Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pro rychlíky mezi Ústím a Chocní vzniknou tunely, plánuje státní koncepce

  13:30
Stát se rozhodl upravit železniční koridor mezi Ústím nad Orlicí a Chocní tím nejdražším možným způsobem. Vyplývá to z Koncepce nákladní dopravy na železnici, kterou před několika dny schválila vláda.

Obloukovitou trať podél řeky Tichá Orlice mají namísto původně plánovaných tří kratších tunelů napřímit dva dlouhé tunely. | foto: Jaroslav Hubený

Dokument pro roky 2017 až 2023 zmiňuje i chystané finančně nejnáročnější stavby v Pardubickém kraji. Nejdražší a svým způsobem nejatraktivnější bude modernizace traťového úseku Ústí nad Orlicí - Choceň.

„Bude znamenat výstavbu nové trati v nové trase, z kapacitních důvodů je ale nutné zachovat pro potřeby nákladní dopravy i stávající trať,“ uvádějí autoři nové koncepce železnice.

V posledních dvaceti letech bylo ve hře více variant. Ta finančně úspornější, dvoumiliardová, víceméně kopírovala stávající stopu. Byla sice lacinější, ale provoz moc nezrychlovala.

Kompromisní „střední“ varianty měly negativní dopad zvláště na život obyvatel Brandýsa nad Orlicí i přírodu v malebném údolí Tiché Orlice. Nejradikálnější s dlouhými tunely sice umožňovala nejrychlejší provoz, ale s náklady dosahujícími patnáct miliard korun se jevila příliš drahá. Významnou změnou nyní je, že právě tato trasa už má šanci největší. Jak nákladná bude, není jasné.

„Tato varianta řeší odstranění snížené traťové rychlosti 70 km/h z důvodu směrových poměrů přes zastávku Bezpráví a železniční stanici Brandýs nad Orlicí vybudováním nové tratě skládající se ze dvou dlouhých tunelů, dvou mostů přes Tichou Orlici, čímž dojde k odstranění posledního traťového omezení na prvním tranzitním železničním koridoru,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Stará a pomalá trasa malebným údolím bude sloužit dál

Správci železnic aktualizují právě tuto takzvanou „Zelenou variantu“ ze Studie proveditelnosti a prověřují její ekonomickou efektivnost. Je sice drahá, ale očekávané zrychlení provozu aspoň trochu řeší problémy s velkou kapacitou dopravy v tomto úseku koridoru. Změnu původního záměru provádějí však hlavně kvůli nemožnosti dodržení požadovaných hlukových limitů při jiných variantách. A to s odkazem na platné vyhodnocení vlivů na životní prostředí.

Chystaný tunel Hemže má v aktualizované variantě délku 1,157 kilometru a tunel Oucmanice délku 4,985 kilometru. Projektanti počítají i s výstavbou dvou mostů přes Tichou Orlici s horní mostovkou o délkách 588 a 295 metrů.

Chystané velké investice železnice v kraji

1. modernizace uzlu Česká Třebová

2. nové koleje pro dálkovou dopravu mezi Chocní a Ústím nad Orlicí

3. úsek Týniště nad Orlicí - Choceň

4. modernizace uzlu Pardubice

5. Ostřešanská spojka včetně nové zastávky Pardubice-centrum

Ke zvýšení kapacity trati plné oblouků mezi Chocní a Ústím nad Orlicí napomůže i to, že do tunelů zamíří jen rychlíky a expresy. Stávající trať by měla do budoucna sloužit jen nákladní a regionální osobní dopravě. Zmíněná koncepce posunuje zahájení této náročné stavby až za rok 2020. Dříve bude hotova další velká investice v České Třebové. Na roky 2019 - 2020 stát plánuje úpravy průjezdu tamním železničním uzlem pro osobní dopravu. Akce je ve fázi zpracovávání přípravné dokumentace a záměru projektu.

Úpravy ve stanici Česká Třebová umožní zvýšení rychlosti, zvýšení nástupních hran a zlepšení dalších technických parametrů stanice. Zároveň sníží negativní vlivy železniční dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatelstva a naopak zvýší bezpečnost železničního provozu a cestujících.

Ve fázi posuzování a hodnocení nabídek na zhotovitele přípravné dokumentace a záměru projektu je modernizace traťového úseku mezi Týništěm nad Orlicí a Chocní, která se uskuteční přibližně za čtyři až pět let.

Správci železnic počítají s mimoúrovňovým křížením

„Všechny zmíněné stavby budou splňovat příslušné parametry, to znamená, že nová nástupiště budou mít nástupní hranu 550 milimetrů nad traťovou kolejí. Z důvodu bezpečnosti bude navrženo mimoúrovňové křížení, traťová rychlost bude projektována na 120 až 160 km/h v závislosti na směrových a výškových podmínkách nových tras,“ dodal Marek Illiaš.

Správci železnic plánují na území Pardubického kraje v nejbližších letech i další dvě velké stavby. První z nich je modernizace železničního uzlu Pardubice. Kromě standardních rekonstrukčních prací počítá návrh s novým ostrovním nástupištěm v liché části kolejiště včetně prodloužení obou podchodů k tomuto nástupišti.

Další velkou investicí bude výstavba Ostřešanské spojky, neelektrizované přeložky stávající tratě z Pardubic směrem na jih. Obě tyto akce jsou ve fázi přípravné dokumentace stavby.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

Za vraždu a uvaření mrtvoly nelze žádat doživotí, může za to slovíčko v posudku

17. dubna 2024  16:47

Jaký význam může mít jedno slovo ve znaleckém posudku, ukazuje další vývoj v případu bestiální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

Ruina zmizí. Po letech debat půjde bývalá pardubická restaurace Bobr k zemi

25. dubna 2024  9:46

Pardubice definitivně rozhodly, že zbourají bývalou restauraci v dukelském lesoparku. Místo tzv....

Nechte brankáře být! Přísný trend ochuzuje o emoce. Je to divné, uznávají i hráči

25. dubna 2024  8:58

Když Ondřej Kacetl opouštěl třinecké brankoviště, deset tisíc lidí v Pardubicích ho vypískalo....

Kouzlo pátého duelu. Sérii neukončuje, podle čísel rozhoduje. Vzepře se Třinec?

25. dubna 2024

Premium Ač se ve středečním finále ještě nerozhodlo o šampionovi, Pardubice jsou statisticky velkým...

Sedlák velebil fantoma v brance: Wilda pomůže, když potřebujeme. Zachránil nás

24. dubna 2024  21:41

Hokejisté Pardubic jsou krok od extraligového titulu. Na domácím ledě zvládli pátý finálový duel,...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...