Více než 46 kilometrů by podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupy měřila kolona tater s materiálem, který bylo potřeba odvézt a navézt na stavbu k Paramu.
Tam od března 2015 stavbaři za téměř 370 milionů korun postupně vybudovali nový jízdní pás se třemi pruhy a cyklostezkou, křižovatku řízenou semafory nahradili „kruhákem“, postavili trojici nových mostů vedoucích nad kolejemi či prodloužili podchod pod silnicí. Jeden ze špuntů pardubické dopravy by měl otevřením důležité tepny zmizet. První řidiči jízdu okusili v odpoledních hodinách.
„Na to, že je stavba dlouhá ,pouhých‘ 900 metrů, byla neskutečně složitá. Jsou tu snad všechny sítě a přeložky, pracovalo se nad železničním koridorem, je tu ochranné pásmo dráhy na Chrudim, takže si stavbaři užili,“ uvedl ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.
V počátcích stavby navíc hrozilo, že stroje narazí na nevybuchlou munici z druhé světové války.
„Místo bylo zasaženo kobercovým náletem, takže zde probíhal náročný pyrotechnický průzkum, během kterého byly vyvrtány kilometry vrtů a nějaká munice se zde našla. Půda byla navíc kontaminována ropnými látkami z blízké chemičky. Stavba je také obklopena třemi tratěmi včetně hlavního koridoru a probíhala za plného provozu,“ uvedl výkonný ředitel zhotovitelské firmy M-Silnice Zdeněk Babka.
Silničáři chtějí další úpravy u nádraží, pruhů i semaforů
Již několik měsíců před zprovozněním silnice začala sloužit chodcům a cyklistům přilehlá stezka. Podchod k Trojici otevřou silničáři ale až v průběhu příštích dvou týdnů.
„Stavba pomůže všem řidičům v Pardubicích. Doprava bude plynulejší a bezpečnější. Když jsem přijížděl, viděl jsem, že tu stojí kolona. Ta doufám otevřením úseku zmizí,“ vyslovil své přání ministr dopravy Dan Ťok.
Jenže kolony mohou v místě vznikat i nadále, a to kvůli uspořádání dopravy před vlakovým nádražím.
„Kvůli stojícím vozům od přednádraží z toho máme obavy. Jsme si toho vědomi. Na konec měsíce je svolána schůze, kde se tím budeme zabývat. Navrhneme takové úpravy, aby přednádraží nebylo brzdou pro tuto stavbu,“ uvedl Vebr.
Jako vhodné řešení se podle něho nabízí lepší nastavení semaforů či úprava odbočovacích pruhů pro MHD. „Stojí tam jeden trolejbus a ostatní pruhy jsou ucpané. To mi nepřijde jako šťastné řešení,“ dodal Vebr.
Silnice I/37 dál zůstává zúžena do dvou pruhů na sousední křižovatce Palackého, s jejímž rozšířením chtěli silničáři začít v příštím roce, ale termín posunuli na rok 2019.