Zatímco v okolních krajích přibývaly nové obchvaty a dálnice, v Pardubickém kraji se stát zmohl nanejvýš na čtyřproudovku mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Teď by měl začít starý dluh splácet. Ředitelství silnic a dálnic plánuje, že v příštích pěti letech v kraji otevře nové silniční stavby za bezmála dvacet miliard korun.
Vyplývá to z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok. Je pravda, že v minulosti sliby i všechny možné termíny zůstaly jen na papíře. Teď je ale něco jinak. Řidiči už stavbu některých silnic mohou sledovat.
Třetí patro opatovické křižovatky už stojí, těsně před dokončením je i první část chrudimského obchvatu, dělníci pracují i na rozšíření křižovatky u Parama v Pardubicích, vykupují se pozemky pod budoucí silnicí R35, která by měla spojit Opatovice s Ostrovem u Vysokého Mýta.
Náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek, který je zodpovědný za dopravu, je přesvědčen, že miliardy do Pardubického kraje skutečně přitečou a v termínech, které státní fond uvádí.
„Tentokrát tomu věřím, přímo vidím, jak se na tom pracuje, sleduju schvalovací procesy. Nakonec není na tom nic divného, že jsme se dostali na řadu. Tolik let všechny vlády hlásaly, že je jejich prioritou stavba silnice R35, a přesto se ani nekoplo do země,“ uvedl Dušek.
Nebýt pár kilometrů dálnice D11, v Pardubickém kraji by neexistovala žádná dálniční síť. To by měla napravit stavba silnice R35 na Moravu, která má do konce roku 2019 vést z Opatovic do Ostrova u Vysokého Mýta. Cena? Dvanáct miliard.
„Jsou dokončené dokumentace pro stavební povolení a průzkumy. Byli obesláni všichni majitelé pozemků, které bude potřeba vykoupit. V současnosti je zahájeno okolo 19 vyvlastnění u těch majitelů, kteří s námi vůbec nebo skoro vůbec nejednali,“ řekl šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. Dodal, že se pracuje i na přípravě pokračování silnice až do Starého Města.
Na zahájení stavby silnice R35 v rozpočtu fondu na příští rok není připraveno moc peněz, Duška to ale nezneklidňuje. „Nedělejme si iluze, že nenastanou komplikace s nevykoupenými pozemky, optimistická představa je, že se na podzim nebo těsně před zimou příštího roku kopne poprvé do země,“ uvedl.
I kdyby přišla další ekonomická recese, stavba R35 má ve vládě kvůli přetížené dálnici D1 tak velkou podporu, že by ji to podle poslance Martina Kolovratníka nezastavilo.
Peníze mají jít na významné obchvaty
Zdaleka ale nejde jen o novou dálnici. Stát chce zaplatit i za likvidaci dopravních špuntů, kvůli kterým stojí řidiči v kolonách v Chrudimi a v Pardubicích. Do prosince bude otevřena první část obchvatu Chrudimi. Na ni naváže silnice, která by měla vyústit za Slatiňany v říjnu roku 2019.
„Dříve to zřejmě bohužel nebude. Chystáme se Ředitelství silnic a dálnic pomáhat s výkupy pozemků,“ informoval místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.
V Pardubicích má řidičům pomoci přestavba křižovatek. Ta u Parama má být dokončena v roce 2017, přestavba sousední mimoúrovňové křižovatky u Alberta o rok později.
Které silnice chce stát postavitAkce / termín dokončení První část obchvatu Chrudimi - letos Třetí patro křižovatky v Opatovicích - letos Křižovatka u Parama v Pardubicích - 2017 Křižovatka Palackého v Pardubicích - 2018 R35 Opatovice - Ostrov - 2019 Druhá část obchvatu Chrudimi - 2019 Obchvat Svitav - 2019 Obchvat Sezemic - 2019 I/36 Časy - Holice - 2019 Severovýchodní obchvat Pardubic - 2020 Pramen: návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2016 |
Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury slibuje, že rok 2019 se stane přelomem pro obyvatele Svitav a Sezemic, kteří by se měli dočkat nových obchvatů. Každý by měl stát více než 800 milionů korun. Ve stejném roce má vyrůst i silnice mezi obcí Časy a Holicemi za bezmála tři sta milionů korun, která usnadní nájezd na silnici R35 pro řidiče z Orlickoústecka.
Rok 2020 by zase měl pomoci lidem v Pardubicích, protože má být dokončen takzvaný severovýchodní obchvat Pardubic.
Stavba má začít v roce 2018 a zatím má i politickou podporu. „Budu chtít, aby se Pardubicím co nejdříve dopravně ulevilo,“ slíbil letos v červnu při návštěvě Pardubic ministr dopravy Dan Ťok.
Jistým posunem už je fakt, že se obchvat za bezmála osm set milionů korun objevil v rozpočtové tabulce fondu i s částkou 180 milionů korun na zahájení akce v roce 2018.
„Snažím se přesvědčit Ředitelství silnic a dálnic, že stavba může být zahájena už v roce 2017. Pokud vše půjde dobře, myslím si, že by obchvat mohl být otevřen v létě roku 2019,“ řekl pardubický poslanec Martin Kolovratník.