Plánovaný tunel na dálnici D35, vpravo je stoupání na stávající silnici I/17...

Plánovaný tunel na dálnici D35, vpravo je stoupání na stávající silnici I/17 vedoucí od Chrudimi do Zámrsku. | foto: Vizualizace ŘSD

ŘSD chystá soutěž na stavbu dálničního tunelu u Vysokého Mýta

  • 1
Ředitelství silnic a dálnic chce na začátku roku 2022 zahájit výběrové řízení na projekt a výstavbu dálničního tunelu Homole. Ten bude součástí pokračování dálnice D35 z Ostrova do Vysokého Mýta. MF DNES to potvrdil ředitel ŘSD Radek Mátl.

Zakázku na více než půlkilometrový dálniční tunel Homole na budoucím úseku dálnice D35 Ostrov – Vysoké Mýto se ŘSD rozhodlo soutěžit samostatně v režimu Design and Build. To znamená, že vítěz soutěže bude postupovat podle projektu, který si sám zpracuje. 

Stavba je klíčová pro vybudování úseku z Ostrova do Vysokého Mýta. Ten chce ŘSD společně s navazující částí z Mýta do Džbánova otevřít v roce 2026, a nabídnout tak motoristům dalších třináct kilometrů dálnice s obchvatem Vysokého Mýta.

ŘSD už pro zájemce o zakázku uspořádalo dvě předběžné tržní konzultace. 

„Máme připravenou zadávací dokumentaci stavby s tím, že bychom chtěli začátkem roku, nejpozději do konce února vypsat výběrové řízení,“ uvedl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl

Samotné výběrové řízení bude podle něj dvoukolové. „Nejdříve se bude posuzovat kvalifikace a posléze bude odevzdávání nabídek, protože víme, že to je velmi komplikované, a nechceme nechat někoho projektovat, a pak ho de facto vyhodit kvůli tomu, že nesplňuje kvalifikaci,“ uvedl Mátl. 

Ten předpokládá, že v roce 2022 se ŘSD podaří vybrat dodavatele, který by v roce 2023 mohl začít stavět. Hotovo má být v roce 2026.

Tunel Homole byl vyčleněn jako samostatná zakázka ze sedmikilometrového úseku Ostrov – Vysoké Mýto, který by se měl napojit na část dálnice D35 Časy – Ostrov. Ta má být dokončena do prosince roku 2022. Jižní tubus bude dlouhý 570 metrů, sousední 525 metrů.

Šéf ŘSD: Věřím, že Desig and Build bude pozitivní zkušenost

Stavba bude složitá, protože geotechnické podmínky ve střední a východní části trasy tunelu jsou podle geologického průzkumu velmi proměnlivé. Od soutěže metodou Design and Build si ŘSD slibuje, že firmy najdou nejvýhodnější technické řešení. 

Na druhou stranu tento způsob soutěže zatím minimálně v Pardubickém kraji popularitu spíše ztrácí, než získává. ŘSD totiž tímto způsobem soutěží stavbu severovýchodního obchvatu Pardubic a kvůli chybám a nejasnostem v zadání se stavba stále odkládá. 

Původně měla být soutěž vyhodnocena v květnu 2021, nejnovější termín je březen 2022. I proto silničáři v případě Homole zvolili delší postup sestávající z dvou předběžných konzultací a dvoukolového výběrového řízení.

Firmy během předběžných konzultací ŘSD například upozornily, že odmítnou vzít odpovědnost za nečinnost úřadů při povolování stavby a tím způsobené zpoždění.

„Tento projekt je velký, ambiciózní a může ukázat cestu výstavbě takových náročných tunelových staveb v České republice do budoucna. Věřím, že to bude pozitivní zkušenost,“ uvedl Mátl.

V prosinci ŘSD upravilo očekávané termíny dokončení úseků dálnice D35 u Vysokého Mýta. Úsek z Ostrova vedoucí tunelem Homole před Vysoké Mýto se podle ŘSD neotevře v roce 2027, ale už v roce 2026. 

Na stejný rok se posouvá i navazující úsek dálnice D35, který bude tvořit obchvat Vysokého Mýta a jehož původně plánovaný termín byl rok 2025.

Oba úseky mají územní rozhodnutí, ale výkupy pozemků jsou na začátku. Na trase z Ostrova do Vysokého Mýta je vykoupeno jen pět procent pozemků. „Trochu jsme očekávali, že se začnou vykupovat pozemky dříve, narážíme trochu i na kapacity projektových organizací,“ uvedl Mátl.