V pardubickém Svítkově mohou děti jen na silnici, developer zklamal

  7:58aktualizováno  7:58
V nové zástavbě pardubické části Svítkova je 170 domů. Většina obyvatel je nyní zklamaná z toho, jak developer CZ Stavební holding opustil původní projekt. Nedočkali se ani mostu přes říčku Bylanku, který měl sloužit jako výjezdová cesta, ani pěší lávky, ba ani hřiště pro děti. Ty si teď hrají na ulici, kde nejsou chodníky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Lidem v satelitu pardubické čtvrti Svítkov došla trpělivost. Obyvatelé se domáhají mimo jiné další přístupové cesty ke svým rodinným domům, kterou developer dosud nepostavil. Primátorovi na čtvrtečním zastupitelstvu předali otevřený dopis, v němž žádají nápravu. Podepsalo ho 128 lidí.

Podle města firma další domy nezkolauduje, dokud nepostaví, co slíbila. V územním rozhodnutí se developer CZ Stavební holding zavázal, že postaví dvě výjezdové cesty. Dokument také stanovil, že developer upraví současný most přes řeku Bylanku, který je zatím jen pro pěší a cyklisty. Má mít dva pruhy pro auta a jeden vyhrazený pro cyklostezku. Stále také chybí pěší lávka směrem k centru obce a místní škole.

„U většiny rodinných domů parkují dva automobily, to je odhadem 340 aut. Není to udržitelné s ohledem na plynulost a bezpečnost dopravy,“ řekla při projednávání této záležitosti na zasedání zastupitelstva města obyvatelka Svítkova Lucie Matrková.

Developer ale tvrdí, že nevypustil žádný chodník ani další prvek. „Jediné, co v současné době řešíme, je stavba mostu pro motorová vozidla přes Bylanku. Stavební povolení bylo vydané před více než deseti lety a není možné z objektivních důvodů vše bez úprav realizovat. Vyprojektovali jsme most nový, který již vyhovuje souvisejícím předpisům, nicméně ve vyjádření všech dotčených orgánů státní správy se objevila jasná nesouhlasná stanoviska s výstavbou mostu pro motorová vozidla na požadovaném místě,“ uvádí ve svém prohlášení firma CZ Stavební holding.

Principem celého problému je podle firmy skutečnost, kdy se díky novému mostu obě oblasti na obou stranách Bylanky, určené pro bydlení, stanou průjezdnými, místo toho, aby tam jezdili pouze rezidenti, kteří tam bydlí, a jejich návštěvy. Tak tam bude časem projíždět denně až 1 800 aut, což je závěr bezpečnostního auditu a dopravní policie.

Developer argumentuje stoletou vodou

Developer podle vedoucího odboru dopravy Vladimíra Bakajsy územní rozhodnutí dodržet musí. „Firma se územní rozhodnutí snažila změnit, k tomu nedošlo. Potřebuje zkolaudovat pět domů, což se nestane, dokud neudělá, co je v územním rozhodnutí,“ řekl Bakajsa.

Zastupitelka Věra Laurynová (ANO) podotkla, že most pro pěší asi postavit nepůjde, dvě parcely tam jsou prodané a už na nich stojí rodinné domy. „To je problém developera, věděl, co řeší. Musí pozemky vykoupit a most postavit,“ řekl primátor Martin Charvát.

Developer je nyní postupem města zaskočen. „Mrzí nás, že vrcholní zástupci města nejsou ochotni se podrobně seznámit s celým problémem a požadují bez informací postavit most, který zničí dvě oblasti pro bydlení, bude ohrožovat bezpečnost lidí, kteří tam bydlí, a zároveň je, podle současného stavebního povolení, překážkou pro případný odtok stoleté vody na Bylance, která je schopná díky svému umístění vyvolat povodeň na obou stranách toku,“ uvádí se v prohlášení developera CZ Stavební holding.

Stavební firma pozvala své klienty na schůzku ve čtvrtek, kde chce informovat o navrhovaném dopravním řešení situace.

„K dispozici budou odborníci na dopravu, na stavební předpisy, projektanti, kteří vysvětlí souvislosti s dopravou realizované lokality,“ uvedl předseda představenstva CZ Stavební holding Zdeněk Quarda v pozvánce, kterou dostali obyvatelé satelitu do schránek s tím, že následně budou mít lidé možnost pokládat dotazy.

Autoři: ,

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Další z rubriky

Velká pardubická je stále bez sponzora, o partnera přišlo i závodiště

Jezdci překonávají Irskou lavici během 128. ročníku Velké pardubické.

Konec ledna. To byl pro ředitele Dostihového spolku poslední termín, dokdy chtěl mít jasno, kdo se stane novým...

Boj proti hazardu sílí, hlavně ve městech s novým vedením

Ilustrační snímek

Počet hracích automatů v Pardubickém kraji rychle klesá nejen kvůli novému přísnějšímu hazardnímu zákonu, ale i snaze...

Pardubické hlavní nádraží čeká modernizace, spolkne čtyři a půl miliardy

Tento obrázek bude už v pondělí minulostí. Stávající zastávka bude kvůli opravě...

Chystaná investice Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) do modernizace pardubického nádraží přinese od příštího roku...

Najdete na iDNES.cz