Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

VIDEO: Spousta přístrojů i kuchyňka. Speciální vagon testoval novou trať

  18:10
Řada barvených tlačítek, kamera, tiskárna, vysílačka, LCD monitor, ale i kuchyň a lůžková prostor. To vše a mnoho dalšího ukrývá unikátní měřící vůz trakčního vedení, který dva dny prověřoval připravenost první hotové části dvoukolejné tratě mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

Technici ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vyrazili s jedinečným zařízením na osmikilometrový úsek dvoukolejky mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem ve středu a ve čtvrtek a celkem provedli deset měřících jízd.

„Jízdy probíhaly v rámci technicko-bezpečnostní zkoušky. Začalo se ve středu jízdami při rychlosti 50 km/h, kdy prověříme geometrické parametry trati. Přitom zjistíme, zda odpovídají projektu a jestli na nich nejsou nějaké závady, které by bránily provozu,“ říká náměstek ředitele Úseku elektrotechniky a energetiky SŽDC Milan Rath.

Zjištěné hodnoty se následně kontrolují i při maximální plánované rychlosti, která by mohla v případě zdařilých testů být od počátku prosince zvýšená až na 160 kilometrů za hodinu.

„V obloucích se například ověřuje, zda nedochází k posunu drátů mimo sběrač, kdy by mohlo dojít k nehodě či poškození,“ doplňuje Rath. Sleduje se ovšem i možné překážky v podobě větví stromů v blízkosti tratě.

Ve čtvrtek se pak jízdy zaměřily na prověrku dynamických parametrů, kdy se testovala spolupráce sběrače na lokomotivě s trakčním vedením. Měří se například přítlačná síla. Poté se data vyhodnotí a ověří se, zda výsledky odpovídají předepsaným normám. Vše podstatné se odehrává v prosklené vrchní části, kde jsou křesla pro dva odborníky, kteří ovládají a sledují zařízení v „kukani“.

„To je lidové označení, ale oficiálně je to prohlížecí kopule. Posádku na měření tvoří minimálně čtyři pracovníci. Vedoucí sedí u zařízení ve spodní části, řídí měření a vzájemně spolupracuje se zbytkem,“ popisuje Rath.

Sbírat hodnoty začne vůz automaticky při výjezdu na prvním stožáru. Spustí se tak software, který data ihned přenáší do počítačů. Pravidelná měření nutná pro údržbu vedení se na tratích do 100 km/h provádí jednou ročně. Nad tuto rychlost se měří dvakrát ročně.

Technici jezdí měřit i do zahraničí

Vůz, který je jediný v republice a běžně je umístěn v Bohumíně, ověřuje vedení na elektrifikovných tratích po celé zemi už od roku 1992. Vyráží však i za hranice.

„Máme celé Slovensko. Byli jsme i v Bulharsku a v plánu je příští rok i Maďarsko,“ vyjmenovává Rath. Není proto divu, že ve vagonu jsou prostory pro spánek a vaření. Ročně s ním technici najezdí v součtu téměř 25 tisíc kilometrů.

Za lokomotivou bylo kromě samotného šedočerveného vozu přistaveno dalších šest moderních vagonů Českých drah.

„Je to mu tak vždy z důvodu, abychom měřili jen to, co máme, a výsledky nebyly ovlivněné sběračem tažného vozidla, které je před námi. Pokud bychom měli dieslové lokomotivy, tak u nich bychom vagony nepotřebovali, jelikož by nic vedení neovlivňovalo. Máme spočítané, že šest vozů je dostatečných i s rezervou,“ dodal Rath.

Autor:
  • Nejčtenější

Kometa přetlačila Vítkovice, zářil Furch. Pardubice v závěru zlomily Olomouc

Sobotní program play off hokejové extraligy nabídl jen pět branek. Pardubice zvládly i druhý zápas proti nepříjemné...

Další potíže s ledem ustály lépe Vítkovice, Pardubice jsou krok od semifinále

Třetí utkání čtvrtfinále play off hokejové extraligy mezi brněnskou Kometou a Vítkovicemi narušily problémy s ledovou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slepené góly rozhodly, první výhry berou favorité. Pardubice otáčely skóre

Do vyřazovacích bojů hokejové extraligy v pátek večer úspěšně vstoupily nejlepší týmy ze základní části. Její vítěz z...

Ostudná místa Pardubického kraje: Brána borců, nádraží i rozpadlý motel

Seriál Když dojde na špičkování mezi obyvateli Hradce Králové a Pardubic, často ti první vytáhnou argument, že Hradec je přece...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nemůžu se dostat ven a neumím plavat, zavolal muž hasičům z potápějícího se auta

Tragédií mohla ve čtvrtek ráno skončit nehoda pro řidiče Škody Fabie u Miřetic na Chrudimsku. Osobní auto skončilo v...

Je znehodnocená raketa vojenský materiál? Soudní pře je opět na začátku

S novou předsedkyní trestního senátu začalo opětovné hlavní líčení v případu Davida Horského, kterého obžaloba viní ze...

Za smrt dvou mužů při pádu rogala u Poličky může chyba pilota

Příčinou pádu motorového rogala, při kterém 15. června 2021 zemřeli u Poličky na Svitavsku dva lidé, byla chyba pilota...

Zdánlivě zapomenutá žinylka. Přijít na řemeslnou techniku trvalo tkalci roky

Premium Žinylka je speciálně tkaná efektní příze housenkovitého tvaru, jejíž výroba dočasně v Česku vymizela. Josef Fidler se...

Plány pardubických radních na čtyři roky: klíčový je most přes Labe

Pardubičtí radní zveřejnili programové prohlášení na stávající volební období. Jízdní řád koalice stran ANO, Žijeme...

Advantage Consulting, s.r.o.
PROCESÁK JUNIOR/SENIOR (35-55.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 35 000 - 55 000 Kč

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...