Vjezd zakázán bez výjimek, stavba objezdu brání v cestě záchranářům

  8:25aktualizováno  8:25
Více jak dva měsíce bude trvat stavba nového kruhového objezdu v Nemošicích. Důležitá spojnice Pardubic a Chrudimi je po celou dobu uzavřena jak místním, tak třeba i sanitkám převážejícím pacienty.

Řidiči v Nemošicích dojedou jen k této zátarase. Dále je značení nepustí. | foto: Martin Ťopek, MAFRA

Důležitá stavba, do které se pustil kraj, uzavřela hned tři důležité silnice, které vedou k budoucímu objezdu, což komplikuje život každému, kdo tudy potřebuje projet.

Nestaví se totiž na etapy s omezeným, byť třeba se střídavě jednosměrným provozem, ale stavbaři na celou dobu stavby jednoduše odřízli Nemošice od světa. A stavba má ohlášený konec až na 31. červenec.

„Mám to teď do práce dvakrát tak daleko. Možná to mohli zorganizovat lépe, ale to by se dalo posoudit snad jedině podle projektu,“ uvedl Milan Mužík, který sám sebe označil za člověka, který je v Nemošicích „skoro místní“. Jenomže místní i skoro místní to těch pár týdnů vydrží, horší je, že nekompromisní zákaz vjezdu trápí i záchranáře a dopravní zdravotnické služby obou nemocnic.

„Rozhodně nám to komplikuje převozy pacientů. Musíme objíždět přes Tuněchody, přes město to teď kvůli ucpaným semaforům je ještě delší. Prodloužení cesty je tak o dvacet až pětadvacet minut. Alespoň omezený provoz by byl dobrý jak pro nás, tak pro pacienty,“ uvedl Pavel Malý z chrudimské Dopravní zdravotní služby.

To jsou však jen komplikace pro pacienty, kteří nejsou v akutním ohrožení života. Horší je, že důležitá spojnice mezi oběma nemocnicemi komplikuje život i záchranářům.

„A to poměrně hodně, na některá místa to zdvojnásobilo čas dojezdu. Navíc se tím zhoršila doprava v Pardubicích, takže i tam se nám dojezdy prodlužují,“ řekla mluvčí pardubické záchranky Helena Škuligová.

Není přitom jasné, kdo rozhodl o totálním uzavření cest do Nemošic bez možnosti alespoň omezeného provozu. Zejména s ohledem na fakt, že autobusy MHD do Nemošic stále mohou jezdit.

„My se chováme podle toho, jak rozhodl úřad ve svém povolení, musíte se obrátit na magistrát, na odbor dopravy,“ uvedl ředitel krajské organizace Správa a údržba silnic Miroslav Němec.

„To je věc kraje, musíte za nimi, my s tím nemáme nic společného,“ sdělil zase šéf odboru dopravy na magistrátu Vladimír Bakajsa.

Částečný průjezd firma odmítla kvůli neohleduplnosti

Stavbyvedoucí Milan Plíhal ze společnosti MIRO, která objezd buduje, říká, že by se o omezené dopravě dalo mluvit, pokud by se však dalo spoléhat na ohleduplnost řidičů. „Kdyby byli rozumní, tak by to šlo. Ale nemůžeme pouštět řidiče mezi stavební stroje, když podél silnice vede výkop tři metry hluboký,“ řekl Plíhal.

Dodal, že by se stavba dala naprogramovat po částech, komplikuje to však skutečnost, že se budují nové silnice, které nekopírují linie těch původních. „Takhle nám nezbývá než spěchat,“ dodal Plíhal.

Skutečně není v moci odpovědných osob následky uzavírky, která potrvá více jak dva měsíce, alespoň zmírnit či prodloužit pracovní dobu stavbařů? Kraj se odkazuje na odbor dopravy na městě.

„Změnu dopravního opatření, tedy i částečný provoz, může provést pouze příslušný silniční správní úřad, který uzavírku povolil, v tomto případě odbor dopravy Magistrátu města Pardubice. Pracovní doba stavbařů je prodlužována ve chvílích, kdy si to vyžaduje technologický postup, jinak se musíme řídit platnou smlouvou o zhotovení díla,“ uvedl mluvčí kraje Dominik Barták.

„Ano, povolení o uzavírce vydáváme my, ale v takovém znění, o jaké kraj požádal, nemáme žádný důvod jim v jejich požadavcích nevyhovět,“ sdělil Bakajsa z dopravního odboru.

Záchranářům patrně průjezd umožní

Zdánlivý Kocourkov však nakonec možná bude mít lepší konec, než několikatýdenní kolaps dopravy na důležité silnici. Poté, co se o případ začala zajímat MF DNES, se totiž najednou řešení pravděpodobně najde.

„Už jsem o tom mluvil se zástupcem Správy a údržby silnic a shodli jsme se, že na nerozkopaných částech křižovatky by se mohla doprava zachovat. Uvažujeme o semaforem řízeném jednosměrném provozu,“ řekl Bakajsa.

Podle jeho slov by se místní lidé, ale i sanitky nebo záchranáři měli dočkat obnovené průjezdnosti Nemošic prvního června.  

Autor:
  • Nejčtenější

Majitel musel s elektromobilem na emise. Nikdo nic neměřil, usmíval se

S rostoucím počtem elektromobilů v běžném provozu přibývá také netradičních zážitků jejich majitelů, a to nejen ze...

Že to nedává smysl? Pardubický manažer o záhadách Rolinkova konce

Hlavně, aby Dynamo neničily aféry podobné těm v minulé sezoně. S takovým cílem nastupoval na pozici generálního...

V Japonsku by za tu dobu měli dálnici, vítali v Brandýse vysněný bankomat

Jen málokteré město v zemi nemá na náměstí nebo jinde v centru bankomat. Tento přístroj ale dosud chyběl v Brandýse nad...

Druhá liga: Pardubice porazily Třinec a vedou tabulku, Brno si zastřílelo

Fotbalisté Pardubic ve 12. kole druhé ligy doma zdolali Třinec 1:0 a vrátili se do čela tabulky o dva body před Duklu,...

Na okraji Pardubic by mohlo vzniknout jezero pro rekreaci

Pardubice by chtěly, aby poblíž budoucího severovýchodního obchvatu města u sídliště Dubina vzniklo jezero. Mělo by jít...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Vedení nemocnice věříme, říká po dvou možných pochybeních hejtman Netolický

Krajští politici v těchto dnech výrazně zasahují do dění v pardubické nemocnici, která kvůli dvěma případům možného...

Na okraji Pardubic by mohlo vzniknout jezero pro rekreaci

Pardubice by chtěly, aby poblíž budoucího severovýchodního obchvatu města u sídliště Dubina vzniklo jezero. Mělo by jít...

Jízdné ve východních Čechách zdraží, připlatí si sváteční pasažéři

Po šesti letech se budou měnit ceny v regionální autobusové a železniční dopravě. Lidé z východních Čech tak musejí...

Vysoké Mýto opraví Masarykovy sady a obnoví vyhlídku

Po revitalizaci Jungmannových sadů, Botanické zahrady a parku Otmara Vaňorného zahájilo v těchto dnech Vysoké Mýto i...

Najdete na iDNES.cz