Propadlá krajnice na původní vozovce v blízkosti Tiché Orlice.

Propadlá krajnice na původní vozovce v blízkosti Tiché Orlice. | foto: Martin Švec

Nestabilní svah zastavil opravu silnice, práce se prodraží a prodlouží

  • 0
Oprava silnice mezi Ústím nad Orlicí a Chocní připomíná práce na dálnici D1.V případě D1 stát slibuje, že 160 kilometrů stihne po osmi letech dokončit do říjnových voleb. Pardubický kraj opravuje od roku 2011, v říjnu mělo být hotovo.

Poslední úsek ale stále chybí. A termín se s určitostí dodržet nepodaří.

Oprava 3,3 km dlouhé části mezi Hrádkem a Ústím začala v březnu. Jenže brzy bylo jasné, že lhůta k dokončení bude kvůli problémům se stabilitou přilehlého svahu u Tiché Orlice ohrožena. 

Firma Strabag stihla provést opravu od konce Hrádku na počátek Kerhartic a poté ještě část za areál místní firmy. Celkem zhruba dva kilometry.

Propadlá krajnice na původní vozovce v blízkosti Tiché Orlice.

Vedle nového povrchu došlo na vylepšení propustků či odvodňovacích příkopů. Nyní firma ještě na dvou místech dokončuje odvodnění svahu. Potom ale staveniště opustí, a to po dohodě s Pardubickým krajem. Práce na problematickém úseku ani nezahájila.

„Naše společnost ukončila práce na základě oboustranné dohody, resp. dodatku původní smlouvy o dílo. Tato dohoda byla iniciována objednatelem, protože havarijní stav na jednom z úseků stavby vedl k výraznému navýšení rozsahu prací, jež v rámci pravidel zákona o veřejných zakázkách nebylo možné řešit dodatkem smlouvy. Havarijní stav byl vyvolán nestabilitou svahu nad komunikací a narušením konstrukce komunikace erodujícím tokem řeky,“ uvedla mluvčí Strabagu Edita Novotná.

S Pardubickým krajem téměř před rokem podepsal Strabag smlouvu na provedení opravy za skoro 30 milionů, přičemž odhad kraje při vypsání zakázky byl o asi osm milionů vyšší. 

Sesuv opravu prodraží

Jak se nyní ukazuje, celkové náklady však budou výrazně vyšší. Kraj totiž vypsal v minulých dnech nové výběrové řízení na opravu zbytku trasy dlouhého asi 1,2 kilometru. 

A ze zadání zakázky je zřejmé, že stavba kvůli zajištění stability paty a svahu koryta výrazně podraží. Problematická místa sesuvů mají zpevnit vysoké zdi. Cenu za opravu zbytku trasy tak kraj odhaduje na více než 56 milionů. Jisté je to, že v letošním roce už se práce na zbytku úseku ani nerozejdou. 

„Počátek realizace bude v roce 2022. Termín dokončení stavby bude odvislý od výsledku veřejné zakázky, kterou, stejně jako v ostatních případech, soutěžíme kromě ceny také s kritériem délky realizace stavby,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Ve Věstníku veřejných zakázek je uvedeno, že doba trvání zakázky se odhaduje na 250 dní, tedy zhruba na osm měsíců. Celý úsek tak bude průjezdný až ve druhé polovině příštího roku.

Jak již bylo zmíněno, firma opravila úsek od Hrádku po křižovatku se Sokolskou ulicí v Kerharticích. Příjemné svezení po novém asfaltu je ale jen pro „vyvolené“, jelikož zákazové značky umožňují vjezd pouze obyvatelům blízkých obcí nad Hrádkem, autobusům a vozům IZS. Ostatní mají smůlu, avšak je patrné, že zákaz vjezdu mnoha řidičům starosti nedělá. 

Na jednu ze značek kdosi pod dodatkovou tabulku s vyjmenovanými obcemi přilepil papír, kde dopsal název obce Svatý Jiří. I z toho je patrné, že dlouhá objížďka lidem vadí a opravenou trasu by rádi využívali. 

Puštění veškerého provozu po opravené části a dále přes Kerhartice však město Ústí nad Orlicí, jehož jsou Kerhartice městskou částí, odmítá. 

„Po jednání se zástupci kraje, firmy a obyvatel Kerhartic jsme jako město deklarovali, že budeme trvat na objízdné trase,“ uvedl starosta Ústí Petr Hájek. Policie přitom vydala stanovisko, které již rekonstruovaný úsek doporučilo zprůjezdnit.

Přes Kerhartice po hustě zastavěné Sokolské ulici, táhnoucí se přes celou část, jezdí nyní ještě nákladní vozy směřující na blízkou přestavbu železničního koridoru. 

„Už nyní tím provoz hodně vzrostl,“ popsal Hájek. Řidiči tak musí jezdit po objízdné trase, která oficiálně vede přes České Libchavy, tam silnice I/14 vede několik kilometrů obcí. Řidiči osobních aut proto využívají hlavně kratší cesty přes Brandýs nad Orlicí a Rviště.