Plán na výstavbu kanálu u Přelouče si dala vláda do programového prohlášení a ministr dopravy Vít Bárta při páteční návštěvě kraje mluvil tak, že to myslí smrtelně vážně.
"Nechceme rezignovat na to dostat nákladní přepravu na železnici a na vodu. Splavnění Labe je pro občany stejné řešení jako obchvaty měst. Omezit nákladní silniční přepravu je pro nás jasnou strategickou prioritou," řekl Bárta. (více o stavbě silničních obchvatů čtěte zde)
"Můj úkol je posunout tuhle papírovou válku dopředu. Na prvním místě je Děčín, na druhém Přelouč a pak Pardubice," řekl náměstek ministra a bývalý hejtman Pardubického kraje Ivo Toman, který má lodní dopravu na starosti.
Ministr dopravy nedávno získal do svého týmu Miroslava Patrika z ekologického hnutí Děti Země. Ten by teoreticky mohl uklidnit dlouhotrvající boj mezi Ředitelstvím vodních cest a nespokojenými ekologickými sdruženími, které stavbě kanálu na Labi u Přelouče již několik let brání.
S kanálem u Slavíkových ostrovů (červená) počítá projekt na splavnění Labe až do Pardubic (modrá). |
Nedávno tři z nich napadly výjimku, která dovoluje stavět kanál v lokalitě Slavíkových ostrovů u Přelouče. Žijí tam chráněné druhy rostlin a živočichů, například kolonie motýlů modrásků. (více o sporu čtěte zde)
Peníze na druhou kolej Bárta nedá
Ne ve všem však ministr dopravy krajským politikům vyhověl. O zdvoukolejnění trasy mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nechtěl ani slyšet.
"Ministr s touto stavbou nepočítá. Kdyby se ale peníze na stavbu objevily, jsme připraveni," řekl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. Správce železnice kvůli tomu požádal o prodloužení územního rozhodnutí.
Práce na hlavním koridoru mezi Českou Třebovou a Prahou však pokračovat budou. Začne se modernizovat průjezd Ústím nad Orlicí.
"Se starou budovou se počítá. Její využití nyní řešíme s ministerstvem dopravy," dodal Komárek.
Za zachování nádražních domků, které stojí na ostrově mezi dvěma kolejišti, se bili místní lidé. Českým drahám rozhodnutí novou budovu nestavět a starou nebourat nelíbí.
"Nadále budou lidé skákat z vlaku na nízké perony. Je to koridorová trať, ale stanice tam funguje jako na lokálce," komentoval nedávno stav nádraží mluvčí drah Petr Šťáhlavský. (více o sporu o Ústí se dozvíte zde)