Armáda chce posílit roli pardubického letiště, primátor jí bránit nehodlá

  14:08aktualizováno  14:08
Sousedství obytných čtvrtí a pardubického letiště dělá už léta zlou krev. Armáda se nyní chystá do letiště investovat. Primátor Martin Charvát na jednání zastupitelů prohlásil, že vojákům v tom nebude jakkoliv bránit.

Armáda chce znovu využívat betonové úly, který kdysi opustila. Na co je nyní potřebuje, ale tají. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Armáda oznámila, že bude potřebovat betonové úly, které před deseti lety opustila. Co přesně a kdy chystá, ministerstvo obrany neprozradí.

Plány vojáků ovšem oživily starou pardubickou bolest, kterou představuje letiště ležící v blízkosti některých čtvrtí. Jejich obyvatelé mají za ta léta vyzkoušeno, že jim stížnosti na hluk letadel a vrtulníků nepomohou.

Zastupiteli Janu Linhartovi (Patrioti) úvahy o rozšiřování letiště vojáky vadí.

„Nevím, jestli jsou obeznámeni s tím, že letiště v Pardubicích leží uprostřed města. Není to v zájmu města, aby se rozšiřovalo letiště,“ uvedl Jan Linhart. Chce, aby se vedení města proti tomu hlasitě ozvalo.

Primátor Martin Charvát to odmítl. „Rozhodně jako primátor, pokud mi to zastupitelstvo neuloží, sám za sebe nebudu bojovat proti aktivitám armády na letišti,“ uvedl Charvát.

Dodal, že armáda má v Pardubicích důležité záložní letiště, a když vyhodnotí bezpečnostní rizika a bude chtít bezpečnost i s pomocí pardubického letiště posílit, mělo by se jí vyjít vstříc. „Město Pardubice by mělo být připraveno a otevřeno armádě pomáhat,“ uvedl.

Investice ano, rozšíření ne, tvrdí ministerstvo obrany

Mluvčí ministerstva obrany Jana Zechmeisterová pro MF DNES ale uvedla, že armáda ve skutečnosti nepočítá s rozšiřováním dosavadního areálu letiště ani ochranných pásem.

Ministerstvo obrany podle ní plánuje navýšení schopností vzdušných sil a při řešení provozních otázek plánuje využít právě pardubické letiště. A k tomu potřebuje i betonové úly, které leží trochu stranou.

„Hangáry nejsou ke svému účelu využívány více než deset let, v budoucnu se počítá s jejich opětovným využitím,“ uvedla.

Úvahy o větší aktivitě vojáků na letišti neslyší ráda řada obyvatel Nemošic či Dukly, poblíž kterých letadla přistávají, ani lidé ze Starého Mateřova a Starých Čívic, nad jejichž domy zase stoupají vzhůru.

Proti hluku z letiště například dlouhodobě bojuje třeba Jan Ilič, který bydlí na východní straně ranveje.

„Na možné velké rozšíření letiště se dívám s velkou nedůvěrou. Komunikace s armádou je velmi složitá a vlastně není možné bojovat za to, aby se plnily hlukové limity,“ uvedl Ilič, který říká, že nejvíce lidem z okolí letiště otravují život vrtulníky z leteckého centra LOM Praha.

V „kritických“ oblastech se staví další byty

Zastupitel a předseda představenstva firmy EBA spravující civilní části letiště Pavel Svoboda upozornil, že ve Starém Mateřově, v Čívicích i ve Svítkově se rozjela bytová výstavba.

„Připravme se, že bude sílit tlak těchto lidí proti letišti,“ uvedl. Na druhou stranu podle Svobody armáda chystá jen opravu části přistávací či vzletové dráhy. „Nic extrémního,“ uvedl.

Zastupitelé si ale nejsou jisti, co se dá od armády čekat. Ministerstvo obrany s odvoláním na to, že se jedná o otázky zajištění bezpečnosti státu, bližší informace neposkytne.

Podle Martina Kolovratníka (ANO) nehrozí a je dokonce nepředstavitelné, že by se rozšiřovala plocha letiště. Podle zastupitele Miroslava Rubeše ze stejného hnutí je to naopak pravděpodobné. Připomněl projekt Dopravní uzel Pardubice, který má propojit dopravu železniční, silniční, vodní a leteckou.

„I v této souvislosti se počítá s tím, že by se rozšiřovalo letiště a prodlužovala startovací a přistávací dráha,“ uvedl Rubeš.

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Další z rubriky

Chci naše rozdělené město spojit, říká starosta Žamberka

Městský úřad Žamberk.

Přestože Nezávislí s podporou ODS vyhráli komunální volby v Žamberku, bývalý dlouholetý starosta Jiří Dytrt už o své...

Oprava pardubické radnice finišuje, úředníci se vracejí

Některé úředníky čeká stěhování do nově opravených kanceláří už v březnu.

Už 13 měsíců jsou úředníci sídlící v historické radnici na Pernštýnském náměstí rozstrkáni po celých Pardubicích. To...

Slatiňanský hřebčín má první letošní hříbě, Xabea přišla na svět nad ránem

První hříbě narozené letos v hřebčíně ve Slatiňanech nese jméno Xabea.

Dobrá zpráva přišla v pátek ze Slatiňan. Zdejší hřebčín, který se zabývá chovem starokladrubského vraníka, má letos...

Najdete na iDNES.cz