V dřívějších dobách se inspirovali letečtí konstruktéři letem ptáků. Ti své perutě naklánějí. Replika Blériotu parkuje v muzeu nedaleko pardubického letiště. Na snímku se strojem majitel Martin Kindernay. (květen 2021) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Je to hříčka větru náročná na sílu, říká majitel repliky Kašparova letadla

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Před 110 lety předvedl letec Jan Kašpar nevídaný kousek. Přeletěl z rodných Pardubic do Velké Chuchle u Prahy. Jak smělý výlet to byl ve srovnání s dnešními letadly, umí dobře posoudit nadšenci, kteří v pardubickém muzeu opečovávají funkční repliku Kašparova stroje Blériot.

Jen tři letci v České republice zvládnou věrnou kopii Blériota pilotovat. Petr Mára, který je s ním spojován nejčastěji, ovšem je již staršího věku, dále Jan Rudzinskyj, který zvládne ve vzduchu ukočírovat snad všechno, co má křídla, a Miroslav Bouda, který létal jako učitel a vojenský pilot na stíhacích letounech.

Byla to velká sázka do loterie, on ani nevěděl, jestli mu vydrží benzín.

Martin Kindernay o letu Jana Kašpara

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se