„Na ozelenění dálnice se řídí klimatickými vlivy a dokončením zemních prací na dálničním tělese. Vše je dáno projektovou dokumentací stejně jako oplocení dálnice. Už máme na základě požadavků zhotovitele na prvním půl kilometru postaven referenční úsek, který teď budeme procházet a kontrolovat,“ řekl u novotou zářícího dálničního plotu, za kterým jsou v pravidelných rozestupech zasázeny stromy a v úhledných řádcích nové keře, Radim Eliáš, který na stavbě provádí technický dozor stavitele.
Na budoucím téměř dvanáct kilometrů dlouhém dálničním úseku se budují ve velkém také protihlukové stěny. Nejdelší betonové „stromořadí“, které má na délku více než kilometr, se táhne podél Janova, kde její prodloužení bylo mimo jiné požadavkem obce a výsledkem aktualizace hlukové studie
„Od začátku roku se nám podařilo vybudovat tři kilometry protihlukových stěn, respektive sloupů pro jejich založení, což tvoří 75 procent celkových protihlukových stěn na tomto úseku,“ řekl správce stavby Stanislav Král z ŘSD Pardubice.
Asfaltéři si chválí vhodné podmínky
Díky vhodným klimatickým podmínkám stavbaři mohli v zimních měsících zahájit pokládky mechanicky zpevněného kameniva, které spolu se štěrkodrtěmi tvoří podkladní vrstvu pod asfaltovými vrstvami.
„Od začátku letošního roku máme položeno 4,5 kilometru mechanicky zpevněného kameniva a jeden kilometr asfaltových vrstev. Denně se nám daří pokládat díky ideálnímu počasí asi půl kilometru asfaltu,“ dodal Král ke stavbě, u které se v letních měsících počítá se dnem otevřené dálnice. Nejpozději do poloviny roku budou hotové i všechny mosty, aby v místech křížení stávající silnice I/35 a dálnice došlo k odšpuntování trasy a práce mohly pokračovat v celé délce dálničního úseku.
Důležitého milníku se už tento čtvrtek dočká obec Opatovec, kdy bude zprovozněn nový nadjezd a krátký úsek silnice třetí třídy u čerpací stanice v Lačnově.
Silničáři kvůli stavbě D35 pošlou auta na novou silnici, odšpuntují obří jezero![]() |
„V pondělí 30. června bychom také měli zprovoznit nadjezd u benzinové stanice na Gajeru, kde převedeme dopravu z provizorní komunikace na nově vybudovanou trasu silnice I/35. Dokončen bude i úsek pod jedním z ekoduktů. Ve stejném termínu dojde ke zprovoznění mostu a silnice I/43 do definitivního stavu u velké okružní křižovatky u Svitav, čímž se nám plně otevře výstavba celého úseku,“ řekl v minulém týdnu správce stavby.
Do léta bude dokončen také výsuv téměř půlkilometrové mostní estakády u osady Starý Valdek, která je nejnáročnějším stavebním objektem celého úseku.
Zatímco teď se největší objem prací soustřeďuje na hlavní trasu, v létě začnou práce na provizorním přivaděči, který do finalizace obchvatu Litomyšle poslouží jako hlavní nájezd na dálnici u Janova. „Na něm začneme pracovat v letních měsících, tak abychom ho mohli nejpozději do října mít hotový. Jeho stavba je zkoordinovaná s předchozím úsekem Litomyšl - Janov, kde začnou práce na mostním objektu přes silnici I/35,“ sdělil Král.
Odrazivost značek i zkušební vývrty
Stavba už teď prochází také potřebnými kontrolními zkouškami. „U mechanicky zpevněného kameniva provádíme kontrolní zkoušky zhutnění, abychom zjistili předepsanou únosnost podkladních vrstev. Tam je požadovaná hodnota 150 MPa. Zajímá nás i správná vlhkost. U asfaltových vrstev kontrolujeme teplotu pokládané směsi, která se pohybuje kolem 160 až 170 stupňů Celsia,“ řekl Radim Eliáš.
Po dokončení pokládek asfaltů budou provedeny zkušební vývrty, na nichž jsou posléze provedeny kontrolní laboratorní zkoušky včetně předepsané mezerovitosti asfaltu. Asfaltová směs se na úplný závěr musí otestovat z pohledu protismykových vlastností, které jsou důležité z pohledu komfortu s pocitu z jízdy po dálnici.
„Z pohledu laické veřejnosti jde o nejdůležitější zkoušku. Stejně jako zkouška nerovností, která je důležitá u přechodech z násypů na most. Dále se musí provést retroreflexe u dopravního značení, aby každá dopravní značka splňovala předepsanou odrazivost o správné intenzitě a podobně. Tyto zkoušky nás čekají na samém konci stavby,“ doplnil Stanislav Král z ŘSD.
Smluvní termín zprovoznění dálnice je 22. prosince 2025. Na konci roku se řidičům otevře také šestikilometrový obchvat Vysokého Mýta, v Královéhradeckém kraji úsek D35 mezi Hořicemi a Sadovou a o něco dříve i chybějící propojka u Křelova na Olomoucku.
Termíny výstavby dálnice D35Úseky v Pardubickém krajiOstrov – Vysoké Mýto 6,2 km (zahájeno 05/2024, zprovoznění 2026) Tunel Homole 0,8 km (zahájeno 05/2024, zprovoznění 2026) Vysoké Mýto – Džbánov 6,0 km (zahájeno 11/2023, zprovoznění 12/2025) Džbánov–Litomyšl 7,6 km (zahájeno 04/2024, zprovoznění 2027) Litomyšl–Janov 10,4 km (zahájeno 02/2025, zprovoznění 2027) Janov–Opatovec 11,8 km (zahájeno 05/2023, zprovoznění 12/2025) Opatovec – Staré Město 16,6 km (zahájení 2026, zprovoznění 2029) Úseky v Královéhradeckém krajiÚlibice obchvat 1,6 km (zahájení 2026, zprovoznění 2029) Úlibice-Hořice 16,3 km (zahájení 2025, zprovoznění 2028) Hořice-Sadová 10,5 km (zahájeno 11/2023, zprovoznění 12/2025) Sadová-Plotiště 7,5 km (zahájeno 09/2024, zprovoznění 2026) Úseky v Olomouckém krajiStaré Město – Mohelnice 18,2 km (zahájení 2026, zprovoznění 2029) Křelov-Slavonín 3,2 km (zahájeno 02/2024, zprovoznění 11/2025) Zdroj: ŘSD |