Lidé v Pardubicích dál bojují za zachování lipové aleje | foto: iDNES.tv

Pardubická lipová alej to má nejspíš spočítané, ochránci ale bojují dál

  • 8
Bitva pokračuje, ale pro stromy to nevypadá dobře. Město Pardubice stále prověřuje možnost zachránit lípy v ulici K Vápence, ale reálně to nevypadá. Stromy mají ustoupit Terminálu Jih.

Boj ochránců stromů s vedením radnice. To je jasně nejčastější konflikt mezi občanskou společností a samosprávou v Pardubicích. Po bitvách v Tyršových sadech, Červeňáku či za Albertem se další rozhořela v ulici K Vápence.

Tamní lípy mají udělat prostor pro silnici k parkovacímu domu, lávce přes koridor a autobusovému nádraží. Ovšem ekologičtí aktivisté stále hledají cesty, jak lípy zachránit. 

„Prověříme další možnost výsadby zeleně, oslovíme i soukromé majitele. Reagujeme tím na zvažované kácení lipové aleje, která zřejmě bude muset ustoupit autobusovému terminálu,“ řekl náměstek primátora Jan Nadrchal, který se snaží aktivistům alespoň částečně vyjít vstříc.

Třicítka stromů se má podle projektu pokácet, aby tam mohly vzniknout autobusové zálivy a konečná stanice autobusové linky. Nadrchal uvedl, že perspektivní stromy podle odborného posudku jsou jen tři.

„Ostatní už velkou životnost nemají. Některé stromy už tam navíc nejsou, protože je bez povšimnutí aktivistů pokácela kvůli modernizaci železničního uzlu Správa železnic,“ uvedl Nadrchal.

Spolek Chráníme stromy navrhuje, aby se v ulici K Vápence nebudovala konečná stanice autobusů. Pokud by autobusy do terminálu jen zajížděly, tak tam stromy mohou zůstat.

„Budovat zde konečnou zastávku na úkor stromové aleje, když těsně vedle sídlí obrovský dopravní podnik s veškerým zázemím, je k nepochopení,“ uvedla Olga Kudrnová ze spolku. Petici za záchranu stromů podle ní už podepsalo 500 lidí.

Aktivisté si myslí, že město a krajský úřad při posuzování vlivu projektu na životní prostředí nepostupovaly v souladu se zákonem. Město se domnívá, že jeho postup správný je.

„Zjevně nezbývá nic jiného, než abychom požádali o posouzení ministerstvo životního prostředí, na které se hodláme v nejbližších dnech obrátit a které má v této věci konečné slovo,“ uvedla Kudrnová.

Úvaha spolku není podle ředitele dopravního podniku Tomáše Pelikána ve výsledku ekologická. Autobusy by musely zajíždět při čekání na další turnus do areálu podniku, což sice není daleko, ale za rok by vozy vytvořily zbytečně další emise. „Přijde mi až paradoxní, jak někdo za každou cenu brání svůj zájem. Za dva roky, co se projektovalo, jsme zpracovali hodně variant, ani jedna nebyla pro aktivisty dost dobrá,“ řekl Pelikán.

Pod lávkou má vzniknout kruhový objezd, který bude sloužit jako obratiště pro autobusy. Nástupní zastávka by měla být na jižní straně u parkovacího domu. Dohromady tam mají být tři zálivy, kvůli nim se tam stromy už nevejdou. Projekt terminálu by měl na jaře získat stavební povolení. „Stavět by se mohlo spíš v příštím roce,“ řekl Pelikán.

Místo stromů se má u parkovacího domu vysadit náhradní zeleň. „Když se projekt udělá, jak je navržen, ulice bude vyasfaltovaná v celé šířce. Jestli bude za parkovacím domem vysazených pár stromů, pak to ale vůbec neřeší mikroklima té ulice,“ řekl zastupitel za Zelené Jakub Kutílek.

Pravdou je, že v území kolem tratě a rafinerie Paramo nedávno kvůli dopravním stavbám padly stovky stromů a keřů. I podle teplotní mapy, kterou si nechala udělat pardubická radnice, bylo zjevné, že kolejiště a okolí vlakového nádraží je jasně nejteplejším místem ve městě. 

Další stromy momentálně mizí i od činžovního domu vedle železniční budovy. Zeleň i dům budou muset udělat místo novému Terminálu B. Podle radních však kolem nového autobusového nádraží bude po dokončení dostatek zeleně.

23. března 2022