Kamiony drtí jediné lázeňské město v Pardubickém kraji. 4.3. 2018 | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Darovaná silnice změnila číslo, značky nepustí kamiony z D11 do vesnic

  • 18
Roky trval boj pěti obcí na Pardubicku za to, aby se zbavily projíždějících kamionů od dálnice D11 na Prahu. Snaha dostat pryč těžký transit má vyvrcholit na přelomu roku. Dvacet kilometrů silnice dosud značené jako I/36 už patří kraji a má nové označení II/211. Dopravu nad 12 tun už do obcí nepustí.

Nabouraný dům v Rohovládově Bělé, rozježděné krajnice od kamionů, jejichž řidiči nerespektují povolenou padesátikilometrovou rychlost, stížnosti klientů bohdanečských léčebných lázní na dopravní ruch.  I tyto problémy museli řešit starostové pěti obcí kvůli těžké dopravě na silnici první třídy od sjezdu z dálnice u Chýště po Lázně Bohdaneč.

Zanedlouho má být problémům konec. Pardubický kraj totiž podepsal darovací smlouvu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), v jehož majetku do 20. září zmíněná silnice byla, a převzal ji do své správy. 

Jedině přeřazením silnice z první na druhou třídu mohou silničáři ovlivnit zákaz vjezdu kamionů. Krajští silničáři již podali návrh na změnu dopravního značení, které kamiony na silnici už nepustí. 

„Podáváme žádost na dopravní opatření, které sníží tonáž na této silnici. Nově by tu tedy mohla projíždět vozidla do 12 tun,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. 

Nejpozději od Nového roku tak kamiony u sjezdu na Chýšť nebudou smět odbočit doprava na Pardubice, ale budou muset pokračovat rovně do Opatovic nad Labem a odtud do Pardubic po takzvané Hradubické, čtyřpoudové rychlostní silnici I/37.

Doprava v obcích na silnici dosud značené jako I/36 od dálnice do Pardubic:

6. března 2018

Silničáři plánují objednat nové dopravní značky, přeznačit čísla mostů i další značky tak, aby odpovídaly silnici druhé třídy. „Pokud nám bude přát počasí a půjdou zakopat patky, tak to do konce roku bude,“ řekl Němec.

S Ředitelstvím silnic a dálnic uzavřeli silničáři dohodu: Kraj převezme silnici, předělá ji na „dvojku“, od státu už dostal finanční příspěvek 236 milionů korun, které půjdou nejen na opravu této tepny, která až doposud slouží jako přivaděč k dálnici.

Z těchto peněz se zaplatí například vjezdové brány do Bukovky, tichý kryt na průtahu Lázněmi Bohdaneč nebo Rohovládovou Bělou. Tam už mimochodem v pondělí přibyl semafor na přechodu před školou, kde v lednu auto srazilo čtyři děti.

„S ŘSD jsme se dohodli, že nebudeme hrát nekonečný příběh o tom, že někde chybí patník a někde roste travička z ostrůvku, ale že silnici přebereme i s provozními závadami. Jen u mostu v Lázních Bohdanči nám ŘSD předá projektovou dokumentaci, abychom ho opravili, protože skutečně nevyhovuje,“ řekl Němec.

Silničáři chtějí zákaz v Bohdanči, město u Černé

Řidiče kamionů, kteří pojedou od Prahy, by měla od sjezdu u Chýště odradit zákazová značka, od Pardubic plánují silničáři vystavit stopku kamionům na kruhovém objezdu v centru Lázní Bohdaneč tak, aby se zvládly případně otočit.

To se ale nelíbí bohdanečskému starostovi a chce ještě se silničáři jednat o posunutí zákazu k Černé u Bohdanče. Vadí mu, že by kamiony projížděly opět městem, tentokrát však přímo lázeňskou zónou. 

Takto dosud vypadá doprava v Lázních Bohdaneč na kruhovém objezdu na náměstí, v těsné blízkosti lázeňského areálu:

„Kamiony by projížděly přímo u lázeňského komplexu, to nechceme. Lázeňský zákon nám ukládá zajišťovat klid,“ řekl Vladimír Šebek.

A tady zřejmě nastane problém, protože silničáři si stojí za tím, že umístit zákaz vjezdu kamionům na křižovatku do Černé u Bohdanče, není možné. Ta totiž podle nich není uzpůsobená na to, aby se tam neposlušný řidič kamionu otáčel. 

„I když bude snížená tonáž oznamovaná značkami daleko před tím, není vyloučené, že řidiči nebudou toto respektovat a dojedou natvrdo až k zákazové značce a pak se budou otáčet na místě, které k tomu není vhodné,“ řekl Němec.

Přesto se vedení jediného lázeňského města v Pardubickém kraji nevzdává a o umístění zákazu chce ještě vyjednávat. 

„Kamiony by se mohly otáčet na točně na konci Rybitví a k nám by nezajížděly,“ je přesvědčený Šebek. Degradace silnice z „jedničky“ na druhou kvalitu je v Pardubickém kraji prvním takovým případem v novodobé historii regionů.

Cílem je, aby kamiony ve směru do a od Pardubic nejezdily po silnici přes exit 68 u Chýště (červeně), ale přes dálnice a Hradubickou I/37 (zeleně). Tudy se mají dostat například také do průmyslové zóny Rybitví - Semtín (modře). Otázkou ještě zůstává, kde přesně bude zákaz u Lázní Bohdaneč.

Cílem je, aby kamiony ve směru do a od Pardubic nejezdily po silnici přes exit 68 u Chýště (červeně), ale přes dálnice a Hradubickou I/37 (zeleně). Tudy se mají dostat například také do průmyslové zóny Rybitví - Semtín (modře). Otázkou ještě zůstává, kde přesně bude zákaz u Lázní Bohdaneč.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz