Pardubice budou muset kvůli Terminálu B zbourat dvě třetiny bytového domu....

Pardubice budou muset kvůli Terminálu B zbourat dvě třetiny bytového domu. Původně navrhovaný průjezd pod domem statici zavrhli. | foto: Magistrát Pardubice

Pardubice kvůli terminálu ubourají bytovku, lidé se ale nechtějí vystěhovat

  • 32
Pardubice potřebují vystěhovat poslední nájemníky z bytového domu vedle nádraží. Čeká jej totiž částečná demolice, aby vzniklo místo pro výstavbu nového autobusového nádraží. Jenže lidé se odstěhovat odmítají.

V činžáku vedle vlakového nádraží zůstali tři lidé. Bytový dům zachránili už v roce 2017, kdy i kvůli nim radní Pardubic neuspěli s plánem na úplnou demolici. Nyní město přichází s projektem, který alespoň část z 38 tamních bytů nechá stát.

Politici potřebují prostor, na kterém dům stojí, pro Terminál B. Přitom je tlačí čas. Na stavbu chtějí dotace od Unie, a její termíny jsou neúprosné. Proto v pondělí radní schválili výzvu, aby se poslední dvě partaje dočasně vystěhovaly.

„Kvůli výstavbě autobusového terminálu B v sousedství bude nutné dva ze tří vchodů budovy odbourat. Po dokončení úprav se budou moci nájemníci vrátit zpět, zatím však vystěhování odmítají,“ řekl pro agenturu ČTK primátor Martin Charvát z hnutí ANO.

Sám se osobně potkal s Josefem Čápem i dalšími nájemníky. Nabízel za město lidem lepší a větší byty. Dokonce by jim z veřejných peněz zaplatil stěhování a další náklady na změnu bydliště. Ovšem vše bylo marné.

„Vždy když jsme měli pocit, že to je na dobré cestě, tak ti lidé otočili a byli jsme zase na začátku,“ řekl radní Vít Ulrych, který se jednání také účastnil.

Starousedlíci, kteří jsou všichni vyššího věku, mají oporu třeba v bývalém náměstkovi primátora a zastupiteli Pardubic Janu Linhartovi. Ten jim s právníky radí, jak dům uhájit. 

„Podle mne to spěje k soudu. Těžko říct, jak to celé může dlouho trvat,“ uvedl Linhart, který je se zmíněnými rodinami v kontaktu. Stejně tak jako zastupitel prvního obvodu Filip Sedlák. 

„Mám pocit, že těm lidem hlavně vadí, že má jít k zemi pěkně opravený dům, ve kterém je 38 velmi slušných bytů. Navíc se jim tam bydlí dobře. Mají protihluková okna, nic je neruší,“ uvedl Sedlák, který navíc připomíná, že město v nedávné době do domu investovalo desítky milionů.

Tunel radním neprošel

Původní záměr radních udělat v domě tunel pro průjezd autobusů neschválili statici, a město tak musí bourat poměrně zásadně. Dva vchody ze tří budou muset jít pryč a je jasné, že při bourání v objektu nikdo žít nemůže. 

„Ten dům, jak bude odbouráván, bude muset být odpojen od zdrojů, tedy elektřiny, plynu, vody a centrálního vytápění, a být zcela prázdný. Bohužel jsme s nájemníky k dohodě nedospěli, proto jsme schválili výzvu a předáme ji právníkům, kteří se budou domlouvat s jejich právním zástupcem,“ uvedl Charvát.

Pardubice nájemníkům navrhovaly po dobu stavby náhradní bydlení. Zatím se mluví o tom, že by museli být někde jinde zhruba rok. Spíše ale méně. „Ti lidé však mají obavu, že politici během bourání řeknou, že je poškozen i zbytek domu, a oni se tam už nikdy nevrátí,“ doplnil Jan Linhart.

Terminál B pro regionální autobusovou dopravu má nahradit autobusové nádraží, které získal soukromý investor. Ten je chce zrušit a parcely využít k výstavbě. Začít má postupně v letech 2023 a 2024.

Terminál stavbaři plánují vybudovat bez původně plánované provozní budovy, která by jej oddělovala od sousedního železničního nádraží. Měla stát právě na místě dvou třetin bývalého bytového domu, které se mají bourat. Politici se pro tuto změnu rozhodli letos na jaře kvůli úspoře nákladů. V budoucnu by se měla západní část náměstí Jana Pernera u nádraží dotvořit jinak.

Původní varianta s provozní budovou měla stát asi 175 milionů korun, varianta bez ní vyjde městský rozpočet o více než 50 milionů levněji.