Za provoz vlaků na lokálních tratích platí kraj nemalé částky. Ilustrační snímek

Za provoz vlaků na lokálních tratích platí kraj nemalé částky. Ilustrační snímek | foto: Petr Bílek, MF DNES

Lokálky se vrátily na zrušené tratě, kraj na ně doplácí miliony navíc

  • 7
Znělo to jen jako velikášské sliby, na něž nikdy nebudou peníze. Krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek při nástupu do křesla v roce 2012 sliboval, že vrátí na tratě osobní vlaky, které jeho předchůdce ve funkci z úsporných důvodů zrušil. Své záměry sice naplnil, ale kraj to vyjde draho.

Návrat vlaků na šest úseků ale stojí krajskou kasu desítky milionů ročně navíc. Pravicové opozici to však nevadí a Zemanovce Duška dokonce chválí.

„Jestliže se zvýšila obslužnost regionu a zároveň stoupají i náklady, tak to bez toho nejde. Zastupitelstvo poskytuje službu občanům - je to o přerozdělování daní, aby se občanům v kraji žilo líp,“ řekl například opoziční krajský zastupitel za TOP 09 Jaroslav Zedník.

Jen pro letošní rok plánuje Pardubický kraj dát na ztráty ve veřejné dopravě 660 milionů korun. Před třemi lety to bylo o 90 milionů korun méně.

Zatímco v době nástupu Jaromíra Duška do křesla radního pro dopravu a hejtmanova náměstka činily náklady na jeden kilometr jízdy vlaku 92 korun, nyní to je už 102 korun. Autobusy stojí krajskou pokladnu jen o korunu na kilometr více než dříve - 19 korun.

„Náklady na ujeté kilometry, tedy cena dopravního výkonu, se za hodnocené období změnily. U železniční dopravy se navíc razantním způsobem zvýšila položka ceny za použití dopravní cesty, což objednavateli způsobuje nemalé problémy a železniční dopravu tento stav může dostat do situace citelného omezování objednávky veřejné dopravy,“ říká bývalý odborář Jaromír Dušek. Jako by naznačoval, že současné „lepší“ období nemusí dlouho trvat.

Loni Pardubický kraj zaplatil 297 milionů korun za regionální autobusy a za vlaky 491 milionů. V roce 2012 to bylo 354 milionů za autobusy a 448 milionů za vlaky.

Od té doby se vlaky znovu rozjely na úsecích Moravská Třebová - Dzbel, Dolní Lipka - Hanušovice, Dolní Lipka - Mlýnický Dvůr a počítá se s rozjezdem až do Štítů. Vlaky se vrátily i na úseky Holice - Borohrádek, Borová u Poličky - Žďárec u Skutče a Přelouč - Prachovice. A to ještě není všechno.

„Připravuje se rozjezd v úseku Chrudim - Heřmanův Městec a Chornice - Velké Opatovice - Boskovice. Trať z Chrudimi způsobuje potíže, kvůli svému dezolátnímu stavu je pro osobní železniční dopravu nevhodná. Provozovatel dráhy byl požádán o uvedení trati do optimálního stavu,“ řekl Jaromír Dušek.

Lidi už neiritují jízdní řády

Proč se železničáři v křesle náměstka hejtmana relativně daří? Jedním z vysvětlení může být fakt, že jeho předchůdce v křesle Jan Tichý z ČSSD v roce 2011 nechal předělat jízdní řády tak, že se v nich lidé přestali orientovat. Zároveň omezil ve spolupráci s firmou Oredo vlaky.

Nyní jízdní řády krajský úřad upravuje sám a nejsou slyšet téměř žádné stížnosti. Podle zastupitele ODS Petra Tupce má regionální doprava ještě rezervy v kvalitní informovanosti cestujících o stavu navazujících spojů při zpožděních. „Tuto potřebu řeší právě integrovaný dopravní systém společně s jednotnými platebními kartami,“ řekl Petr Tupec.

Krajský zastupitel Jaroslav Zedník zase vidí jediné větší minus v nedořešených finančních problémech jako dědictví po společnosti Oredo. „Nikdo z nás, krajských zastupitelů, neví, jak ta kauza dopadne,“ dodal.

Dušek sliboval, že kraj bude po společnosti Oredo a manažerech požadovat náhradu škody. Ale už roky říká stejnou větu: „Problematika náhrady škody není stále dořešena.“