(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: SUSPK

Po nehodách na náledí si hejtman stěžuje na soukromé sypače

  • 18
Vedení Pardubického kraje po pondělních nehodách na hlavních tazích kritizuje soukromé firmy, které letos poprvé převzaly zimní údržbu silnic prvních tříd. Podle hejtmana Martina Netolického situaci totálně podcenily. Změny požaduje také policie.

Na silnicích prvních tříd by měli řidiči nyní jezdit raději opatrněji. Starost o vozovky převzalo od krajských silničářů konsorcium firem Eurovia a Sovis, které postupuje při údržbě podle jiného plánu a s jinými řidiči posypových vozů.

Když se v pondělí ráno staly tři velké nehody s jedním smrtelným zraněním na silnicích prvních tříd, vedení kraje okamžitě ukázalo prstem na soukromé firmy. Hejtman Martin Netolický z ČSSD si chce stěžovat na nezvládnutou údržbu ministrovi dopravy Danu Ťokovi. „Pokud na vícepruhu Pardubice - Hradec Králové byl povrch jako mýdlo, stejně jako před čtrnácti dny, kdy tam byla hromadná nehoda, pak asi není co dodat,“ uvedl na facebookovém profilu hejtman.

Firma Eurovia ale odmítá jakékoliv pochybení. „Splnili jsme všechny podmínky stanovené investorem, a to jak v počtu odpovídající techniky, dostatečného množství posypového materiálu, tak zřízením dispečinků,“ uvedla tisková mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Různé úseky komunikací mají svá specifika

Policie ale tvrdí, že má výhrady k plánu údržby, který obě firmy předložily, a požaduje jej přepracovat tak, aby sypače vyjížděly častěji. Policisté navíc upozorňují, že problém může způsobovat i výměna lidí.

„Pánové ze správy a údržby silnic věděli, kde komunikace namrzají, kde je potřeba přisypat, ošetřit silnici, nový poskytovatel služby se to musí naučit,“ uvedl mluvčí krajské policie Petr Voldán.

Na to, že s prvním sněhem a ledovkou mohou přijít problémy, upozorňoval už před časem ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

„Není snadné někam přijít a začít se starat o silnice. Různé úseky mají svá specifika, poznatky nasbírané za mnoho let nejdou jen tak nahradit. My máme dostatek techniky i dostatečně zkušené pracovníky, ale jako firma zřizovaná krajem jsme se nemohli do soutěže přihlásit,“ uvedl Němec.

Tendry na údržbu by měly ušetřit státu peníze

Až dosud se o zimní údržbu v jednotlivých regionech staraly správy a údržby silnic, které peníze na odklízení sněhu a solení silnic dostávaly od státu bez soutěže. To kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad, podle něhož tudy státu utíkaly peníze. Krajské firmy navíc často nehospodaří úplně průhledně a jsou mnohdy propojeny s komunálními politiky.

Ministerstvo dopravy letos proto vypsalo na zimní údržbu tendry na osmileté smlouvy, které přinesly stamilionové úspory. V Pardubickém kraji se však v jako jediném regionu nepovedlo dotáhnout velký tendr do konce, řeší jej antimonopolní úřad a Ředitelství silnic a dálnic nakonec svěřilo údržbu na nadcházející zimní sezonu formou přímého zadání konsorciu firem Eurovia a Sovis za bezmála 87 milionů korun.

To, že se nyní objevují výhrady ke kvalitě údržby silnic, je vodou na mlýn kritikům této změny, zejména politikům ČSSD. Bývalé vedení Asociace krajů v čele s Michalem Haškem (ČSSD) a samozřejmě i s hejtmanem Martinem Netolickým usilovalo marně o to, aby kraje mohly zadávat zimní údržbu přímo svým krajským firmám.

Policie přitom netvrdí, že za pondělními nehodami stojí špatná údržba silnic. „Byla by to spekulace. Mohu jen říct, že nám volají řidiči a žádají nápravu,“ uvedl Voldán z krajské policie.

„Bohužel důležitým faktorem jsou samotní řidiči, kteří často nepřizpůsobují styl své jízdy, především rychlost, nemluvě o tom, že někteří stále nemají zimní pneumatiky na svých vozech,“ podotkla Iveta Štočková.

Jisté je, že jiný režim zimní údržby přinesl i změny k lepšímu. Na krajských silnicích druhých a třetích tříd je nyní technika Správy a údržby silnic vidět dříve. „Znát to bylo třeba nyní na Moravskotřebovsku. Dříve jsme nejprve dvěma vozy zajišťovali silnici I/35, nyní jedou i tato vozidla přímo na dvojky a trojky. Zásah je rychlejší a myslím, že z důvodu změny technologie posypu i kvalitnější,“ uvedl provozní náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Marian Cvrkal. Silničáři mají navíc nyní dostatek techniky na chemické posypy, a proto chtějí více jak tři stovky dalších kilometrů druhých a třetích tříd sypat solí.

,