Poslední vlak mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi odjel 10. prosince 2011 pozdě večer za doprovodu kapely, která mu zahrála na rozloučenou. Pardubický kraj se tehdy rozhodl šetřit a doplatila na to dvacet kilometrů dlouhá trať vedoucí z Pardubického do Olomouckého kraje.
Hned o rok později sem kraj vrátil dopravu alespoň o víkendech, nyní zde přibudou i tři páry vlaků ve všedních dnech po celý rok. Zástupci Pardubického kraje věří, že o ně bude zájem. Provozovat je bude jako dosud společnost Leo Express.
„Hlavním důvodem je další posílení cestovního ruchu v regionu a posílení spojení mezi Pardubickým a Olomouckým krajem,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr (ODS).
„Už druhou sezonu zde jezdily vlaky v pracovní dny v červenci a srpnu. Ta čísla jsou natolik povzbudivá a zajímavá, že tam vracíme pracovní dny po celý rok,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (3PK/SOCDEM).
Nové spoje budou navazovat na Baltic Express
Není to ale jediné vysvětlení. Stát od prosincové změny jízdního řádu zavádí dálkové linky Baltic Express. Nové spoje budou odjíždět z Prahy přibližně 10 minut před 7., 11., 15. a 19. hodinou. V Česku zastaví v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradu, v Jablonném nad Orlicí a v Lichkově, odkud budou pokračovat přes Kladsko, Vratislav, Poznaň, Bydhošť až do Gdyně.
Baltic ExpressNové přímé spojení mezi Českem a Polskem nabídne od 15. prosince 4 páry vlaků denně. Kromě Prahy vlaky zastaví v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradu, v Jablonném nad Orlicí a v Lichkově. Spoje budou odjíždět z Prahy každý den v 6:51, 10:51, 14:50 a 18:51. „Cesta mezi Prahou a Vratislaví bude trvat necelé 4 hodiny, což znamená nejrychlejší spojení vlakem v historii. Cesta do Poznaně pak bude trvat zhruba 5,5 hodiny a v Gdaňsku budete za zhruba 8,4 hodiny,“ uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Jízdenky lze již koupit v předprodeji. |
„Nově pojedou každý den tři páry vlaků Lichkov – Dolní Lipka – Hanušovice a zpět, které budou v Lichkově navazovat právě na nové vlaky jedoucí z Prahy, anebo do Prahy. Od dubna do září pojedou o víkendech další tři páry vlaků v trase Letohrad – Lichkov – Dolní Lipka – Hanušovice a zpět,“ uvedl Ladislav Valtr. V Lichkově budou zároveň k dispozici autobusy, které budou ve všedních dnech zajišťovat spojení s městem Králíky.
Pardubický kraj nebude provoz na malé trati financovat sám. Podílet se na něm bude i sousední Olomoucký kraj. „Hradí jak celoroční provoz víkendových vlaků jedoucích po území Olomouckého kraje, tak i přispívá na provoz dvou vlaků jedoucích v pracovní dny během měsíců červenec a srpen,“ uvedl Valtr.
Malá trať na východě Pardubického kraje prochází turbulencemi. Nejdříve na ni Pardubický kraj přestal platit provoz s vysvětlením, že autobusy jsou levnější a pružnější. Železničáři vyvěsili parte, fanoušci tratě se „naposledy“ svezli. Jenže po třinácti měsících přišla změna. Radním pro dopravu Pardubického kraje se stal někdejší železničářský odborář Jaromír Dušek, který sem vrátil víkendové vlaky. Od 15. prosince letošního roku začnou platit jízdní řády, které provoz lokálky obnoví i ve všedních dnech.
„Jsem rád, byť by bylo lepší, kdyby trať provozovaly České dráhy, to říkám jako bývalý železničář,“ řekl Jiří Adolf z klubu Moravská Pohraniční, který si klade za cíl obnovu provozu osobních vlaků na trati Hanušovice – Dolní Lipka.
Očekávaný boom se v minulosti nedostavil
Trať 025 mezi Hanušovicemi a Dolní Lipkou postavila v letech 1872 až 1874 jako jednokolejku společnost Moravská pohraniční dráha (Mährische Grenzbahn, MGB). Největšími koncesionáři byli průmyslníci bratři Kleinové.
Trať začala stavět vídeňská společnost Wiener Eisenbahnen Baugesellschaft, která ovšem během několika měsíců zkrachovala, a Kleinové dostavěli trasu sami. Majitelé doufali, že se na trati v budoucnu podaří podstatně rozšířit provoz, a tak například oba tunely u Hanušovic stavěli jako dvoukolejné. Dvě koleje se v nich ale nikdy neobjevily. Větší ruch trať zažila jen těsně před druhou světovou válkou, kdy po ní vlaky vozily materiál na stavbu československého opevnění.
23. srpna 2020 |