Při posledním sčítání dopravy projelo po hlavní „pětatřicítce“ mezi Litomyšlí a Moravskou Třebovou denně 16 tisíc aut. Ode dneška se zhruba polovina aut bude muset do konce října vydat přes již tak ucpané Svitavy. ŘSD totiž před dokončením obchvatu Svitav čeká jeden z posledních kroků, kterým je zprovoznění obří okružní křižovatky v Lačnově.
Aby mohlo dojít k propojení budovaného obchvatu a silnice I/35, musí dělníci u téměř dokončeného kruháče odstranit stávající provizorní silniční přeložku, která přetíná chybějící kus obchvatu.
A bez uzavírky alespoň jednoho pruhu hlavního tahu na Moravu se to neobejde.
„Od pondělí 4. září bude platné omezení na I/35, kdy v místě bude zřízen jednosměrný provoz vedený stavbou po provizorní komunikaci, a to od Olomouce ve směru na Litomyšl. V opačném směru bude doprava vedena přes Svitavy. Budeme tak moci pracovat na napojení okružní křižovatky na I/35 a jejím následném zprovoznění,“ uvedla Iveta Štočková, mluvčí společnosti Eurovia, která obchvat v konsorciu se společností M-Silnice staví.
Na průjezdu Svitavami se od pondělního rána tvoří několikakilometrové šňůry poskakujících aut. Někteří řidiči hlásí až čtyřicetiminutové zdržení na průjezdu Lačnovem, kterým za normálních okolností jezdí zhruba 7,5 tisíce aut od České Třebové a Lanškrouna.
Jednoduchá však není situace ani z jiných směrů. Máchovou alejí, ulicí T. G. Masaryka a Hradební, které k hlavní kruhové křižovatce svádí dopravu od Poličky a částečně Litomyšle, projíždí za normálních okolností denně jen o pár stovek menší počet aut, než je tomu na nechvalně proslulé „pětatřicítce“.
„Chceme dálnici a obchvat, tak to musíme pár týdnů přetrpět. Nedá se nic dělat. Jiné objízdné cesty není,“ řekl starosta Svitav David Šimek.
Aby toho nebylo málo, ŘSD se dnes jen o pár kilometrů dál pustilo do rekonstrukce povrchu „pětatřicítky“ od tunelu Hřebeč po křižovatku u Koclířova, které místní neřeknou jinak než Na Spáleništi.
Frézování silnice přes noc nehrozí
Kvůli frézování a pokládce nového asfaltového koberce je veškerá doprava od Mohelnice až do 15. října svedena na starou silnici přes Koclířov. Od křižovatky silnic I/35 a I/34 je směr na Vysoké Mýto mimo Svitavy již průjezdný.
„Rekonstrukce přibližně osmikilometrového úseku silnice I/35 je rozdělena do dvou etap. Příští rok zahájíme práce na zbývajícím úseku od Koclířova do Lačnova. Součástí bude i stavba okružní křižovatky u Koclířova,“ řekla Petra Drkulová z týmu komunikace Ředitelství silnic a dálnic.
Souběh obou stavebních akcí je podle ŘSD nezbytný. „Možná si někteří řidiči říkají, že s opravou silnice jsme mohli počkat, vozovka je však zralá k výměně, což potvrdil podrobný monitoring,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Noční práce, kterými se ŘSD chlubilo před pár dny v Litomyšli, stavbu tentokrát neurychlí. „Vzhledem k tomu, že zvláště hlučné technologie máme zakázáno používat v noci, s nočními pracemi nepočítáme,“ dodal Rýdl k opravě hlavního tahu za bezmála 134 milionů korun.
Od poloviny do konce října musejí řidiči přetrpět ještě zdržení u tunelu Hřebeč, kde se kvůli napojení nového povrchu na stávající silnici počítá s kyvadlovým provozem na semafory.