Náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS) při slavnostním zahajování stavby obchvatu Kojic u Přelouče v září 2021 poznamenal, že s projektem byly problémy.
„Moc to nečtěte, chlapi, udělejte podle sebe,“ řekl stavbařům o projektové dokumentaci při svém proslovu se svou obvyklou nadsázkou.
Teď ale už na podobné žerty nikdo nemá náladu. Protože Kortyš měl pravdu. Projekt bezmála tři kilometry dlouhé komunikace nebyl v pořádku.
V původní dokumentaci pro územní rozhodnutí, která neobsahovala kruhovou křižovatku, jež byla poté doplněna, nebyla přeložka ČEZ řešena správně. To odsunulo předání staveniště o měsíce.
Dělníci začali stavět obchvat Kojic, politici ale projekt kritizují |
Taky se ukázalo, že zemina má jinou třídu těžitelnosti, než předpokládal projekt, což opět zpomalilo práce.
Výsledkem je velké zpoždění, vyšší cena a spory.
Soutěž na stavbu obchvatu vyhrálo sdružení společností Metrostav Infrastructure a Chládek a Tintěra s cenou 280 milionů korun včetně daně. Nyní už cena po dodatcích překročila 300 milionů a dalších více než 25 milionů firmy po kraji žádají.
Přibližně 14 milionů vyčíslily jako náklady spojené s vypuknutím války na Ukrajině a zdražováním. O zohlednění dopadů války je kraj připraven debatovat.
Zbytek pak firmy chtějí kvůli opožděnému předání staveniště, které pro ně znamenalo další náklady. „Co se týče nároků za nepředání části staveniště, jsou problematické a nelze je v tento okamžik akceptovat,“ uvedl mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.
Obchvat by se měl řidičům otevřít na konci dubna.