Jako první by měli dorazit stavbaři na Palackého třídu. ŘSD podle informačního letáku předpokládá zahájení stavby ještě letos a dokončení v roce 2021. Třebaže termíny dopravních staveb se neustále posunují, teď pro to není důvod. ŘSD totiž už získalo stavební povolení a v již vyhlášeném tendru vybírá z nabídek.
Akce za více než dvě stě milionů korun zajistí pohodlný život řidičům, kteří chtějí Pardubicemi jen projet. Od Hradce Králové až k pardubickému závodišti je pohodlná čtyřproudá silnice. S jedinou výjimkou - kilometrového úseku na křižovatce Palackého. Právě tam někdy vznikají dopravní zácpy, byť představují ve srovnání s tím, co se děje na Palackého třídě před nádražím, jen slabý odvar.
Z budoucí podoby křižovatky je patrné, že ve směru od Hradce dále na Chrudim povede v části úseku jen jeden pruh. Silnice se o ten druhý rozšíří až v místě připojení větve vedoucí od kruhového objezdu u Lidlu do křižovatky Palackého. To podle silničářů ale není na závadu.
„Až dostavíme mimoúrovňovou křižovatku Palackého, mine tento plnohodnotný pruh Hradec-Pardubice-Chrudim všechny křižovatky. V tom problém nevidím,“ uvedl před časem ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr.
Chrudim bude čekat na povolení a výběr stavební firmy
Už čtvrtým rokem auta a kamiony pohodlně objíždějí takřka polovinu Chrudimi po novém dvoupruhu. Aby se motoristé při pokračování na jih po silnici I/37 vyhnuli i zbytku města, je zapotřebí dostavět druhý úsek v délce téměř 4,6 kilometru. Ten má počátek na křížení se silnicí I/17 na Vysoké Mýto a vyústí až za Slatiňany.
Silničáři udělali posun i u obchvatu SvitavNa devítikilometrové trase budoucího obchvatu Svitav má Ředitelství silnic a dálnic ČR vykoupeno bezmála osmdesát procent pozemků. Vyplynulo to z poslední schůzky zástupců ŘSD a obcí, na jejichž katastru přeložka silnice I/43 povede. Z uzavřených dohod také vyplývá, že z nedokončených smluv na trvalý zábor chybí silničářům dokončit šest případů s fyzickými osobami. Ve dvou případech jde o exekuce, v jednom případě řeší dědické řízení a se třemi vlastníky probíhá nadále jednání. Zbylé pozemky patří státním institucím, městu Svitavy, obci Hradec nad Svitavou nebo firmám. Nadále stále platí, že silničáři chtějí zažádat o stavební povolení na obchvat Svitav do konce roku 2019 a předpokládaný termín zahájení záchranného archeologického průzkumu, na který naváže samotná stavba silnice, je v říjnu nebo v listopadu tohoto roku. |
Ještě letos na podzim chce ŘSD rozjet dostavbu obchvatu Chrudimi zahájit. Ve srovnání s pardubickou akcí na I/37 je ale ŘSD pozadu. Nemá zatím platné stavební povolení ani nevyhlásila tendr. Na druhou stranu krajský úřad už stavební řízení na některé objekty zahájil a soutěž na dodavatele chce ŘSD vypsat v nejbližších dnech. Na trase již nyní zajišťuje společnost Eurovia archeologický výzkum.
„Vzhledem k četným archeologickým nálezům bude prodloužen termín pro dokončení záchranného archeologického výzkumu do listopadu 2019, kdy se zároveň počítá se zahájením stavby, takže průzkum nebude mít vliv na samotnou stavbu,“ oznámilo ŘSD v informačním letáku.
K vybudování druhé části obchvatu za předpokládanou cenu 310 milionů bez DPH jsou zapotřebí dvě stavební sezony, tudíž řidiči se mohou na hladký průjezd kolem Chrudimi a Slatiňan těšit pravděpodobně od podzimu roku 2021. Je to reálný termín, nicméně s optimismem, jak dokládá zkušenost, se musí u stavebních akcích v Česku šetřit.
Zdržet se může vydání stavebního povolení, zkomplikovat mohou soutěž i neúspěšní účastníci. Na druhou stranu se zdá, že spíše než velká tahanice stavebních firem o chrudimskou zakázku hrozí opak. Kapacita stavebních firem nejen v Pardubickém kraji je podle odborníků už tak vytížená, že ŘSD bude nakonec asi spokojeno, když se někdo do soutěže přihlásí.