„Je to full mission simulátor, lze na něm nacvičovat všechny postupy jako v reálném letounu. Lze v něm trénovat i nouzové stavy, požár motoru, vysazení motoru, nevysunutí podvozku. Vývoj trval asi čtyři roky,“ řekl Ivo Gamba z firmy VR Group, která zařízení vyvinula a postavila.
Zařízení zobrazuje celou Českou republiku ve dne i v noci včetně hvězdné oblohy, umí také simulovat různé typy počasí. Zobrazení i napodobení celého vzdušného provozu je velmi věrné.
„Všechno je tam stejné jako v letadle. Vytváří to perfektní dojem letu. Kadeti k nám přijdou z vrtulových letadel a začnou se učit základní věci na proudovém letadle. Simulátor zefektivní výcvik, zrychlí. Až pak si sednou do reálného kokpitu, kde jako instruktor budu mnohem klidnější,“ řekl Ervín Ehm, který v Pardubicích školí piloty.
Od roku 2011 je v Pardubicích Taktické simulační centrum, trénují v něm piloti po základním výcviku. Slouží pro výcvik na proudových letadlech L-39, L-159, JAS-39 Gripen a F-16. Cvičí tam i bojové situace. „Piloti tomu říkají hvězdné války,“ podotkl Ehm.
Simulační centrum spadá pod pardubické Centrum leteckého výcviku státního podniku LOM Praha, které aktuálně modernizuje svůj letový park. Podzvukové letadlo L-39 NG nazývané Skyfox nahrazuje staré albatrosy.
První dvě Nebeské lišky vstoupily do služby na letišti v Pardubicích letos v únoru. Pro českou armádu jde o klíčový krok. Nejnovější stroje z dílen Aera Vodochody, které představují velký technologický skok, totiž rozšiřují výcvikovou flotilu pro české armádní piloty a budou sloužit pro jejich přípravu na létání v nejmodernějších letounech F-35.
Nebeské lišky vstoupily do služby. Nové piloty připraví na nejmodernější F-35![]() |
Nové výcvikové simulační středisko stálo téměř 200 milionů korun.
„Přezbrojujeme naši flotilu, ať už se jedná o letouny Skyfox nebo vrtulové letouny Zlín. Máme dva skyfoxy, v druhé půlce roku nám přiletí další dva. Od dubna je budeme nasazovat do ostrého výcviku,“ řekl ředitel LOM Praha Jiří Protiva. S firmou Aero Vodochody má podnik opci ještě na další čtyři letouny.
V pardubickém centru trénují z 80 procent čeští vojáci a ve zbylém čase i zahraniční armády. „Ukazuje se, že až 50 procent výcviku pilota probíhá na simulátorech. Jsou efektivnější, ekonomičtější a bezpečnější. Centrum poskytujeme primárně pro českou armádu, ale budujeme také kapacity, abychom je mohli poskytovat i zahraničním zákazníkům, zejména aliančním partnerům,“ řekl Protiva.
Centrum leteckého výcviku se připravuje také na školení letounů páté generace. Nákup 24 amerických letounů F-35A Lightning II schválila česká vláda předloni. První mají být hotové v roce 2029. „Nový simulátor je vhodný pro výcvik budoucích pilotů na F-35. Výrobce letounů F-35 by nám měl pomoci nastavit pro české piloty nejefektivnější systém leteckého výcviku,“ řekl Protiva.