 dětí cizinců, kteří ve městě pracují. Logicky mají problém s...

Advantage Consulting, s.r.o.
SOUSTRUŽNÍK - 1SMĚNA (23-30.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 23 000 - 30 000 Kč

Po dlouhé nemoci zemřela herečka Hana Maciuchová, bylo jí 75 let

Po dlouhé, těžké nemoci zemřela v úterý v Olomouci herečka Hana Maciuchová. Bylo jí 75 let. „Rozloučení bude pouze v...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...