Vizualizace nového terminálu pardubického letiště

Vizualizace nového terminálu pardubického letiště | foto: Pardubický kraj

Pardubické letiště zažívá odliv pasažérů, terminál se přesto bude stavět

  • 10
Méně cestujících nevadí, stavbu nového letištního terminálu i tak podporujeme. Tak zní jasný vzkaz od politiků. Na podpoře projektu se shodli se zástupci magistrátu a kraje, kterým patří společnost East Bohemian Airport - provozovatel civilní části pardubického letiště.

Nenávratně pryč je rok 2013, kdy letiště přepravilo rekordních 184 tisíc cestujících a jeho šéfové si stěžovali, že odbavovací hala už nestačí. Podle hejtmana Martina Netolického mohou čísla brzy padnout hluboko pod 100 tisíc. Přesto se politici shodli, že se stavbou nového terminálu za 300 milionů pomohou.

 „Podpoříme stavbu terminálu a pomůžeme společnosti EBA se splácením úvěru. Nové letiště určitě podpoří rozvoj regionu, také bychom byli rádi, aby fungovalo jako jakási záloha pro pražskou Ruzyň,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Jenže podpora firmě, na které se Netolický dohodl s primátorem Pardubic Martinem Charvátem, nebude zadarmo. Vzhledem k tomu, že letišti prudce ubývají pasažéři, politici budou chtít v akciové společnosti taková opatření, která ekonomicky zajistí stavbu za 300 milionů.

„Rozhodně budeme požadovat, aby EBA začala šetřit, aby zeštíhlela. Musí se přizpůsobit ekonomické realitě, a to třeba i počtem svých zaměstnanců. Bez toho nebude možné stavbu spustit,“ řekl hejtman.

Podle něj by firma potřebovala každý rok 160 tisíc cestujících, aby mohla v poklidu splácet úvěr za stavbu. Devadesát tisíc pasažérů pak má zajistit ekonomickou samostatnost firmy. Jenže se zdá, že ani na toto číslo hlavně kvůli úbytku ruské klientely a charterových letů firma EBA letos nedosáhne.

„Když jsme chtěli po vedení reálné odhady toho, kolik lidí bude v budoucnu z Pardubic létat, oznámili nám 65 tisíc. I proto už firma letos plánuje ztrátu 10 až 16 milionů korun. Je to smutné, ale bohužel to je realita,“ dodal Netolický.

Zástupci magistrátu nejsou ve svých vyjádřeních tak konkrétní, ale vlastně připouštějí to samé. „Je možné, že s úbytkem cestujících nebude EBA v budoucnu schopná platit ze svých příjmů splátky za nový terminál,“ řekla ČTK primátorova náměstkyně Helena Dvořáčková.

Letiště Pardubice: počty cestujících

2004 - 46 999

2005 - 49 165

2006 - 71 500

2007 - 93 700

2008 - 86 863

2009 - 49 032

2010 - 62 302

2011 - 65 246

2012 - 125 008

2013 - 185 000

2014 - 150 000

Společnost EBA vlastní ze dvou třetin město Pardubice a z jedné třetiny kraj. Ve stejném poměru si také rozdělí splácení nového terminálu. Ale ještě předtím chtějí politici detailně znát ekonomické fungování firmy.

„Necháme si rozepsat fixní náklady včetně hospodářských výsledků z let minulých,“ řekl primátor Martin Charvát.

EBA chce postavit terminál maximálně za 300 milionů korun. Stavět měla už loni na podzim, aktuálně však chystá druhé výběrové řízení. První nabídky firem byly o sto milionů vyšší, než byla firma ochotna za stavbu dát.

„Reálná cena stavby byla někde kolem 450 milionů. Za 300 by to nedokázal postavit nikdo. Je to letiště, a to musí splňovat nějaké nároky, tam nemůžete zásadně šetřit,“ komentoval to tehdy šéf stavebního konsorcia Enteria Libor Joska, jehož společnost se soutěže také účastnila.

EBA proto nyní nechává přepracovat projekt, který stavbu zlevní. Podle hejtmana to však nebude mít zásadní vliv na kvalitu nového terminálu.

„Cestující úpravy v projektu ani nepoznají. Úspory musíme hledat třeba ve stavbě kanceláří a zázemí samotné firmy. Je potřeba dohlédnout na to, aby si tady někdo nestavěl nějaký pomník, ale aby vznikla účelná a hospodárná stavba, která bude sloužit svému účelu,“ sdělil Martin Netolický.