Spor, jak spojit pardubické nádraží s Duklou, se snad rozhodne v březnu

  8:17aktualizováno  8:17
V jednom se pardubičtí politici shodují - je potřeba spojit nově opravené okolí nádraží se sídlištěm Dukla. Velký rozpor je však v tom, jak to udělat. Radní navrhují lávku, většina opozice pak zase podchod. Verdikt padne v březnu.

Lidé přebíhající koleje na hlavním nádraží v Pardubicích | foto: MF DNES

V krajském městě snad neexistuje jediná větší stavba, na které by se bez větších debat shodla celá politická reprezentace. Výjimkou není ani plánované spojení vlakového nádraží se čtvrtí Dukla.

K němu nyní lidé chodí buď nelegální a nebezpečnou cestou přes kolejiště, nebo musí jít či jet velkou oklikou kolem Parama či ulicí 17. listopadu. Nikdo tak nezpochybňuje, že to nové řešení chce. Kámen úrazu však bude jeho výběr. Lávka, nebo podchod?

Například Miroslav Řepa, syn architekta samotného nádraží Karla Řepy, hlasuje pro druhou možnost.

„Prodloužení stávajícího podchodu až na Duklu je nejlepší a pro cestující nejoptimálnější řešení. Napojení na koncích si dokážu představit pomocí šikmého pojízdného pásu. Podobně dlouhé průchody a podchody jsou na mnohých evropských nádražích a letištích zcela běžné,“ uvedl Řepa s tím, že jím navrhované řešení by mělo i další výhody než jen pohodlné spojení se čtvrtí, ve které bydlí 20 tisíc lidí.

„Navíc se zde přímo nabízí, aby podchod vyústil v podzemním parkovišti pod nádražní halou, pod níž jsou totiž dnes zcela nevyužité rozsáhlé suterénní prostory. Je škoda, že radnice těchto věcí nevyužila,“ doplnil Řepa.

Jenže zatím se zdá, že politici z radniční koalice prosazují spíše stavbu lávky. Alespoň ji zmiňují při každém jednání o spojení na Duklu.

„Kromě terminálů A a B by v prostoru nádraží měla být vybudována také lávka, která propojí terminál Palackého ulice s ulicí K Vápence. Účelem této stavby je propojit městské obvody I a V koridorem pro pěší a cyklisty, kterým tímto způsobem chceme zajistit bezpečný, snazší a komfortnější přechod,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Její slova pravidelně rozčilují zástupce opozice. Ti totiž říkají, že zastupitelstvo stále nerozhodlo, po jaké cestě lidé budou chodit na Duklu. „Nikdy se o tom nehlasovalo, ale radní se tváří, že je vlastně hotovo, a natvrdo připravují stavbu lávky,“ uvedl třeba Petr Klimpl z ODS.

Jeho slova do jisté míry potvrzuje to, že zástupci radnice už dohadují s lidmi ze Správy železniční dopravní cesty budování lávky. Město totiž žádalo SŽDC o převzetí investorství tohoto projektu.

„Se žádostí o převzetí investorství jsme se na SŽDC obrátili na začátku února letošního roku. Odpověď předpokládáme v těchto dnech,“ řekla Dvořáčková, která však zároveň dodává, že zastupitele o konečný verdikt neochudí.

„Rozhodnutí, zda zde bude vybudován tunel, nebo lávka, bude předloženo zastupitelům v březnu, pokud tedy přijde stanovisko SŽDC včas,“ dodala s tím, že zhotovitelem projektu stavby lávky se stala firma Prodin.

Spory o řešení vedou politici přes sociální sítě

Ohledně lávky a tunelu se dá očekávat vzrušená debata. Politici z obou táborů mají totiž na celou věc zcela rozdílné pohledy, což dokazují třeba vzájemné rozmíšky na Facebooku.

„Bylo by to příliš drahé. Správa železniční dopravní cesty při kompletní opravě pardubického uzlu sice postaví za evropské peníze podchod k novému pátému nástupišti, ale dál na Duklu bychom museli stavět za své. A to by bylo velmi nákladné,“ řekl třeba poslanec a pardubický zastupitel za ANO Martin Kolovratník.

„Lávka je relativně blízko u silnice u Parama, kde bude i nový chodník a stezka. Navíc psychologicky je pro cestující příjemnější jít do podchodu než se táhnout na lávku. Co se bezpečnosti týče, tak si myslím, že je v zásadě jedno, jestli potkám někoho nepříjemného v tunelu, nebo na lávce. Utéct se nedá ani z jednoho,“ oponuje lídr opozičních Pardubáků František Brendl.

Nejčtenější

Strom spadl na lanovku, hasiči z ní za dvě hodiny sundali desítky lyžařů

V Bukové hoře spadl strom na lanovku.

Na lanovou dráhu ve skicentru Buková hora na Orlickoústecku spadl strom. Na lanovce po poledni uvázlo 71 lyžařů, které...

Trenér gólmanů Dynama Svoboda boural, po nehodě mu naměřili 1,7 promile

Gólman Svoboda boural opilý.

Ostuda pardubického hokejového klubu Dynamo má další rozměr. Fanoušci už měsíce řeší slabé sportovní výsledky, v létě...

Části Pardubic hrozí evakuace kvůli bombě z války, týká se tří tisíc lidí

Policie prohledává budovy Vysoké školy ekonomické na Žižkově a Jižním Městě...

Části pardubické čtvrti Svítkov hrozí na začátku víkendu evakuace. Podle pyrotechniků totiž existuje možnost, že je...

Parašutisty nikdo neudal. Pardubice mohou být hrdé, říká historik Stehlík

Pietní setkání na bývalém popravišti pardubického Zámečku

Již po jedenácté si pamětníci, jejich rodiny a další lidé připomněli tento týden okolnosti operace Silver A. Na setkání...

Sestup neznamená konec hokeje, řekl fanouškům manažer Dynama Salfický

Dynamo uspořádalo další diskuzi s fanoušky.

Několik zajímavých okamžiků přinesl úterní diskuzní kotel mezi fanoušky a šéfy HC Dynamo Pardubice. Předně generální...

Další z rubriky

Části Pardubic hrozí evakuace kvůli bombě z války, týká se tří tisíc lidí

Policie prohledává budovy Vysoké školy ekonomické na Žižkově a Jižním Městě...

Části pardubické čtvrti Svítkov hrozí na začátku víkendu evakuace. Podle pyrotechniků totiž existuje možnost, že je...

Ohrožováním dítěte si žena partnera neudržela, soud jí dal pět let

Obžalovaná před soudem.

S pětiletým vězením odešla od krajského soudu čtyřiatřicetiletá žena z Pardubic, která použila několikaměsíční dítě...

VIDEO: Hrozba evakuace v Pardubicích pominula, železo v zemi nebyla puma

Pod zemí pyrotechnici našli náboj a střelu z dvacetimilimetrového...

Lidé z pardubické čtvrti Svítkov se na víkend nebudou muset stěhovat. Pyrotechnici prozkoumali železný předmět objevený...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz