Krátká čtyřkilometrová regionální trať, která se v Rudolticích odklání od hlavního železničního koridoru a míří do nedalekého Lanškrouna, se po 140 letech od zahájení provozu dočká výrazného oživení.
Jako jedna z prvních lokálních tratí v Česku získá troleje, díky kterým budou moci do města jezdit elektrické soupravy. Zakázka za více než půl miliardy korun, která zahrnuje instalaci evropského zabezpečovače ETCS, se má zrodit poměrně rychle. Nezahrnuje totiž větší stavební úpravy, které by měly za cíl zrychlení vlaků. Správce kolejí si od elektrizace slibuje nejen ekologický provoz související s postupným omezováním klasických naftových vozidel, ale i větší efektivitu.
„Tím, že je zaústěna do koridoru, máme tuto trať v rámci investic jako prioritu. Váže se to i na budoucí vozový park, neboť ze strany kraje vnímáme požadavek, aby byla pod dráty a dala se využít v rámci objednávky,“ řekl na dopravní konferenci v Litomyšli generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.
Konec přesedání v České Třebové
Už na konci roku se totiž na kolejích v Pardubickém kraji objeví osm elektrických jednotek RegioPanter, díky kterým se vedení kraje rozhodlo prodloužit smlouvu s Českými drahami o dalších pět let.
A nejvíc to ocení cestující, kteří při cestách do Ústí nad Orlicí nebo Pardubic nebudou muset přesedat v České Třebové. „Prostá elektrizace trati Rudoltice v Čechách – Lanškroun umožní zavedení přímých spojení Pardubice – Choceň – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová – Lanškroun. Na osobní vlaky tady budou nasazeny moderní jednotky RegioPanter,“ potvrdili plán radní Pardubického kraje v tiskové zprávě.
Kraj zvažuje na Králicko bateriové vlaky, trať tam bude časem pod dráty![]() |
Přímé vlaky do krajského města vítá také vedení Lanškrouna. „Přímé vlakové spojení s krajským městem si Lanškroun určitě zaslouží. Jeho spádová oblast je 20 tisíc obyvatel. Kvůli přestupům v České Třebové řada lidí jezdí do Pardubic raději autem. Pohodlnější bude i spojení do Ústí nad Orlicí,“ uvedl místostarosta města Lanškroun Oldřich Strnad.
Správa železnic počítá, že nová trolej bude připravena na plánovaný přechod na střídavou soustavu, do té doby bude pod stejnosměrným napětím 3 kV.
„Železniční svršek zůstane v původní stopě, ale práce budou probíhat i na mostních objektech či propustcích,“ sdělila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Nového zabezpečení se dočká i přejezd nedaleko Rudoltic a projekt počítá i s prodloužením nástupiště na lanškrounském nádraží. Akce je plánována na rok 2027 s náklady 660 milionů korun.
Na příští rok se chystá instalace ETCS ve variantě Stop, která nepoužívá ke své funkci rádiovou síť GSM-R, také na trať mezi Chocní a Litomyšlí. Cílem je zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu s možností budoucího zvýšení rychlosti vlaků. Náklady se mají vyšplhat na 463 milionů. Téměř miliardová investice míří také na modernizaci tratě mezi Přeloučí a Prachovicemi.