Dokud nebude postavená, řidiči neuvěří, že se po „pětatřicítce“ vůbec někdy projedou. Viditelné práce na polích však snad budou pro desítky tisíc motoristů i lidí, žijících v sousedství současné I/35, povzbudivým impulsem, že se po více než 25 letech slibů začíná něco dít. V pátek udělalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) první krok k tomu, aby se příprava přesunula z kanceláří do terénu.
„Na 7. dubna plánujeme přední staveniště na archeologický výzkum,“ uvedla nedávno vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová.
Ačkoliv výsledky výběrového řízení nejsou zatím veřejně známé, MF DNES se podařilo zjistit, že na záchranném archeologickém výzkumu se budou podílet tři společnosti: Archaia Praha, Archeologické centrum Olomouc a Východočeské muzeum Pardubice. Kromě pardubického muzea se jedná o stejné instituce, které tento týden zahájily průzkum na „hradecké“ D11.
Podstatnou část prací na obou dálnicích odvedou firmy, které se ucházely o související zemní práce. Jednou z nich má být Hochtief. Naopak firma Eurovia CS bude mít na starost jiný druh prací.
„Naše společnost bude na daných úsecích D35 na základě výhry ve výběrovém řízení realizovat archeologický průzkum. Součástí této zakázky ale není skrývka a odvoz materiálu. Tyto práce řešil investor samostatným výběrovým řízením, které vyhrála jiná stavební firma. Dle našich informací by práce měly začít v příštím týdnu,“ uvedla mluvčí společnosti Iveta Štočková.
Podrobnosti k výzkumu však všechny instituce zatím tají. Zveřejnit by se měly po víkendu. „Staveniště si převezme nejdříve firma zpracovávající zemní práce, průzkum začne nejdříve po Velikonocích,“ poznamenal ředitel a vedoucí archeolog ze společnosti Archaia Petr Juřina.
Jisté je, že tendr na výzkum pod prvními dvěma úseky D35 z Opatovic nad Labem do Časů rozdělili silničáři na šest menších částí. Na každé z nich přitom soutěžili zvlášť zemní a archeologické práce. Dohromady se jim tak sešlo téměř sto nabídek (více najdete ZDE).
Ty putovaly na ŘSD postupně a termín pro podání se dvakrát posunul. U jednotlivých uchazečů následně museli silničáři zkontrolovat, zda splňují zadávací podmínky podle zákona.
Na 27 kilometrech budoucí komunikace se čtyřmi pruhy prozkoumají archeologové více než 30 lokalit, na nichž lze dle dříve zpracované zprávy předpokládat cenné nálezy.
Jasná zatím není vysoutěžená cena, která se původně odhadovala na bezmála 550 milionů (psali jsme o tom ZDE). Ovšem výběrové řízení výši výrazně srazilo.
„Za zemní práce, které tvoří většinu zakázky, zaplatíme pětinu ceny. Archeologie tvoří zbytek. Nakonec se dostaneme na méně než polovinu odhadní ceny,“ uvedl šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.