Bez větších výhrad. Přípravu dálnice D35 kolem Vysokého Mýta nic nebrzdí

  7:48aktualizováno  7:48
Nadále plynule by měly pokračovat práce na přípravě stavby D35 kolem Vysokého Mýta. Na středečním veřejném jednání nepadly vůči plánům zásadní výhrady. Pokud vše půjde hladce, mohl by se dálniční obchvat města začít stavět v roce 2020.

Z veřejného jednání o budoucí trase D35 Vysoké Mýto - Džbánov. | foto: Jaroslav Hubený

Nadměrný hluk a napojení dálnice na stávající I/35. To byly hlavní body, které zajímaly obyvatele Vysokého Mýta a blízkého okolí při projednávání územního řízení.

Lidé si v hojném počtu přišli prohlédnout nákresy, které do detailů znázorňovaly budoucí podobu D35. Bezmála šestikilometrový úsek povede mezi poli jihozápadně od města.

Trasa již zůstane neměnná, ovšem jednotlivé stavební prvky se v další fázi přípravy mohou upravovat. Obyvatelé z části Knířov, který leží severně od chystané D35, předložili námitky ohledně hlukové zátěže z budoucí dálnice.

„V místech, kde došlo na základě výpočtů k překročení hygienických limitů, byly navrženy protihlukové stěny,“ uvedl autor akustické studie Ondřej Smrž.

Stěn vyroste kolem dálnice hned devět, přičemž silničáři nevylučují, že ve finálním návrhu ještě nepřibudou další.

Fotogalerie

„V rámci dokumentace pro stavební povolení se budou hlukové limity opět prověřovat. Pokud by byly vyšší, než povolují normy, musela by se navrhnout další stěna. Ale myslím, že ta ochrana je dostatečná,“ uvedla vedoucí úseku výstavby z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Hana Jarolímová.

Podle ní se navíc po uvedení dálnice do předčasného užívání provádí po zhruba třech měsících další měření.

„Když by hluk překročil limity, nelze stavbu zkolaudovat. Podmínka pro splnění je tam daná,“ uklidňovala Jarolímová přítomné z řad převážně starší generace.

Trasa povede převážně v zářezu

Navržená je i výsadba stromů, která ale nemá podle projektantů na odhlučnění velký vliv.

„Stromy až zas takový přínos nemají,“ podotkl Smrž. Jednoho z účastníků zajímal dopad stavby na krajinný ráz, což projektanty zaskočilo. Podoba protihlukových stěn i jejich materiál totiž bude předmětem až následného stavebního řízení.

Kolem Mýta, které desítky let trpí provozem osobní a kamionové dopravy na současné dvoupruhové I/35, povede trasa převážně v zářezu. Ačkoliv by si někteří diskutující přáli ještě větší zahloubení, to prý už nebylo možné kvůli odvodnění.

„Už tak to bylo náročné, jelikož úsek vede v relativně rovinatém území. Převýšení mezi začátkem a koncem je asi jen dva metry,“ popsal Martin Daniel z projekční kanceláře firmy Mott MacDonald CZ, která měla přípravu dokumentace na starost.

Voda z plánovaného poldru bude potrubím odvedena do Blahovského potoka. Vedle odvodnění nešlo s výškou dálnice hýbat ani kvůli migračním podchodům pro zvěř.

Druhý okruh dotazů se týkal plánovaného sjezdu a nájezdu na D35. Napojení je z obou stran řešeno přes mimoúrovňové křižovatky. Jedna leží západně od Mýta, druhá u Džbánova.

Ovšem způsob napojení na současnou I/35 se liší. Zatímco sjezd blíže k Zámrsku se napojí po nové okružní křižovatce, jež vznikne na nynější I/35, tak u Džbánova bude na stávajícím křížení s I/35 umístěný semafor.

Nyní úzká silnice III. třídy vedoucí ze Džbánova navíc bude rozšířena o dva metry. Plánované změny by se nemusely provádět za předpokladu, že by současně probíhala stavba navazujícího úseku od Džbánova k Litomyšli. Na to se ale spoléhat nedá.

„Pokud by dálnice pokračovala hned dále, úpravy by nebyly nutné. V současném stavu by křižovatka vyhovovala,“ prohlásil Daniel.

Pardubické ŘSD pracuje na přípravě všech šesti úseků od Ostrova po Staré Město. Zatímco hlavně u Litomyšle trasování dálnice naráží na odpor, kolem Mýta běží vše zatím bez komplikací. „Dá se říci, že je to jeden z těch šťastnějších úseků,“ zmínila Jarolímová.

Po vypořádání vznesených připomínek by mohlo být vydané územní rozhodnutí během několika měsíců. „Výkupy pozemků by pak mohly začít příští rok. Podle optimistického plánu bychom chtěli začít stavět v roce 2020,“ dodala Jarolímová.

Nejčtenější

Vozidlo Perun pro speciální síly nemohlo ve zkouškách uspět, tvrdí výrobce

vozidlo Perun 4x4

Za neúspěchem vozidla Perun pro české speciální síly stojí metodika vojskových zkoušek, u kterých vozidlo neprošlo....

Nejlépe se stále žije v Říčanech, nejvíc se zlepšila Přelouč a Šternberk

Pohled na město Šternberk ze střechy tamního hradu.

Podmínky pro život se z více než dvou stovek obcí s rozšířenou působností za poslední rok nejvíce zlepšily v Přelouči a...

Stavba D35 zničí silnice v okolí, cena oprav se odhaduje na dvě miliardy

Začátek stavby další etapy dálnice D35 z Časů do Ostrova

Chystaná stavba dvou úseků dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova bude znamenat obrovskou zátěž pro silnice i pro...

Sedmdesátiletý most nechce ustoupit novému, zrezlé čepy brání rozebrání

Bourání mostu mezi Valy a Mělicemi.

Jako by se sedmdesátiletý válečný most Bailey Bridge, který spojoval obce Valy s Mělicemi na Přeloučsku, nechtěl vzdát....

Budova s nápisem Hobé padla k zemi, demolice lihovaru pomalu končí

Sedmadvacetimetrové rameno demoličního stroje se zakouslo do budovy bývalého...

Poslední výrazná připomínka někdejší pardubické likérky Hobé už nestojí. Demolice staveb v rozlehlém areálu někdejšího...

Další z rubriky

Z pardubického Domu hudby zní vrtačky, kraj rozjel dvě opravy najednou

Dům hudby Pardubice.

Pardubický kraj rozjel hned dvě série oprav Domu hudby v Pardubicích. Stavební dělníci tam jednak pracují na zateplení,...

Vodohospodáři na Poličsku odškodní odběratele za znečištěnou vodu

Ilustrační snímek

Odběratelé pitné vody na Poličsku, kterým z kohoutku zřejmě po několik týdnů tekla kontaminovaná voda, se dočkají...

Na příjezdu do Pardubického kraje vítají řidiče hrboly a propadlé krajnice

Velký rozdíl v kvalitě silnic je patrný na silnici II/298 mezi Býští a...

Že právě přijeli do Pardubického kraje, poznají řidič na silnicích II. třídy okamžitě. Za cedulí na ně čeká v drtivé...

Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci
Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci

Výchova dětí je těžká disciplína a neexistuje univerzální návod. Jak potrestat dítě, které neposlouchá? Fyzické tresty, zákazy nebo stačí jen domluva? Odborníci v tom mají jasno.

Najdete na iDNES.cz